Duże zamówienie Egipskich Kolei Państwowych na 100 nowych lokomotyw i wieloletnią umowę serwisową wygrał amerykański Wabtec.
Amerykański Wabtec, który
wszedł na rynek lokomotyw przejmując GE Transportation, otrzymał od Egipskich Kolei kontrakt na dostawę 100 lokomotyw ES30ACi z serii Evolution. Umowa zawiera także wieloletnie utrzymanie pojazdów. Podpisy złożono 8 listopada w siedzibie firmy w Pittsburgh. Kontrakt jest finansowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Wartość kredytu ma wynieść ok. 433 mln euro (ok. 2 mld zł).
Zamówienie dotyczy zakupu przez Egipt 135-tonowych sześcioosiowych lokomotyw spalinowych z przekładnią elektryczną. Pojazdy rozwiną prędkość 140 km/h i będą wyposażone w 12-cylindrowy silnik z serii Evolution o mocy 2,4 MW, a także zostaną przystosowane do technologii trakcyjnej AC. Lokomotywy wyposażone zostaną ponadto w indywidualną kontrolę osi i rekuperację energii hamowania. Wabtec ma je dostarczyć do Egiptu w 2023 roku. Według producenta, ES30ACi to lokomotywa dwukabinowa zapewniająca najlepszą w swojej klasie efektywność paliwową, najniższy całkowity koszt eksploatacji i wysoką wydajność w warunkach wysokich temperatur.
Wieloletnia współpraca Amerykanów z Egiptem
– To zamówienie podkreśla działania Ministerstwa Transportu i Egipskich Kolei Państwowych do świadczenia usług pasażerskich na światowym poziomie. Nasze lokomotywy zapewnią jakość i niezawodność niezbędną do zaspokojenia potrzeb transportowych na egipskiej sieci kolejowej. Dzięki tej umowie pomożemy Egipskim Kolejom Państwowym szybciej i wydajniej przewozić pasażerów oraz towary – zaznaczył Gökhan Bayhan, wiceprezes Wabtec na Rosję, Europę, Bliski Wschód i Afrykę Północną. W uroczystości podpisania umowy towarzyszyli również Kamal El Wazir, Minister Transportu oraz Mostafa Abu El Makarem, przewodniczący Egipskich Kolei Państwowych.
Wabtec jest obecny w Egipcie już od 40 lat. Dzięki nowej umowie, Egipskie Koleje Państwowe będą posiadały we flocie ponad 300 lokomotyw amerykańskiego producenta. W tym roku Wabtec dostarczył ostatnie 10 lokomotyw z serii Evolution w ramach umowy podpisanej jeszcze przez General Electric i Egipskie Koleje Państwowe w 2017 roku na dostawę 110 lokomotyw i odnowienie 81 jednostek wycofanych z eksploatacji.
Wielka modernizacja egipskiej kolei
Umowa na nowy tabor jest kontynuacją ciągłej modernizacji kolei egipskich. Niskoemisyjne i energooszczędne lokomotywy mają zaspokoić rosnący wciąż popyt na przewozy kolejowe w kraju. Egipt już od dłuższego czasu wdraża szersze reformy i programy kolejowe w celu stworzenia niskoemisyjnego i dostępnego systemu transportowego. Tylko w tym roku
Egipski Krajowy Urząd ds. Tuneli podpisał umowę o wartości 4,5 miliarda dolarów z konsorcjum Siemens Mobility, Orascom Construction SAE i The Arab Contractors na stworzenie tzw. „Kanału Sueskiego na torach”. Projekt obejmuje budowę zintegrowanego systemu kolejowego łączącego Morze Czerwone i Morze Śródziemne. 600 kilometrów linii kolejowych – z czego aż 460 km dużych prędkości – połączy miasta portowe Aijn Suchna nad Morzem Czerwonym z Marsa Matruh i Aleksandrią nad Morzem Śródziemnym. Sieć jest planowana docelowo na 1800 km. Siemens Mobility dostarczy w ramach projektu pociągi dużych prędkości Velaro, pojemne składy Desiro do przewozów regionalnych oraz lokomotywy towarowe Vectron.
W pełni zelektryfikowany system ma zmniejszyć zużycie energii i zanieczyszczenie powietrza w Egipcie. Aż o 70 proc. ma zostać zmniejszona emisja dwutlenku węgla w porównaniu z obecną emisją z transportu samochodowego i autobusowego. Rozwój kolei w kraju ma przynieść dla 30 mln osób rocznie skrócenie aż o połowę czasu podróży w dojazdach np. do pracy.