NUMER 05/2021
NUMER 05/2021
Temat numeru:
Kolej vs drogi
szukaj
Śledź nas:

Wagony rowerowe 609A będą modernizowane. Jeżdżą tylko dwa

| Michał Szymajda 15.06.2021 8,6k

Wagony rowerowe 609A będą modernizowane. Jeżdżą tylko dwa
Wagon 609A w składzie TLK Hańczafot. M. Szymajda
PKP Intercity obecnie posiada tylko dwa w pełni sprawne do ruchu wagony typu 609A, które idealnie nadają się do przewozu większej ilości rowerów. Znacznie więcej stoi odstawionych. Dobra informacja jest taka, że PKP Intercity będzie je gruntownie modernizować.
Podczas konferencji prasowej dotyczącej letniej korekty rozkładu jazdy prezes PKP Intercity Marek Chraniuk zapowiedział "inwestycje w wagony, które mogą przewieźć większą liczbę rowerów". Chodzi o wagony 609A. Jeszcze w 2013 roku spółka miała w ruchu 10 sprawnych wagonów tego typu stacjonujących w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i w Katowicach. W ubiegłym roku, według informacji „Rynku Kolejowego” w ruchu było jeszcze sześć wagonów tego typu.

Jak dowiedzieliśmy się w PKP Intercity, obecnie eksploatowane są tylko dwa wagony 609A, w których można przewozić nawet 24 rowery (tyle jest wieszaków, choć możliwości przewozowe jednośladów ten typ ma sporo większe, co często wykorzystywano do momentu wprowadzenia zakazu przewozu jednośladów bez rezerwacji miejsca dla pasażera). Ze spółki płyną jednak dobre wieści.

– PKP Intercity planuje w tym roku ogłoszenia postępowania na modernizację 14 pojazdów tego typu. Wagony po wykonanej naprawie P5 z modernizacją zyskają nowe funkcje i nowy design, a także zwiększy się komfort podróżowania. Zostaną zastosowane nowe rozwiązania techniczne, m.in. bezprzewodowy dostęp do Internetu, dynamiczny system informacji dla pasażerów prezentowany na tablicach świetlnych. Wagony wyposażone zostaną ponadto w wózki posiadające monoblokowe zestawy kołowe z hamulcem tarczowym – poinformowało biuro prasowe PKP Intercity. W październiku 2020 zapowiedziano też, że wagony po przebudowie mają zostać nawet do przewozu tandemów.

Obecnie dwa jedyne sprawne wagony można zobaczyć w składzie TLK Hańcza z Krakowa do Suwałk. Pomimo niewątpliwych zalet do których należy możliwość przewozu dużej liczby jednośladów, wagony mają też bardzo wiele wad. Aby dostać się do nich trzeba przejść z rowerem przez wąskie, otwierane na klamkę drzwi (szerokie drzwi, które umożliwiają wejście na pokład istnieją, ale... są blokowane). Z niezrozumiałych względów przestrzeń dla rowerów oddziela od korytarza także ścianka działowa. Bez niej miejsc na rowery mogłoby być dużo więcej, a przemieszczanie się rowerzystów po wagonie byłoby dużo łatwiejsze. Trudności z wprowadzaniem i wyprowadzaniem rowerów z wagonów 609A są wielokrotnie przyczyną opóźnień pociągów z nimi zestawionych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45663)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45663)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2021
NUMER 05/2021
Kolej niestety na całej linii przegrywa z transportem drogowym. Widać to zwłaszcza na rynku przewozów ładunków, gdzie w ciągu ostatnich czterdziestu lat zyskiwał tylko transport kołowy. Kolej nie umiała, a po części też nie mogła skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Szeroko piszemy o tym w raporcie. Oprócz tego w numerze zapraszamy do rozmowów R. Banaszkiewiczem (PKP PLK), A. Drzewieckim (Koleje Śląskie), P. Motyką (Gülermak), S. Nalewajką (Alstom), M. Skuodisem (Litwa); prezentujemy też pomysł na krajowy system transportu intermodalnego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5