Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Śląskie: Jakie efekty z modernizacji Węglówki za 1,5 mld złotych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Śląskie: Jakie efekty z modernizacji Węglówki za 1,5 mld złotych?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Grupa posłów spytała ministerstwo infrastruktury o planowane efekty modernizacji odcinka A Magistrali Węglowej Chorzów - Nakło. Resort odpowiada, że dokładne zyski czasowe nie są jeszcze znane.

Grupa posłów (Jerzy Polaczek, Bożena Borys-Szopa, Marek Wesoły, Wojciech Szarama, Andrzej Gawron) w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury spytała o planowane efekty modernizacji odcinka LOT A Magistrali Węglowej – od stacji Chorzów Batory do stacji Nakło Śląskie. Podkreślają, że realizacja inwestycji za 1,5 mld złotych powinna przynieść korzyści dla pasażerów i klientów kolei, ale nie przedstawiono zakładanych efektów projektu. Dlatego pytają ministra o docelowe prędkości szlakowe i czasy przejazdu na odcinku Katowice-Tarnowskie Góry, zakładany rodzaj nawierzchni torowej i termin rozpoczęcia prac na gruncie. Pytają też, czy możliwe jest osiągnięcie czasu przejazdu na poziomie nie dłuższym niż 34 minuty (średnia prędkość handlowa 60 km/h dla pociągu regionalnego) oraz 25 minut dla pociągu pospiesznego lub przyspieszonego.

Efekty dopiero poznamy

Jak podaje w odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel, wykonawca (Porr - przyp. JM) ma 13 miesięcy na opracowanie koncepcji projektowej, projektów budowlanych, projektów wykonawczych i uzyskanie prawomocnego pozwoleniana budowę. - Dopiero po wykonaniu powyższego zakresu możliwe będzie szczegółowe określenie docelowego czasu przejazdu pociągów na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry - informuje minister.

Jeden z autorów interpelacji, poseł Jerzy Polaczek komentując odpowiedź ministerstwa wraca do kwestii nieznanych jeszcze czasów przejazdu pociągów. - Inwestycje które są potrzebne dla regionu, jak właśnie modernizacja linii kolejowej od Katowic do Tarnowskich Gór, muszą być powiązane z mocnym komunikatem dla klientów, że efektem wydania ponad 1,5 mld złotych będzie znaczące skrócenie czasu przejazdu między dużymi miastami obszaru metropolitalnego - powiedział “Rynkowi Kolejowemu” były minister transportu.

Więcej informacji przedstawia resort w odpowiedzi na pytania o docelowe prędkości szlakowe. - Należ zwrócić uwagę, że ze względu na położenie linii kolejowej nr 131 w silnie zurbanizowanym regionie osiągnięcie prędkości rozkładowych dla pociągów pasażerskich (140 km/h) i dla pociągów towarowych (120 km/h) na całym przedmiotowym odcinku (LOT A) byłoby możliwe jedynie przy przebudowie linii oraz zmianie geometrii osi toru, co wiązałoby się z zasadniczym wyjściem inwestycji poza teren kolejowy (czego nie przewiduje projekt, gdyż do realizacji został wybrany wariant zadania w pasie linii kolejowej) - odpowiada minister, przedstawiając wstępnie planowane prędkości dla poszczególnych odcinków:
  • Chorzów Batory – Chorzów Miasto: 60/70 km/h
  • Chorzów Miasto – Chorzów Stary: 90 km/h
  • Chorzów Stary – Bytom: 120 km/h
  • Bytom – Bytom Karb: 100 km/h
  • Bytom Karb – Bytom Północ: 110/120 km/h
  • Bytom Północ – Radzionków: 110/140 km/h
  • Radzionków – Nakło Śląskie: 120/130 km/h
Będzie remont hali peronowej w Bytomiu

Resort podaje też, że nawierzchnia na podkładach strunobetonowych projektowana jest na całej długości odcinka linii kolejowej nr 131 w torach głównych zasadniczych. Natomiast tor bezstykowy zostanie zabudowany na całej długości przebudowywanego odcinka przedmiotowej linii, za wyjątkiem miejsca występowania szkód górniczych od km 20,000 do km 23,400, co jest uzasadnione względami bezpieczeństwa.

Do tego inwestycja obejmuje prace remontowe hali peronowej w Bytomiu, o które pytali posłowie. Prowadzone będą pod nadzorem konserwatora zabytków - zakres prac obejmie zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni metalowych z wymianą poszycia dachu. - Deklaracja dotycząca podjęcia prac na stacji w Bytomiu jest bardzo wartościowa, bo to trzecia w Polsce obok Legnicy i Wrocławia stacja z historyczną halą peronową - podkreśla Jerzy Polaczek.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem prac rewitalizacja hali na stacji Bytom jest przewidziana na lata 2022 – 2023. Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie robót planowane jest w marcu 2022 r. Na czas wykonywanych prac planowane jest uruchomienie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Katowice – Chorzów Batory – Bytom – Tarnowskie Góry.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5