W ubiegłą sobotę, na stacji w Nysie miała miejsce VII Parada Lokomotyw. Zapraszamy na relację z tego wydarzenia.
Impreza została zorganizowana przez TurKol i jest ona kontynuacją sześciu poprzednich organizowanych w Międzychodzie (2013-2016) oraz Międzyrzeczu (2018-2019). Na imprezę można było dotrzeć specjalnym pociągiem turystycznym KILOF z Wrocławia, prowadzonym przez lokomotywę spalinową SM42. Trasa pociągu KILOF przebiegała przez Kąty Wrocławskie, Jaworzynę Śląską, Wałbrzych i dalej najpiękniejszą w Polsce linią kolejową nr 286 (Jedlina Zdrój, Ludwikowice Kłodzkie, Nowa Ruda). Od Kłodzka przez Kamieniec Ząbkowicki, a później wzdłuż Magistrali Podsudeckiej do Nysy.
W Paradzie wzięły udział lokomotywy różnych przewoźników kolejowych oraz Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Główną atrakcją wydarzenia była polska lokomotywa serii SU45. Podczas imprezy miała miejsce prezentacja wszystkich pojazdów, a także uroczysty przejazd przez perony stacji w Nysie. Goście mogli także uczestniczyć w specjalnych przejazdach do pobliskich miejscowości: Goświnowic, Otmuchowa, Głuchołaz oraz Prudnika.
Lokomotywy biorące udział w imprezie:
- SM30-662
Pojazd wyprodukowany w 1964 przez chorzowski FABLOK, który był pierwszym przejazdem lokomotywy z ogólnodostępnym pociągiem po remoncie.
- SM30-507
Lokomotywa, która także została wyprodukowana przez chorzowski FABLOK w roku 1958. Pojazd ten bardzo często prowadzi pociągi turystyczne w okolicach Wrocławia.
- SM41-126
Lokomotywa ta powstała w 1964 roku w węgierskim zakładzie Ganz Mavag. Niestety, jest ona nieczynna i oczekuje remontu, który przywróci jej pełną sprawność. - SU45-079
Pojazd wyprodukowany w 1973 roku przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego. Lokomotywa dołączyła do zbiorów Klubu Sympatyków Kolei w lutym 2021, a jej obecnym właścicielem jest Firma ALS s.c. ze Starego Sącza. Jest ona w trakcie naprawy głównej i wkrótce będzie w pełni sprawna. Organizatorzy pierwotnie mieli w planie uruchomienie lokomotywy, ale ze względów formalnych (brak świadectwa sprawności technicznej) nie udało się. - SM42-2612 oraz SM42-2572
Dwie lokomotywy spalinowe kultowej serii SM42. Obecnie wykorzystywane przez prywatnych przewoźników.
Wydarzenie przyciągnęło sporą liczbę miłośników kolei. Według informacji organizatora, w przejazdach pociągów specjalnych uczestniczyło blisko tysiąc osób. Drugie tyle mogło obserwować wydarzenie na stacji (w trakcie parady oraz przejazdów pociągów). Niestety, w tym roku zabrakło pojazdów napędzanych trakcją parową.
Pociągi turystyczne w ostatnim czasie przyciągają coraz większe rzesze pasażerów i docierają do niewykorzystywanych na co dzień stacji. Niestety, w roku 2020 oraz 2021 ze względu na pandemię, całoroczna oferta musiała ustąpić doraźnej ogłaszanej z kwartalnym wyprzedzeniem. W 2022 roku, TurKol planuje powrócić do organizacji stałych projektów turystycznych na Pomorzu, Mazurach, Mazowszu oraz przede wszystkim w Wielkopolsce, Dolnym Śląsku i na Ziemi Lubuskiej. Kolejna Parada Lokomotyw także jest planowana pod koniec sierpnia w Nysie.