NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pierwsza w pełni sprywatyzowana linia kolejowa będzie funkcjonowała w Wielkiej Brytanii

| Łukasz Pastor 26.12.2016 352

Pierwsza w pełni sprywatyzowana linia kolejowa będzie funkcjonowała w Wielkiej Brytanii
Fot. mattbuck, lic. CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons
Poważne zmiany czekają brytyjską sieć kolejową, choć póki co na niewielką skalę. Planowana linia Cambridge – Oksford ma być zarządzana przez jedną firmę. Chodzi zarówno o zarządzanie infrastrukturą, jak i uruchamianie połączeń kolejowych.
Linia Cambridge – Oksford, do której uruchomienia zostanie wykorzystana tzw. trasa Varsity Line, nie będzie miała nic wspólnego z firmą Network Rail – zarządcą brytyjskiej infrastruktury kolejowej. Nowy podmiot będzie odpowiadał zarówno za nowo wybudowaną linię, jak i za uruchamianie połączeń w tej relacji – poinformował brytyjski sekretarz stanu w Departamencie Transportu Chris Grayling. Jak dodał, projekt zostanie zrealizowany możliwie jak najszybciej.

Decyzje będą zapadać niebawem

Nie są jeszcze do końca znane rozwiązania prawne, na podstawie których projekt miałby taki, a nie inny kształt, ale niebawem zajmie się nimi rząd. Cały proces legislacyjny ma zmierzać do tego, by szybciej można było uruchamiać nowe połączenia, a także chronić interesy sektora prywatnego. W planach jest także modyfikacja współpracy zarządcy infrastruktury oraz prywatnych operatorów kolejowych, którzy uruchamiają połączenia na terenie całego kraju. Wiadomo, że priorytetem jest utworzenie korytarza East – West Rail, którego trzonem będzie trasa Cambridge – Oksford.

Jest sprzeciw

Z planami dotyczącymi przekazania linii Oksford – Cambridge w prywatne ręce nie zgadzają się przedstawiciele związków zawodowych. Według Micka Casha ze związku RMT, to pierwszy krok do prywatyzacji państwowego zarządcy infrastruktury, dlatego związki są zdecydowanie przeciwne takim działaniom i zamierzają z nimi walczyć. Nie ufają też sekretarzowi ds. transportu, który ich zdaniem nie wierzy w sektor publiczny. Przeciwny przekazaniu linii prywatnemu podmiotowi jest także związek zawodowy maszynistów Aslef.

Grayling stanowczo zaprzecza jednak, jakoby rząd planował prywatyzację. – Nie mówię o sprzedaży istniejącej sieci kolejowej. Nie chcę ponownie prywatyzować firmy Network Rail – podkreślił. Dodał, że linia Oksford – Cambridge funkcjonowałaby w podobny sposób, jak kolej Crossrail w Londynie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielka Brytania (239)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielka Brytania (239)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5