Brytyjska firma Orion testuje przewozy drobnych przesyłek kurierskich za pomocą przebudowanych składów Class 769 i rowerów cargo. Ma być szybciej i sprawniej niż samochodami. Rozwiązanie zaprezentowano 7 lipca na stacji Euston. Kolejne w roku 2022.
Założenia projektu są dość proste. Firma Orion High Speed Logistics uznała, że transport przesyłek z wykorzystaniem kolei może być szybszy i konkurencyjny wobec przewozów drogowych. Za takim rozwiązaniem mają przemawiać: krótszy czas przewozu niż samochodem, łatwy dostęp do centrum, łatwy przeładunek na pojazdy, które obsłużą tzw. ostatnią milę – w tym przypadku planuje się wykorzystanie m.in. rowerów cargo. Dzięki temu z dróg mogłaby zniknąć cześć samochodów dostawczych, a przewozy stałyby się bardziej ekologiczne.
– Cieszymy się, że możemy pokazać, jak koleje może w przyszłości być wykorzystywana w transporcie przesyłek kurierskich. Przewóz paczek czy poczty koleją nie jest niczym nowym, ale teraz, gdy większość z nas robi zakupy przez internet, pozbycie się zanieczyszczających powietrze samochodów, wykorzystanie kolei jako opłacalnego i szybkiego środka transportu zyskuje na znaczeniu – mówi Daniel Fredriksson z Network Rail (brytyjski zarządca infrastruktury kolejowej), z którym współpracuje Orion. Dodaje przy tym, że zaangażowanie w kolei w przesyłki może być szansą na rozwój w okresie wychodzenia z pandemii.
Karl Watts, prezes Oriona podkreśla, że kluczowe, a wręcz rewolucyjne będzie dostarczanie przesyłek bezpośrednio do samego centrum miasta. Ze stacji ładunki będą zabierane przez pojazdy elektrczne lub rowery. – Każdy ośmiowagonowy skład to 24 dostawczaki na drogach mniej, to zaś oznacza mniejsze korki i mniejsze emisje w centrach miast – dodaje Watts.
Rozwiązanie pozytywnie ocenił także Chris Heaton-Harris odpowiadający w rządzie za transport. On również podkreślał, że podobne rozwiązania dają szansę na zwiększenie roli kolei w przewozach ładunków.
Do przewozów zostaną wykorzystane składy spalinowo-elektryczne Class 769, z których wymontowano siedzenia i większość wykończenia wnętrza związaną z potrzebami pasażerów. Wprowadzono za to dodatkowe konstrukcje pozwalające na zabezpieczenie palet czy koszy na mniejsze przesyłki. Class 769 to przebudowane ezt Class 319 – w nowej roli wykorzystywany jest więc już całkiem wiekowy tabor. Pociągi mają się poruszać z prędkością maksymalną 100 m/h oraz w zestawieniach z 4, 8 lub 12 członów.
Pierwsze pociągi ruszą jeszcze w tym roku między Midlands a Szkocją (dokładna trasa nie została podana) a następnych możemy się spodziewać w roku 2022.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.