NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Coraz więcej rowerów w PKP IC

| Roman Czubiński 22.10.2020 39

Coraz więcej rowerów w PKP IC
fot. MS
Pasażerowie PKP IC coraz chętniej przewożą pociągami rowery – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Przewoźnik ani resort nie planuje jednak wprowadzenia postulowanych przez posłów zmian organizacyjnych, mających ułatwić korzystanie z takiej formy transportu. Warunki przewozu rowerów mają za to poprawić zbliżające się inwestycje taborowe.
Jeszcze w czerwcu bieżącego roku z usługi przewozu roweru w PKP IC skorzystało o 4% mniej pasażerów, niż w roku 2019 (24107 wobec 24989). W lipcu odnotowano już jednak przyrost na poziomie 28% (40777 wobec 31825), tylko nieznacznie mniejszy wzrost nastąpił w sierpniu (27%, 99348 wobec 84008). Łącznie we wszystkich trzech miesiącach PKP IC przewiozły o 18% więcej rowerów, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Warto zwrócić uwagę, że miało to miejsce w czasie, gdy ogólna frekwencja w pociągach dopiero zaczynała się odbudowywać po wiosennym lockdownie.

Przytoczone dane liczbowe pochodzą z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela na interpelację siedmiorga posłów KO i Lewicy (Tomasza Aniśko, Macieja Gduli, Klaudii Jachiry, Pauliny Matysiak, Franciszka Sterczewskiego, Małgorzaty Tracz i Urszuli Zielińskiej). Resort poinformował, że PKP IC wykorzystuje obecnie wszystkie wagony z możliwością przewozu rowerów, na których eksploatację pozwala Dokumentacja Systemu Utrzymania. Nie podał jednak ich liczby, podobnie jak łącznej liczby dostępnych obecnie miejsc do przewozu rowerów, o którą pytali posłowie. „PKP Intercity S.A. obecnie eksploatuje wagony, w których istnieje możliwość przewozu od 6 do 32 rowerów” – napisano tylko w odpowiedzi.

W interpelacji padła sugestia, by zamiast liczby rowerów wyznaczać w wagonach przestrzeń do przewożenia rowerów bez określania ich maksymalnej liczby. Ministerstwo odrzuciło tę propozycję, powołując się na wymogi bezpieczeństwa. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik jest bowiem obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi – uzasadniono. Zapowiedziano za to pojawienie się możliwości przewozu tandemów – przystosowane do tego mają zostać wagony 609A po modernizacji.

Parlamentarzyści wytknęli też, że zdarzają się sytuacje, w których system sprzedaży biletów nie pozwala na kupno biletu na przewóz roweru mimo istnienia wolnych miejsc w pociągu. Jak tłumaczy wiceminister, wynikają one z nieprzewidzianych zdarzeń. „Może jednak zdarzyć się, że wagon bez możliwości przewozu rowerów, który ulegnie awarii, zostanie doraźnie zastąpiony wagonem innego typu – gdzie znajduje się przestrzeń do przewozu rowerów. Tego rodzaju doraźne zmiany nie są uwzględniane w systemie rezerwacji (ze względu na uprzednio przydzielone rezerwacje w danym wagonie). W takiej awaryjnej sytuacji, pomimo fizycznej dostępności miejsc do przewozu rowerów, nie jest możliwe ich wykorzystanie” – czytamy w dokumencie z MI.

Z udzielonych posłom wyjaśnień wynika też, że kryterium przydzielania wagonów z miejscami do przewozu rowerów do poszczególnych pociągów jest przede wszystkim atrakcyjność turystyczna miejsc, przez które przebiega ich trasa. PKP IC kieruje się także wynikami ankiet lub zgłoszeń od pasażerów. Przewoźnik ani ministerstwo nie planuje stworzenia infolinii ani serwisu internetowego, zapewniającego zintegrowaną informację o możliwości przewozu rowerów. Zdaniem resortu informacja dostępna w serwisie internetowym PKP IC jest wystarczająca. Za dostateczny uznano też poziom przeszkolenia personelu przewoźnika w zakresie przewozu rowerów. Nie ma też planów wprowadzenia bardziej czytelnego oznakowania dostępnych dla rowerzystów wagonów i peronów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44915)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (44915)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5