NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ukraina z kolejnym porozumieniem ze Stadlerem. UZ zamówi 90 Flirtów?

| Kasper Fiszer 31.08.2021 2,8k

Ukraina z kolejnym porozumieniem ze Stadlerem. UZ zamówi 90 Flirtów?
Flirt na UkrainieFot. youtube.com/watch?v=384EceBxgOQ
Rozmowy ukraińskiego rządu, UZ i Stadlera dotyczące dużego zamówienia taborowego są coraz bardziej konkretne. Znamy już liczbę jednostek, jaka miałaby zostać wyprodukowana, i ich konfigurację, a strony podpisują kolejne listy intencyjne. Wciąż nie ogłoszono natomiast przetargu, w którym Stadler miałby wystartować. Nie wiemy też, czy zamówieniem będą zainteresowani inni producenci.
Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) przetestowały w ostatnich dniach jednostkę Flirt i zapowiedziały ogłoszenie przetargu na zakup takich lub podobnych pojazdów do obsługi linii podmiejskich wokół Kijowa. Teraz spółka poinformowała, że zamówienie na elektryczne zespoły trakcyjne będzie pierwszym z elementów dużo większego programu wymiany taboru pasażerskiego, który ma zostać rozpisany na okres pięciu lat i obejmie wszystkie segmenty rynku (a więc także tabor dalekobieżny). Skala inwestycji miałaby być bezprecedensowa, czego potwierdzeniem mogłaby być pojawiająca się w wielu ukraińskich mediach informacja o podpisaniu przez UZ listu intencyjnego ze Stadlerem dotyczącego zakupu 90 składów Flirt.

90 jednostek w różnej konfiguracji


Wciąż nie ogłoszono jednak samego postępowania, więc jego warunki pozostają nieznane, a Koleje Ukraińskie zapewniają, że Stadler będzie tylko jednym z potencjalnych oferentów i nie dostanie zamówienia z wolnej ręki. – Stadler, rząd ukraiński, UZ oraz Swiss Export Risk Insurance podpisały 26 sierpnia w Kijowie kolejne memorandum dotyczące rozwoju kolei na Ukrainie. Strony potwierdziły wolę finansowania produkcji i dostaw nowoczesnych pojazdów szynowych przy zachowaniu lokalnej wartości dodanej na Ukrainie – tłumaczy Marta Jarosińska ze spółki Stadler Polska. Dokument nie jest więc wiążący, bo nie ma rangi uowy, i dotyczy w dużej mierze kwestii finansowych. Strona ukraińska chce bowiem oprócz pojazdów otrzymać od producenta także kredyt na ich zakup, jednocześnie zobowiązując go do produkcji zamawianych składów na Ukrainie.

Co ciekawe, jak relacjonuje nasza rozmówczyni, współpraca ma dotyczyć nie tylko taboru kolejowego, ale także pociągów metra i tramwajów dla Kijowa. Same UZ rzeczywiście miałyby zaś zamówić 90 pojazdów: 60 do obsługi ruchu podmiejskiego, 20 w standardzie regionalnym i 10 dalekobieżnych. Specyfikacja techniczna jednostek, które miałyby zostać wyprodukowane dla Kolei Ukraińskich, ma być podobna do tej, jaką charakteryzuje się zaprezentowany w sierpniu skład. Ten docelowo trafi do Kolei Białoruskich (BCz). – Po wykonaniu jazd próbnych ten pojazd wróci na Białoruś – zapowiada nasza rozmówczyni.

Stadler potwierdza zainteresowanie rynkiem ukraińskim

Przedstawicielka producenta taboru wyraźnie potwierdza, że dostawy Flirtów na Ukrainę nie są jeszcze pewne, a podpisywane listy intencyjne mają charakter przygotowań do zapowiadanego przez UZ przetargu. – Planujemy wziąć w nim udział – deklaruje. Według informacji przekazanych mediom przez Koleje Ukraińskie spółka ta chciałaby, by postępowanie ruszyło już we wrześniu tego roku. O oczekiwanych parametrach mieli zostać poinformowani także inni czołowi producenci taboru kolejowego.

Zaprezentowany w Kijowie pojazd jest pięcioczłonowy i został wyprodukowany w zakładach Stadlera w Mińsku. Ten egzemplarz przeznaczony jest do obsługi linii dalekobieżnych, stąd też podział na klasy – pierwszą i drugą. Jak podkreśla Marta Jarosińska, szerokotorowe Flirty są skonstruowane tak, by były dostosowane do ekstremalnych warunków pogodowych, jakie panują np. w Finlandii czy Estonii.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (440)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (440)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5