Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Węglówka stała się największym projektem PLK. Budżet skoczył z jednego miliarda do czterech

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Węglówka stała się największym projektem PLK. Budżet skoczył z jednego miliarda do czterech
fot. Patryk 98 sm42.pl
Najistotniejszą zmianą na liście projektów zaktualizowanego KPK jest znaczne zwiększenie kwoty na modernizację południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK.

Projekt modernizacji kluczowej dla transportu towarów Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnej wersji Krajowego Programu Kolejowego miał pochłonąć miliard złotych. W lipcu 2017 roku jego wartość podwojono – do 2,133 mld złotych. PKP PLK, rozpisując przetargi, udało się "zmieścić" w tej kwocie, ale zapisała w nich możliwość udzielenia zamówień podobnych, z którymi wartość przetargów wyniosła 3,8 mld zł brutto.

Jak się okazało, oferty na zamówienia podstawowe znacznie przekroczyły kosztorys. Wpływ na to miał nie tylko wzrost cen w przetargach. Jak zauważyła Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska dokumentacja była przygotowana niewłaściwie – tak, by otrzymać kwotę zgodną z szacunkami zapisanymi w KPK. W efekcie unieważniono już dwa z czterech postępowań.

Kosztorys "od czapy"

Minister Andrzej Adamczyk stwierdził wczoraj, że kosztorys tej modernizacji w Krajowym Programie Kolejowym został wpisany cyt. “od czapy”, dodając, że ta inwestycja jest przykładem podnoszonej przez niego na początku kadencji kwestii “pustych szuflad” z projektami. – Ogłoszone zostały przetargi bez przygotowania, bez przeprowadzonych badań hydrogeologicznych itd. Efekt jest taki, że później wpadamy w korkociąg i turbulencje zwiększających się kosztów realizacji inwestycji – podkreślił. Jak dodał, sytuacja przekroczenia ofert w przetargach nie wynika zatem jedynie z wzrostu cen na rynku.

Podczas niedawnej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego po raz drugi podwojono wartość projektu dla południowej części Magistrali Węglowej. Pierwotnie szacowany na miliard złotych projekt stał się w ten sposób największą, wartą 4,2 mld złotych inwestycją PKP PLK. To jasny sygnał, że PLK zamierza zrealizować projekt w całości jeszcze w tej perspektywie unijnej. Podpisała już zresztą umowę na dofinansowanie projektu. Warto zaznaczyć, że umowa z CUPT podaje wyższą wartość projektu – nie zapisane w KPK 4,2 mld, a 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). Być może będą więc jeszcze potrzebne dodatkowe pieniądze na realizację.

Dwa przetargi do rozstrzygnięcia, dwa do ogłoszenia

Jak poinformował prezes PKP PLK, w zakresie LOT-ów C i D spółka przygotowuje się do przeprowadzenia aukcji elektronicznej i ma zamiar rozstrzygnąć aktualnie prowadzone przetargi. – Przygotowujemy korektę dokumentacji na LOT-y A i B. Do końca drugiego kwartału będziemy gotowi do ogłoszenia przetargu na LOT A. Natomiast LOT B jest bardziej skomplikowany, analizujemy go i będzie to ostatni etap modernizacji tej linii na odcinku od stacji Chorzów Batory do stacji Zduńska Wola Karsznice – poinformował prezes.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5