Zarząd Województwa Śląskiego zapewnił w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 tylko odbudowę linii Zawiercie - Siewierz - Tarnowskie Góry. Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska uważa, że nie wolno zaniedbać modernizacji ważniejszych regionalnych linii kolejowych. - Województwo Śląskie jest jednym z nielicznych, które zdecydowały się na dofinansowanie modernizacji/rehabilitacji linii kolejowych. W ramach przyjętego obecnie projektu RPO WSL 2014-2020, na ten cel przeznaczono 75 mln euro – odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska poinformowało, że pozytywne są informacje o uwzględnieniu postulatów w zakresie wsparcia modernizacji infrastruktury kolejowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 w trzeciej wersji projektu. Jednocześnie jednak zauważa, że z analizy Mandatu Negocjacyjnego Województwa Śląskiego można wyciągnąć niepokojący wniosek o jawnym dyskryminowaniu transportu kolejowego przy podziale środków.
Całkowita wartość projektów kolejowych na liście kluczowej RPO wynosi 917,3 mln zł, co stanowi tylko 17% środków przeznaczonych na transport. – Stoi to w sprzeczności z polityką zrównoważonego rozwoju przyjętą przez Unię Europejską. W poprzedniej perspektywie programowania zakładano przeznaczenie 40%, a w obecnej aż 50% środków finansowych na transport szynowy – przypomina stowarzyszenie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Tylko dwa projekty
Poważny niepokój społeczników wzbudziła deklaracja pana Witolda Trólki, który na łamach Rynku Kolejowego poinformował o zagwarantowaniu środków finansowych na realizację w ramach RPO tylko dwóch pierwszych kolejowych projektów infrastrukturalnych z listy rankingowej. Oznaczałoby to realizację tylko odbudowy linii Zawiercie – Tarnowskie Góry, rewitalizację odcinka Bronów – Wisła Głębce oraz zakup nowego taboru (tylko 10 sztuk).
Na liście projektów opracowanych przez Urząd Marszałkowski w uzgodnieniu z PKP PLK znalazły się:
-
Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie
-
Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina
-
Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast - Nowy Bieruń – Oświęcim
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna
Jak tłumaczy Urząd Marszałkowski - "Przewiduje się, że na obecną chwilę środki przeznaczone na ten cel umożliwią realizację dwóch pierwszych projektów z listy. Aktualnie trwają jeszcze uzgodnienia zakresów rzeczowych tych przedsięwzięć pomiędzy Zarządem Województwa a PKP PLK. W zależności od wystąpienia oszczędności w wyniku doprecyzowania wartości pierwszych projektów, będzie możliwość wsparcia pozostałych projektów z listy. Ponadto, zaplanowano kwotę 17,9 mln euro z przeznaczeniem na zakup 10 zespołów trakcyjnych dla Kolei Śląskich. Wielkość ta wynika m.in. z możliwości finansowych budżetu Województwa Śląskiego, które musi zapewnić wkład własny do tej inwestycji".
Linia nr 182 najważniejsza
– Wielkie zdziwienie budzi fakt, że nieczynna od 1975 r. w ruchu pasażerskim linia Zawiercie – Tarnowskie Góry znajduje się w rankingu wyżej niż trasy wymagające pilnego remontu, a używane obecnie w ruchu regionalnym. Wśród nich są m.in. ważne trasy: Bronów – Wisła Głębce, Rybnik Towarowy – Rydułtowy – Sumina i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna. Z zasadą zrównoważonego rozwoju nie koresponduje bowiem odbudowa kosztem 331 mln zł linii biegnącej w poprzek kierunków ciążenia przewozów, podczas gdy za tę samą kwotę można poprawić warunki podróżowania na kilku innych istotnych ciągach komunikacyjnych (używanych przez ludność w codziennych dojazdach do pracy i szkoły). Przykładowo, realizacja trzech wymienionych wyżej projektów o niższym priorytecie (wg Mandatu Negocjacyjnego) pociąga za sobą koszt 256 mln zł – pisze SRKGŚ.
Według stanowiska Urzędu Marszałkowskiego, linia nr 182 została uznana przez Zarząd Województwa Śląskiego za najważniejszą z uwagi na konieczność budowy połączenia kolejowego do lotniska (dla ruchu pasażerskiego), poprawę parametrów linii dla ruchu towarowego oraz zapewnienie „północnej obwodnicy” dla Aglomeracji Katowickiej.
- Pomimo tego, że planowane do realizacji na poziomie krajowym połączenie Katowice – Pyrzowice, przez Bytom i Piekary Śl. zapewni szybszy dojazd do lotniska z miast aglomeracji, to nadal linia 182 będzie wykorzystywana dla realizacji przewozów pasażerów z północnej i wschodniej części województwa – informuje Urząd.
Urząd Marszałkowski zapewnia, że projekt RPO jest obecnie konsultowany i w najbliższym czasie powstanie jego V wersja. - Nie ma mowy o utracie środków przez region, a wszelkie ewentualne zastrzeżenia KE lub MIR są na bieżąco uwzględniane. Procedura negocjacji z KE nie pozwoli na to, aby został przyjęty dokument, który łamałby unijne zalecenia polityki rozwoju – informuje Urząd Marszałkowski.