Wabtec przejmie GE Transportation. Taka informacja została podana przez obie firmy 21 maja. Transakcja ma być sfinalizowana na początku 2019 roku, po uzyskaniu wszystkich zgód od udziałowców Wabtec i regulatorów rynku.
John Flannery, prezes zarządu General Electric (spółki matki GE Transportation) mówił już w listopadzie 2017 roku, że GE chce rozstać się z odpowiedzialną za budowę m.in. lokomotyw spółką GE Transportation. Z kolei Wabtec powiększył swoje zasoby m.in. o Faiveley Transport (producent pantografów, przetwornic, systemów drzwiowych, hamulcowych, klimatyzacji i innego osprzętu).
Wabtec, stosunkowo słabo znany w Środkowej Europie, jest producentem całej gamy lokomotywy (głównie na rynek północnoamerykański i do Australii), generatorów, osprzętu elektrycznego i elektronicznego do lokomotyw, oraz systemów zabezpieczenia ruchu etc.
Transakcja ma być warta ok. 11,1 mld dolarów. Wabtec zobowiązał się do inwestycji w GE Transportation. GE Electric zachowa 9,9% akcji w przejmowanej przez Wabtec spółce. GE Transportation wyznaczy swoich członków zarządu do połączonej firmy.
W oficjalnych komunikatach można przeczytać, że akwizycja ma przynieść nowe rynki zbytu dla taboru GE. Wabtec zamierza inwestować w digitalizację GE zarówno na etapie procesów produkcji, jak i w gotowych produktów. Jeden z projektów, o którym się wspomina, to budowa pojazdów autonomicznych.
W ostatnich latach GE cierpiało na niewielką liczbę zamówień z macierzystego rynku, czyli z USA. Spółka dosyć sprawnie operowała jednak m.in. w Azji Środkowej, gdzie sprzedawała swoje technologie i tworzyła spółki joint venture zajmujące się produkcją lokomotyw. Jej ostatnim sukcesem jest
kontrakt na Ukrainie. Szacuje się jednak, że wkrótce na rynku amerykańskim dojdzie do ożywienia na rynku kolejowym.