Budowa obwodnicy autostradowej Metropolii Górnośląskiej, wykonanie połączenia autostrad A1 i A4, a także budowa trasy ekspresowej S11 to niektóre przedsięwzięcia, do realizacji których będzie dążyło województwo śląskie w perspektywie do roku 2030. Są też inwestycje kolejowe
Projekty te zostały zapisane w dokumencie strategicznym „Kierunek Śląskie 3.0” – Program rozwoju wewnętrznego województwa śląskiego. Opracowanie powstało z inicjatywy Zarządu Województwa i jest efektem pracy ekspertów z różnych środowisk, w tym biznesowego, naukowego, samorządowego. Przedstawiono w nim koncepcję rozwoju województwa w pięciu kluczowych obszarach, w tym transportowym i związanym z metropolizacją Aglomeracji Górnośląskiej.
Władze regionu śląskiego widzą także konieczność rozwoju Metropolitalnego Transportu Szynowego. Zakładają m.in. istnienie bezpośredniego połączenia kolejowego Katowice Centrum – Lotnisko Pyrzowice, budowę kolei dużych prędkości (korytarz Warszawa – Katowice – Ostrawa), oraz poprawę prędkości połączenia kolejowego między Katowicami a Krakowem.
W dokumencie „Kierunek Śląskie 3.0” odnotowano także potrzebę działań związanych z rewitalizacją i odbudową częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie). Wśród warunków rozwoju Śląska zapisano też organizację systemu kolejowych przewozów pasażerskich oraz ich integrację z lokalnymi systemami transportu publicznego. Zaplanowano m.in. szybkie połączenie Metropolii Górnośląskiej z Bielsko-Białą, Częstochową i Rybnikiem.