NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wielkopolskie problemy Pesy. Nie będzie nowych Linków, Elfy 2 mocno opóźnione

| Jakub Madrjas 08.01.2019 10,6k

Wielkopolskie problemy Pesy. Nie będzie nowych Linków, Elfy 2 mocno opóźnione
Fot. Koleje Wielkopolskie
Koleje Wielkopolskie niemal rok czekały aż Pesa podpisze umowę na dostawę czterech nowych pociągów spalinowych. Producent ostatecznie zrezygnował z kontraktu. To nie ostatnia zła wiadomość dla pasażerów w regionie – mocno opóźni się dostawa dziesięciu pociągów Elf 2, a na dostawę pięciu kolejnych jeszcze nie podpisano nawet umowy.
Jedenaście miesięcy temu Koleje Wielkopolskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę czterech spalinowych zespołów trakcyjnych. To było zresztą drugie postępowanie w tej sprawie – w pierwszym producenci przekroczyli kosztorys. Przetarg wygrała Pesa, ale nie spieszyła się z podpisaniem umowy. Już w sierpniu, gdy mijało pół roku, przewoźnik nie krył oburzenia postawą producenta.

Nie będzie Linków 

Duża cierpliwość, którą wykazały się KW, nie opłaciła się – Pesa ostatecznie zrezygnowała z podpisania umowy. – Pesa odmówiła podpisania umowy i utraciła wadium – poinformował "Rynek Kolejowy" Włodzimierz Wilkanowicz, prezes KW.

Pesa zapewnia, że nie miała zamiaru zwodzić klienta. – Prawie do samego końca byliśmy przekonani, że zrealizujemy kontrakt dla KW. Przedłużanie wadium wynikało z trwających negocjacji z dostawcami głównych komponentów do budowy pociągów oraz naszą ówczesna sytuacją – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Maciejewski, zastępca dyrektora sprzedaży rynku kolejowego w Pesie.

– Niestety nie jesteśmy w stanie podjąć się realizacji zamówienia w przewidzianym umową terminie ze względu na obecne obłożenie produkcji, dlatego finalnie zdecydowaliśmy się nie podpisywać umowy – przyznaje Maciejewski. Chodzi o pozyskane w międzyczasie zlecenia i czas niezbędny do zamówienia wszystkich komponentów. Z powodu zeszłorocznych problemów Pesa wypadła z kolejek zakupowych.

Ponieważ zakupy się nie udały, Koleje Wielkopolskie zapewniły sobie tabor w inny sposób; już w ubiegłym roku dzierżawiły cztery spalinowe zespoły trakcyjne od Arrivy. Niedawno przewoźnik ten wygrał postępowanie na zapewnienie KW pojazdów aż do końca 2019 roku.

Kolejna umowa czeka – z samorządem. Tym razem podpiszą? 

To niejedyna umowa na pociągi dla Wielkopolski, która jest w zawieszeniu. W listopadzie Województwo Wielkopolskie rozstrzygnęło przetarg na zakup pięciu pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na dwie kolejne jednostki do obsługi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. O zamówienie ubiegało się trzech producentów. Zwycięzcą zostało konsorcjum Pesa i ZNTK Mińsk Mazowiecki, które pokonało konkurencję ceną i terminami dostaw.

Tej umowy również nie podpisano, ale Maciej Grześkowiak, szef komunikacji w Pesie zapewnił "Rynek Kolejowy", że producent dąży do jej podpisania, i to jeszcze przed końcem stycznia. Jej wartość ma wynieść 178,2 mln zł brutto, a dostawa pierwszych dwóch pojazdów ma się odbyć w ciągu 480 dni od podpisania umowy, a kolejnych dwóch – w ciągu 540 dni od podpisania umowy. Wielkopolska ma już dofinansowanie na ten zakup.

Produkcja dziesięciu Elfów mocno spóźniona

Wielkopolska to region, który oprócz Górnego Śląska prawdopodobnie najmocniej odczuł zeszłoroczne problemy Pesy. Na styczeń 2019 roku planowana była bowiem dostawa pierwszego, a na luty – dziewięciu kolejnych pociągów Elf 2 dla Urzędu Marszałkowskiego województwa. Umowa w tej sprawie została podpisana jeszcze w sierpniu 2017 roku a pociągi mają się wyróżniać m. in. atrakcyjnym... zapachem.

Realizacja kontraktu, podobnie jak umowy dla Kolei Śląskich, jest opóźniona i dostawa składów w terminie jest nierealna. – Opóźnienia to konsekwencja trudniejszego okresu z początku ubiegłego roku, mieliśmy wtedy problemy, brakowało środków na produkcję. Teraz sytuacja jest stabilna, firma ma płynność, zamówione komponenty i podzespoły są sukcesywnie dostarczane, a produkcja jest w toku – informuje Maciej Grześkowiak. Tymczasem, jak podaje "Gazeta Wyborcza", w pociągach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej już teraz jest duży tłok i nowe składy bardzo by się przydały.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (969)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (969)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5