Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
26-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Miliardowy kontrakt kolejowy na Ukrainie. UZ kupi 30 lokomotyw od GE
Fot. Kabelleger / David Gubler, CC BY-SA 3.0Lokomotywa TE33
Koleje Ukraińskie podpisały z GE Transportation umowę dotyczącą dostawy 30 fabrycznie nowych spalinowych lokomotyw i 10-letni ich serwis. GE będzie też współpracował przy modernizacji istniejącej floty Ukrzaliznyci.

Do podpisania umowy pomiędzy partnerami doszło 23 lutego w obecności prezydenta Ukrainy Petra Poroszenki.

– Jesteśmy zadowoleni, że negocjacje z GE przebiegały w bardzo dobrym tempie. Trwały tylko 5 miesięcy. Po wielu latach braku poważnych inwestycji w lokomotywy udaje się nam uruchomić poważny projekt odnowy posiadanego parku lokomotyw spalinowych. Liczymy także na to, że współpraca z GE przyniesie korzyści dla rodzimych producentów, którzy otrzymają poważną szansę na rozwój – powiedział Jewhen Krawcow, pełniący obowiązki prezesa UZ.

Błyskawiczna dostawa

Produkcja pierwszych spalinowozów TE33AC zacznie się za kilka miesięcy w USA. Co ciekawe – nie zdecydowano się na produkcję w Kazachstanie, gdzie już buduje się podobne pojazdy, w zlokalizowanej w Astanie fabryce, w spółce JSC Lokomotiv. Sporo prac wykończeniowych przy pojazdach ma odbywać się na terenie Ukrainy. W wypadku pierwszych dostarczonych pojazdów Ukraińcy wykonają 10% prac, w przypadku ostatnich – nie mniej niż 40%. Dostawy mają zakończyć się już w 2019 roku. Podobne lokomotywy, przystosowane do kursowania po torach o szerokości 1520 mm, kursują już w Mongolii, Kazachstanie, Azerbejdżanie, Tadżykistanie, Turkmenistanie i Kirgistanie. Były również testowane w Polsce, na Linii Hutniczej Szerokotorowej, gdzie otrzymały wysokie oceny.

Poza 30 sztukami lokomotyw TE33AC, wyposażonymi w 12-cylindrowe silniki o mocy 4500 koni mechanicznych, GE pomoże Ukraińcom w modernizacji 75 starszych lokomotyw dieslowskich, wyprodukowanych jeszcze w ZSRR (średni wiek lokomotyw przeznaczonych do ciągnięcia składów towarowych wynosi na Ukrainie 30 lat). Cały kontrakt wart jest miliard dolarów.

Poza GE dostawą lokomotyw na wschód i i modernizacją istniejącego parku taborowego zainteresowani byli również Polacy. Chciała to robić zarówno Pesa, jak i Newag.

Balczun: Szybki kontrakt potrzebny ukraińskim kolejom

Najnowsza umowa z GE to wynik gruntownej analizy rynku i konieczności dostarczenia lokomotyw jak najszybciej. Ukraińskie procedury przetargowe są skomplikowane i narażone na świadome ich blokowanie. Idea leasingu była moim pomysłem na zgodną z prawem, ale szybką ścieżkę – zaznacza w rozmowie z "RK" Wojciech Balczun, były już prezes Ukraińskich Kolei.

– Omówiłem szczegóły projektu w trakcie mojej lipcowej wizyty w USA, po której podpisaliśmy list intencyjny z GE. Mówimy o najbardziej potrzebnych lokomotywach spalinowych, które praktycznie mogła dostarczyć w tym terminie tylko ta firma. Nie wolno zapominać o ważnym wsparciu na poziomie rządów dla tego projektu, co w przypadku Ukrainy ma istotne znaczenie. Polityka taborowa zakłada znacznie większe inwestycje w nowe lokomotywy i wagony, a droga dla polskich firm powinna być jak najbardziej otwarta, i takie stanowisko zawsze prezentowałem – ocenił podpisanie umowy Wojciech Balczun.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij