Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Włosi kupią kolejne wodorowe pociągi na wąski tor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Ferrovie della Calabria (FdC) – operator wąskotorowych linii w czubku włoskiego buta zamówi trzy kolejne wodorowe zespoły trakcyjne mogące operować na wąskim torze.

Stadler jest pierwszym producentem pojazdów kolejowych na świecie, firma ta buduje wąskotorowe zespoły trakcyjne z napędem wodorowym. Te konkretne będą jeździć po torach o rozstawie 950 mm.

Wodorowa rewolucja na wąskim torze

Zamówienie na 3 pojazdy, które FdC właśnie podpisało ze Stadlerem, stanowi część umowy ramowej podpisanej w połowie 2023 roku, na maksymalnie 15 wodorowców dla tego operatora. Na razie FdC łącznie zamówiono 9 sztuk z tej puli (łącznie z 3 sztukami, o których właśnie piszemy). Wszystkie 9 ma zacząć kursować w 2026 roku. Umowa obejmuje także utrzymanie skomplikowanych technicznie pojazdów, które zostaną wyprodukowane w Szwajcarii.

Nowe pociągi pojawią się na niezwykle malowniczej linii kolejowej Catanzaro – Cosenza.

– Kolejne pociągi zamówione w firmie Stadler, z którą od lat owocnie współpracujemy, są kolejną inwestycją w kierunku modernizacji naszej floty. Modernizujemy i przyspieszamy też naszą infrastrukturę kolejową, budujemy zakład produkcji wodoru. W ciągu trzech lat staniemy się nowoczesną i zrównoważoną firmą transportową. Możemy realizować te cele dzięki współpracy z regionem Kalabria, jedynym udziałowcem firmy, oraz z odpowiednimi ministerstwami, które udostępniły niezbędne zasoby w celu wsparcia planu realizowanego przez firmę – powiedział Ernesto Ferraro, prezes FdC. Zakupu wodorowego taboru nie byłoby gdyby nie wsparcie z KPO, na pieniądze z którego Polska ciągle czeka. Projekt obejmujący wykorzystania wodoru jako nowego paliwa do wąskotorowych pojazdów ma wartość ponad 400 mln euro.

Wielki wagon wodorowy

Konstrukcja pojazdów będzie dość nietypowa. Pomiędzy dwoma wagonami pasażerskimi znajdzie się wagon z agregatem prądotwórczym, ogniwami wodorowymi i zbiornikami wodoru o niemal takiej samej długości jak wagony pasażerskie. Przez wagon można będzie przejść, ale pasażerowie nie mogą tam zajmować miejsca. Oznacza to, że 1/3 długości pojazdu nie będzie przeznaczona do przewozów. W długim na 50 metrów pojeździe będzie tylko 89 miejsc siedzących i przestrzeń do łącznego przewozu (razem z miejscami stojącymi) 155 pasażerów. Wagony pasażerskie będą posiadać niską podłogę, będą w nich miejsca na wózki i rowery.

Niemal identyczne wodorowe zespoły trakcyjne Stadler budować będzie na Sardynię, dla operatora Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST). Tamto zamówienie opiewa na razie na 6 pojazdów. W październiku pisaliśmy o wodorowym kontrakcie z USA. Stadler zbuduje zeroemisyjne pojazdy do Kaliforni.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Roman Czubiński 14 sierpnia 2025

Wrocław. Nowowiejska do przebudowy, są oferty na dokumentację projektową

Zintegrowany transport

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Pasażer

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Roman Czubiński 14 sierpnia 2025

Wrocław. Nowowiejska do przebudowy, są oferty na dokumentację projektową

Zintegrowany transport

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Pasażer

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij