PKP Intercity już w przyszłym roku zamierza uruchomić pierwsze połączenia obsługiwane składem retro. Pociągi IC "Nieśpieszny" będą kursować zarówno na trasach obsługiwanych przez nowocześniejsze składy, jak i w całkowicie nowych relacjach.
Obsługa połączeń kolejowych taborem z dawnych lat nie jest niczym nowym, także w Polsce. Najczęściej takie składy kursują komercyjnie w okresie letnim w rejony atrakcyjne turystycznie. Każdy z nich przyciąga rzeszę miłośników czy pasażerów, którzy chcą po prostu przenieść się do czasów podróżowania z minionych dekad.
PKP Intercity z pociągiem "Nieśpieszny" – W przyszłym roku będziemy Państwu mogli zaoferować pociąg z ośmioma miejscami [w przedziałach], z otwieranymi oknami i z systemem otwartym toalet – powiedział z uśmiechem prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, dodając, że będzie to typowo turystyczny skład.
Pewną zajawkę nowego projektu narodowego przewoźnika można było zobaczyć niedawno
w Łodzi w czasie tegorocznej III Wystawy Makiet Kolejowych, połączonej z Kolejowym Dniem Dziecka PKP Intercity. Na peronie drugim stał bowiem skład EP05-23 z lat 60. w pomarańczowym malowaniu oraz wagon 111A z lat 80. w oliwkowych barwach.
Fot. Daniel Siwak | Pierwszy retro skład PKP Intercity ma być zestawiony z pięciu wagonów
– W sumie będzie to pięć wagonów. W przyszłym roku zobaczymy skład z czterema wagonami z miejscami do siedzenia i jeden wagon restauracyjny – uzupełnił Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP IC.
Pojazdy mają wyglądać jak dekady temu. We wnętrzu zobaczymy firanki, ogrzewanie sterowane pokrętłami, składane stoliki, aluminiowe śmietniczki, oświetlenie jarzeniowe czy charakterystyczne ręczne otwierane drzwi. Szefostwo przewoźnika dalszych szczegółów na razie nie zdradza. Te mają być przekazywane stopniowo.
Składy retro PKP IC w różne rejony kraju Wiadomo, że bilety na retro skład mają być dostępne w systemie sprzedaży: e-IC2 oraz w aplikacji. Co do tras, to słyszymy, że historyczne pociągi będą kursowały na trasach, gdzie obecnie dostępna jest oferta przewoźnika. Ale pojadą też w całkowicie nowych relacjach. – Myślę, że ten pociąg będzie cieszył się dużym powodzeniem. Cofniemy się do lat 70. – skwitował Janusz Malinowski.
Retro pociągi uruchamiają Koleje Wielkopolskie i Koleje Dolnośląskie
Przypomnijmy: od dłuższego czasu z Wolsztyna do Poznania także można pojechać
składem pasażerskim zestawionym z parowozu i historycznych wagonów. Przy ich uruchamianiu współpracują Koleje Wielkopolskie i Parowozownia Wolsztyn. Z kolei od 15 czerwca
cztery weekendowe kursy z Jeleniej Góry i Karpacza będą obsługiwać wspólnie Koleje Dolnośląskie i Klub Sympatyków Kolei.