Stadler Rail oraz AnsaldoBreda przekazały w poniedziałek (21 stycznia) w Bolonii pierwszy elektryczny zespół trakcyjnych dla przewoźnika Ferrovie Emilia Romagna (FER). Szwajcarski i włoski producent taboru kolejowego utworzyli konsorcjum do realizacji kontraktu na dostawę 32 elektrycznych i 2 spalinowych zespołów trakcyjnych dla dwóch włoskich przewoźników regionalnych: FER oraz Sistemi Territoriali. Wartość zamówienia to ok. 200 mln euro, z opcją na poszerzenie zakresu o kolejnych 20 Flirtów.
Pierwszych pięć Flirtów (we Włoszech mają one oznaczenie ETR-350) zostało zaprezentowanych wczoraj na głównej stacji kolejowej w Bolonii w obecności prezydenta regionu Emilia Romagna, Vasco Erraniego. Pojazdy mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/godz. Składy już uzyskały dopuszczenie USTIF (specjalne pozwolenie na poruszanie się na niektórych trasach w regionie Emilia Romagna), a w ciągu następnych kilku tygodni mają uzyskać także dopuszczenie ANSF (odpowiednika polskiego Urzędu Transportu Kolejowego we Włoszech) na całą sieć zarządzaną przez RFI (Rete Ferroviaria Italiana).
Szwajcarski Stadler jest odpowiedzialnych za projekt pojazdów, produkcję członów napędowych wraz z wózkami, a także wyposażenie w urządzenia trakcyjne oraz kabiny maszynisty. AnsaldoBreda z kolei odpowiada za produkcję członów środkowych oraz ostateczne wykończenie pojazdów, jak również za proces uzyskania niezbędnych dopuszczeń.
- To zamówienie jest bardzo ważne dla nas, bo raz pierwszy współpracujemy z AnsaldoBreda przy produkcji pojazdów, a włoski rynek jest dla nas jednym z najważniejszych – powiedział Peter Spuhler, właściciel i prezes Stadler Rail Group. Szwajcarski producent taboru dostarczył do tej pory ponad 130 zespołów trakcyjnych dla 9 różnych klientów we Włoszech (nie licząc pociągów Tilo dla Szwajcarskich Kolei Federalnych, które również jeżdżą we Włoszech).