Modernizacja magistrali E 20 pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem wymusi nie tylko objazdy dla pociągów poruszających się między Warszawą a Poznaniem, ale także zmiany w kursowaniu pociągów w województwie wielkopolskim.
Modernizacja magistrali E 20 pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem wymusi nie tylko objazdy dla pociągów poruszających się między Warszawą a Poznaniem, ale także zmiany w kursowaniu pociągów w województwie wielkopolskim.Decyzją PKP PLK magistrala w pierwszym rzędzie będzie zamykana na odcinku z Podstolic do Konina w terminie od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.
Problem dla ponad 7000 osób
Wielkopolski urząd marszałkowski przygotował koncepcję organizacji komunikacji zastępczej, która zacznie obowiązywać od czerwca. Urząd zaznacza, że została ona wypracowana także w wyniku spotkań z samorządowcami gmin i miast, przez które przebiega E20. Dokonano inwentaryzacji i wizji lokalnej poszczególnych przystanków i stacji kolejowych, a także omawiano i uzgadniano zasady realizacji przewozów. Wyliczono, że utrudnienia w podróżowaniu na odcinku Września – Konin dotyczą grupy 7284 osób, które średniodobowo przemieszczają się pociągami Kolei Wielkopolskich.
Jak często pojadą autobusy?
Dzięki opracowaniu „Studium przebiegu trasy autobusowej komunikacji zastępczej” przygotowano dwie koncepcje połączeń wykonywanych zastępczą komunikacją autobusową.
• Uruchomienie bezpośrednich wahadłowych połączeń autobusowych na odcinku Konin – Poznań przy korzystaniu z autostrady A2 – zakładany czas podróży około 100 min, rozważane jest także podobne połączenie na odcinku Słupca – Poznań (czas przejazdu około 80 min).
• Autobus za pociąg na odcinku wyłączonym z ruchu pociągów zatrzymujący się na wszystkich stacjach i przystankach przy wykorzystaniu drogi krajowej 92 i dróg gminnych. Prognozowany czas przejazdu na krytycznym odcinku Konin – Września – to 116 min. Wydłuży to czas przejazdu na odcinku Poznań – Konin z obecnych 88 min do około 180 min. W ramach tego czasu uwzględniono 15 minut na zmianę środka transportu w punktach przesiadkowych.
Koleje Wielkopolskie ponadto przygotują:
• projekt rozkładu jazdy pociągów na jednotorowym odcinku Swarzędz – Września, gdzie
z dotychczasowych 23 par pociągów uruchamianych dobowo pozostanie 17 par,
• Studium przebiegu trasy Autobusowej Komunikacji Zastępczej, które przewiduje około 90 kursów autobusów za pociąg.
• koncepcję koordynacji ruchu pociągów z połączeniami autobusowymi oraz zapewnienia możliwości nabywania biletów na stacjach, przystankach kolejowych oraz w autobusach.
– Pomimo niedogodności, jakie napotkają mieszkańcy Wielkopolski podróżując komunikacją uruchamianą przez Koleje Wielkopolskie, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zapewni dostępność komunikacji zbiorowej dla społeczności lokalnej przez cały okres robót na newralgicznym odcinku linii kolejowej. Urząd w związku z objazdami nie przewiduje zmniejszenia zatrudnienia w Spółce Koleje Wielkopolskie – czytamy w komunikacie urzędu.
Zakres inwestycji kontrowersyjny
Na temat modernizacją E20 narosło wiele kontrowersji. Wątpliwości budzi zakres inwestycji oraz czas jej trwania. Krytyczne opinii Fundacji ProKolej publikujemy
tutaj i
tutaj.