Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 201: PLK powtarza wielki przetarg po zaskakującej wpadce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 201: PLK powtarza wielki przetarg po zaskakującej wpadce
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK powtarza przetarg na realizację opóźnionej o lata inwestycji w modernizację połączenia Trójmiasta z Kaszubami. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione z powodu nieusuwalnych błędów.

Modernizacja ważnej linii 201, będącej łącznikiem z Trójmiastem dla pociągów pasażerskich i towarowych od strony Kościerzyny i Kartuz jest opóźniona o wiele lat - w 2017 roku wiceminister transportu Andrzej Bittel zapowiadał koniec prac w 2022 roku. W rzeczywistości nie ogłoszono jeszcze skutecznego przetargu na prace na linii, która jest kluczowa dla dostępu do polskich portów. 

Błędy w przetargu


W listopadzie ubiegłego roku na projekt padł kolejny cios - PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły przetarg na realizację odcinka A (twierdząc że nie będzie mieć to wpływu na termin realizacji). Przyczyną był źle przygotowany przetarg obarczony "niemożliwą do usunięcia wadą". Kuriozalne było wówczas to, że PKP PLK twierdziła wówczas... że dopiero analizuje jaki dokładnie błąd popełniono. Spytaliśmy, czy udało się to w końcu ustalić i jak wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK, chodzi o to że dokumentacja:
  • Dopuszczała wariantowość rozwiązań technologicznych w zakresie materaca geosyntetycznego oraz możliwość uznaniowej, częściowej rezygnacji z zastosowania materaca geosyntetycznego,
  • Posiadała istotne różnice pomiędzy przedmiarem a projektem wykonawczym, skutkujące brakiem adekwatności przedmiarów do projektu wykonawczego – pozycje przedmiarowe były w sposób znaczny zawyżone lub niedoszacowane.
  • Posiadała inne błędy, których konsekwencją jest brak adekwatności kalkulacji ofert, do przedmiotu zamówienia.
Warto zauważyć, że o te kwestie wykonawcy przynajmniej częściowo pytali w zadawanych zamawiającemu pytaniach w trakcie trwania postępowania. Dlaczego jednak inwestor odebrał od podwykonawcy dokumentację obarczoną błędami? Zdaniem rzecznika spółki nie były one "możliwe do zidentyfikowania. - PLK S.A. realizując inwestycje opiera się na dokumentacjach opracowanych przez podmioty zewnętrzne. Zgodnie z wymogami kontraktowymi, wykonawca przy opracowywaniu dokumentacji, proponowanych technologii i rozwiązań powinien wykazać się obiektywizmem i niezależnością merytoryczną. Rozwiązania techniczne powinny być opracowane zgodnie z dobrą praktyką inżynierską oraz posiadać techniczno – ekonomiczne uzasadnienie. Dokumentacja powinna być kompletna i spójna (...) Wskazane błędy naraziłyby spółkę oraz budżet państwa na szkodę finansową i wymagałyby znalezienia dodatkowych środków na pokrycie błędnie oszacowanych lub opisanych zakresów – dodaje rzecznik.

Jest nowe postępowanie

Po dwóch miesiącach przerwy przetarg ogłaszany jest ponownie - w biuletynie zamówień unijnych pojawiła się stosowna informacja. Przedmiotem zamówienia ponownie jest zaprojektowanie i wykonanie robót na Odcinek A północnej części Magistrali Węglowej, czyli roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy ”. Oprócz robót torowych prace obejmą sterowanie ruchem, budowę blokady liniowej na linii kolejowej nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna, prace dostosowawcze na stacji Lipusz i oczywiście elektryfikację. 
 
Wciąż nie jest znany termin realizacji prac, do których województwo pomorskie przygotowało się już wiele miesięcy temu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Tabor i technika

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Roman Czubiński 18 grudnia 2023

Częstochowa: Drugie podejście PKP PLK do przebudowy stacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Tabor i technika

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Roman Czubiński 18 grudnia 2023

Częstochowa: Drugie podejście PKP PLK do przebudowy stacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5