Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
26-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE
Fot. Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA 3.0Lokomotywa TE33
Koleje Ukraińskie podpisały z GE Transportation umowę dotyczącą dostawy 30 fabrycznie nowych spalinowych lokomotyw i 10-letni ich serwis. GE będzie też współpracował przy modernizacji istniejącej floty Ukrzaliznyci.

Do podpisania umowy pomiędzy partnerami doszło 23 lutego w obecności prezydenta Ukrainy Petra Poroszenki.

– Jesteśmy zadowoleni, że negocjacje z GE przebiegały w bardzo dobrym tempie. Trwały tylko 5 miesięcy. Po wielu latach braku poważnych inwestycji w lokomotywy udaje się nam uruchomić poważny projekt odnowy posiadanego parku lokomotyw spalinowych. Liczymy także na to, że współpraca z GE przyniesie korzyści dla rodzimych producentów, którzy otrzymają poważną szansę na rozwój – powiedział Jewhen Krawcow, pełniący obowiązki prezesa UZ.

Błyskawiczna dostawa

Produkcja pierwszych spalinowozów TE33AC zacznie się za kilka miesięcy w USA. Co ciekawe – nie zdecydowano się na produkcję w Kazachstanie, gdzie już buduje się podobne pojazdy, w zlokalizowanej w Astanie fabryce, w spółce JSC Lokomotiv. Sporo prac wykończeniowych przy pojazdach ma odbywać się na terenie Ukrainy. W wypadku pierwszych dostarczonych pojazdów Ukraińcy wykonają 10% prac, w przypadku ostatnich – nie mniej niż 40%. Dostawy mają zakończyć się już w 2019 roku. Podobne lokomotywy, przystosowane do kursowania po torach o szerokości 1520 mm, kursują już w Mongolii, Kazachstanie, Azerbejdżanie, Tadżykistanie, Turkmenistanie i Kirgistanie. Były również testowane w Polsce, na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie otrzymały wysokie oceny.

Poza 30 sztukami lokomotyw TE33AC, wyposażonymi w 12-cylindrowe silniki o mocy 4500 koni mechanicznych, GE pomoże Ukraińcom w modernizacji 75 starszych lokomotyw dieslowskich, wyprodukowanych jeszcze w ZSRR (średni wiek lokomotyw przeznaczonych do ciągnięcia składów towarowych wynosi na Ukrainie 30 lat). Cały kontrakt wart jest miliard dolarów.

Poza GE dostawą lokomotyw na wschód i i modernizacją istniejącego parku taborowego zainteresowani byli również Polacy. Chciała to robić zarówno Pesa, jak i Newag.

Balczun: Szybki kontrakt potrzebny ukraińskim kolejom

Najnowsza umowa z GE to wynik gruntownej analizy rynku i konieczności dostarczenia lokomotyw jak najszybciej. Ukraińskie procedury przetargowe są skomplikowane i narażone na świadome ich blokowanie. Idea leasingu była moim pomysłem na zgodną z prawem, ale szybką ścieżkę – zaznacza w rozmowie z "RK" Wojciech Balczun, były już prezes Ukraińskich Kolei.

– Omówiłem szczegóły projektu w trakcie mojej lipcowej wizyty w USA, po której podpisaliśmy list intencyjny z GE. Mówimy o najbardziej potrzebnych lokomotywach spalinowych, które praktycznie mogła dostarczyć w tym terminie tylko ta firma. Nie wolno zapominać o ważnym wsparciu na poziomie rządów dla tego projektu, co w przypadku Ukrainy ma istotne znaczenie. Polityka taborowa zakłada znacznie większe inwestycje w nowe lokomotywy i wagony, a droga dla polskich firm powinna być jak najbardziej otwarta, i takie stanowisko zawsze prezentowałem – ocenił podpisanie umowy Wojciech Balczun.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ukraiński eksport: Kolej niezbędna do przewozu zbóż

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2023

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Ukraiński eksport: Kolej niezbędna do przewozu zbóż

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Prawo i polityka

Czy powstanie polsko-ukraińska spółka kolejowa?

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2023

Koleje Ukraińskie przejmują tabor rosyjskich przewoźników

Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5