Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Świętokrzyskie chce budowy i modernizacji linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Świętokrzyskie chce budowy i modernizacji linii kolejowych
Fot. PKP PLK
Modernizacja czterech odcinków linii kolejowych i budowa trzech nowych – to propozycje, zgłoszone przez samorząd województwa świętokrzyskiego podczas konsultacji z PKP PLK. Inwestycje mają usprawnić przewozy kolejowe wewnątrz regionu oraz ułatwić komunikację z sąsiednimi województwami. Plany mogą zostać zrealizowane najwcześniej w następnej unijnej perspektywie budżetowej. Dla części z nich szansą może okazać się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i dostosowanie sieci kolejowej do potrzeb jego obsługi.

PKP PLK prowadzą prace planistyczne przed nową perspektywą finansową 2021 – 2027. Zarządca infrastruktury przeprowadził w związku z nimi konsultacje ze wszystkimi Urzędami Marszałkowskimi. – Zwrócono się do zainteresowanych z prośbą o wskazanie propozycji potencjalnych inwestycji, długoterminowych planów rozwoju oraz założeń dotyczących oferty przewozowej – precyzuje Siemieniec.

Dwa nowe mosty na Wiśle

Do propozycji zgłoszonych przez świętokrzyski samorząd wojewódzki należy modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Opoczno (podobny zakres prac na odcinku Opoczno – Tomaszów Mazowiecki zamierza realizować województwo łódzkie). Inwestycja dotycząca odcinka Skarżysko Kamienna – Końskie już obecnie jest zapisana na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. To również modernizacja linii 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój wraz z dobudową odcinka toru w kierunku centrum miasta Busko-Zdrój, a także modernizacja linii 70 między Włoszczowicami a Chmielowem koło Tarnobrzegu, Świętokrzyskie zamierza też zmodernizować linię 75 na odcinku Rytwiany – Połaniec.

Na tym jednak nie koniec. Oprócz poprawy stanu istniejącej sieci kolejowej władze województwa zamierzają uzupełnić ją o brakujące, w ich ocenie, odcinki. Plany budowy nowych linii obejmują – między innymi – utworzenie łącznika linii 75 i 25 – odcinka Połaniec-Mielec wraz z nowym mostem na Wiśle. Urząd Marszałkowski ponownie wysunął także postulat budowy linii Wąsosz Konecki – Tumlin, mającej skrócić dystans między Łodzią a Kielcami i umożliwić uruchomienie szybkich połączeń między stolicami sąsiadujących regionów. Podobną rolę, jeśli chodzi o komunikację ze wschodnią Małopolską, miałaby odegrać budowa linii Busko-Zdrój – Żabno (również z mostem na Wiśle).

Przez Busko do CPK?

Ostatnia z wymienionych inwestycji mogłaby odegrać ważną rolę także w komunikacji o znaczeniu ponadregionalnym. Poprzez połączenie linii Tarnów – Szczucin i Busko – Sitkówka Nowiny Tarnów, Nowy Sącz i Krynica (a pośrednio także Podkarpacie) uzyskałyby szybkie połączenie także z Warszawą. Na fakt ten zwrócili uwagę także twórcy projektu kolejowej siatki połączeń obsługującej Centralny Port Komunikacyjny. Również tu nie zapadły jednak jeszcze konkretne decyzje. – W przypadku zainteresowania wykorzystania linii 73 z Tarnowem należy uwzględnić przeprowadzenie jej kompleksowej modernizacji – zwraca uwagę Siemieniec. Koszt takiej inwestycji byłby znacznie większy, niż podana niedawno przez PKP PLK kwota 5 mln zł, potrzebna do przywrócenia przejezdności trasy dla pociągów pasażerskich jadących z prędkością 80 km/h.

– Ostateczne decyzje co do listy projektów wdrażanych do realizacji będą podejmowane na szczeblu ministerialnym – zastrzega Siemieniec. Podkreśla też, że prowadzone w województwie świętokrzyskim prace wchodzące w zakres Krajowego Programu Kolejowego to największe od lat inwestycje na najważniejszych dla regionu liniach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij