NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Bytom utracił jedyny Skarbek. Przez modernizację, której jeszcze nie ma

| Jakub Madrjas 10.03.2021 4,7k

Bytom utracił jedyny Skarbek. Przez modernizację, której jeszcze nie ma
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy przez Tarnowskie Góry i Bytom przestał kursować ostatni pociąg dalekobieżny – IC Skarbek. Powróci dopiero za kilka lat, po zakończeniu modernizacji linii.
Na problem mieszkańców miast północnej części konurbacji górnośląskiej zwrócił nam uwagę jeden z parlamentarzystów. Chodzi o to, że po linii kolejowej nr 131 (Magistrala Węglowa) przez Chorzów Batory, Tarnowskie Góry i Bytom przestał od grudnia kursować ostatni pociąg dalekobieżny – IC Skarbek. Według jego źródeł, pociąg wycofano stąd w wyniku nieporozumienia – zakładano, że kursowanie pociągu nie będzie możliwe z powodu modernizacji linii, która jednak wcale nie rozpocznie się w tym roku. Wykonawca musi bowiem najpierw ukończyć projektowanie.

Pociągi dalekobieżne nie wrócą przez kilka lat?


Sprawę wyjaśnia rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś. – Plany modernizacyjne zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP Polskich Linii Kolejowych SA, obowiązujące na etapie konstruowania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021, związane były z brakiem możliwości złożenia przez PKP Intercity SA wniosku o przydzielenie trasy pociągu po linii kolejowej nr 131 – informuje.

– Ze względu na aktualizację przez zarządcę infrastruktury planów modernizacji tej linii, prowadzącej m.in. przez Chorzów, analizowane są możliwości skierowania niektórych pociągów na tę linię w ramach aktualizacji rocznego rozkładu jazdy 2020/202 – dodaje rzecznik ale zastrzega, że całkowite zamknięcie linii nr 131 na kluczowym w tej sprawie odcinku jest wyznaczone w całym rocznym rozkładzie jazdy 2021/2022. – Tak więc przetrasowanie pociągów po magistrali węglowej byłoby rozwiązaniem tymczasowym i trwającym ok. 6 miesięcy do czasu rozpoczęcia prac modernizacyjnych – wskazuje. Warto dodać, że linią wciąż kursują pociągi Kolei Śląskich.

Więcej pociągów po modernizacji

Jak dodaje rzecznik resortu infrastruktury, samo skierowanie pociągów przez Bytom i Tarnowskie Góry wynikało z prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 1. Na koniec podaje też jednak dobrą wiadomość dla mieszkańców: po zakończeniu modernizacji – zgodnie z zapisami Planu Transportowego, planowane jest uruchomienie od 2 do 4 par pociągów relacji Katowice – Warszawa przez Tarnowskie Góry (nie więcej, bo trasa podstawowa dla ciągu komunikacyjnego Katowice – Warszawa – Katowice realizowana jest przez Sosnowiec i Zawiercie).

Jak informuje Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, prace budowlane na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie przewidziano na lata 2022–2024.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5