NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Węglówka stała się największym projektem PLK. Budżet skoczył z jednego miliarda do czterech

| Jakub Madrjas 14.03.2019 5,9k

Węglówka stała się największym projektem PLK. Budżet skoczył z jednego miliarda do czterech
fot. Patryk 98 sm42.pl
Najistotniejszą zmianą na liście projektów zaktualizowanego KPK jest znaczne zwiększenie kwoty na modernizację południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK.
Projekt modernizacji kluczowej dla transportu towarów Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnej wersji Krajowego Programu Kolejowego miał pochłonąć miliard złotych. W lipcu 2017 roku jego wartość podwojono – do 2,133 mld złotych. PKP PLK, rozpisując przetargi, udało się "zmieścić" w tej kwocie, ale zapisała w nich możliwość udzielenia zamówień podobnych, z którymi wartość przetargów wyniosła 3,8 mld zł brutto.

Jak się okazało, oferty na zamówienia podstawowe znacznie przekroczyły kosztorys. Wpływ na to miał nie tylko wzrost cen w przetargach. Jak zauważyła Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska dokumentacja była przygotowana niewłaściwie – tak, by otrzymać kwotę zgodną z szacunkami zapisanymi w KPK. W efekcie unieważniono już dwa z czterech postępowań.

Kosztorys "od czapy"

Minister Andrzej Adamczyk stwierdził wczoraj, że kosztorys tej modernizacji w Krajowym Programie Kolejowym został wpisany cyt. “od czapy”, dodając, że ta inwestycja jest przykładem podnoszonej przez niego na początku kadencji kwestii “pustych szuflad” z projektami. – Ogłoszone zostały przetargi bez przygotowania, bez przeprowadzonych badań hydrogeologicznych itd. Efekt jest taki, że później wpadamy w korkociąg i turbulencje zwiększających się kosztów realizacji inwestycji – podkreślił. Jak dodał, sytuacja przekroczenia ofert w przetargach nie wynika zatem jedynie z wzrostu cen na rynku.

Podczas niedawnej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego po raz drugi podwojono wartość projektu dla południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK. To jasny sygnał, że PLK zamierza zrealizować projekt w całości jeszcze w tej perspektywie unijnej. Podpisała już zresztą umowę na dofinansowanie projektu. Warto zaznaczyć, że umowa z CUPT podaje wyższą wartość projektu – nie zapisane w KPK 4,2 mld, a 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). Być może będą więc jeszcze potrzebne dodatkowe pieniądze na realizację.

Dwa przetargi do rozstrzygnięcia, dwa do ogłoszenia

Jak poinformował prezes PKP PLK, w zakresie LOT-ów C i D spółka przygotowuje się do przeprowadzenia aukcji elektronicznej i ma zamiar rozstrzygnąć aktualnie prowadzone przetargi. – Przygotowujemy korektę dokumentacji na LOT-y A i B. Do końca drugiego kwartału będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu na LOT A. Natomiast LOT B jest bardziej skomplikowany, analizujemy go i będzie to ostatni etap modernizacji tej linii na odcinku od stacji Chorzów Batory do stacji Zduńska Wola Karsznice – poinformował prezes.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5