Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Z Warszawy do Kielc przez Opoczno i Skarżysko? Rozważana nowa łącznica kolejowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-01-2021
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Z Warszawy do Kielc przez Opoczno i Skarżysko? Rozważana nowa łącznica kolejowa
fot. Kasper FiszerPrzystanek Opoczno Południe na CMK
PKP PLK rozważają przygotowanie nowego ciągu linii kolejowych łączących Warszawę z Kielcami. Pociągi jechałyby po Centralnej Magistrali Kolejowej, z której zjeżdżałyby w rejonie Opoczna na projektowaną łącznicę z linią nr 25. Dalej w kierunku stolicy województwa świętokrzyskiego zmierzałyby przez Końskie i Skarżysko-Kamienną.

W ostatnim czasie dość istotnie zmieniła się koncepcja modernizacji linii kolejowej nr 25. Samorząd województwa łódzkiego, który wcześniej zamierzał dofinansować prace pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem z Regionalnego Programu Operacyjnego, zdecydował się bowiem na współpracę z województwem świętokrzyskim, która zaowocowała wspólnym zgłoszeniem do programu Kolej Plus prac przygotowawczych do remontu i elektryfikacji dłuższego odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna. Co prawda znacząco przesunie to termin wjazdu pociągów elektrycznych na tę trasę, ale – jeśli plany samorządów się powiodą – pozwoli na dogodne połączenie stolic obu regionów.

PLK myślą o łącznicy, ale w kierunku Kielc

Linia nr 25 mogłaby jednak umożliwiać także uruchomienie kursów w innych relacjach, gdyby powstała projektowana pierwotnie już kilka lat temu łącznica z Centralną Magistralą Kolejową umożliwiająca przejazd z kierunku Tomaszowa w stronę Zawiercia. Jej budowę rozważano na etapie wyznaczania zakresu inwestycji, jaką miał przeprowadzić UMWŁ. Czy po zmianach organizacyjnych zarządca infrastruktury kolejowej widzi szanse na powstanie łącznika?

– W ramach prac nad listą projektów do realizacji w perspektywie 2021 – 2027 rozważamy budowę łącznicy kolejowej w Opocznie pomiędzy CMK a linią nr 25 – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Planowana łącznica jest częścią projektu modernizacji linii nr 25 na odcinku Tomaszów – Skarżysko-Kamienna – dodaje. Rozważany obecnie łącznik miałby jednak biec inaczej, niż zakładano jeszcze kilka lat temu: umożliwiałby zjazd pociągom jadącym z kierunku Warszawy i Grodziska Mazowieckiego w stronę Skarżyska-Kamiennej i Kielc.

Zwiększenie przepustowości i niezawodności kolei

– Zakładanym efektem inwestycji będzie zapewnienie mieszkańcom centralnej Polski komfortowych i szybkich połączeń kolejowych oraz lepsze skomunikowanie województw łódzkiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego – stwierdza nasz rozmówca. Podkreśla także kwestię wzrostu przepustowości i niezawodności transportu kolejowego. Budowa łącznicy w istocie stworzyłaby nowy ciąg komunikacyjny z Warszawy do Kielc, który stanowiłby alternatywę dla mocno obciążonej ruchem, także regionalnym, linii nr 8 przez Radom. Warto dodać, że takie połączenie musiałoby obejmować zmianę czoła pociągu w Skarżysku-Kamiennej, chyba że wybudowano by również postulowaną przez samorząd województwa Świętokrzyskiego linię Wąsosz Konecki – Tumlin. Budowa alternatywnego połączenia - łącznicy pomiędzy CMK a linią nr 61 - jest już opóźniona o kilkanaście miesięcy.

Przedstawiciel PKP PLK podkreśla, że ostateczna liczba przedsięwzięć, jakie spółka będzie realizować w ciągu najbliższych siedmiu lat, nie jest jeszcze gotowa. Ma ona zostać opublikowana po zagwarantowaniu unijnych środków finansowych i po konsultacjach – społecznych i rządowych. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij