NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ukraina chce budować „europejski” tor w całym kraju

| Michał Szymajda 25.05.2022 9,5k

Ukraina chce budować „europejski” tor w całym kraju
fot. M. Szymajda
Ukraina rozpocznie budowę torów kolejowych o „europejskiej” szerokości. Zapowiedział to premier tego państwa, Denis Szmyhal.
– Ukraina rozpocznie etapami budowę torów kolejowych w standardzie europejskim, aby połączyć ukraińską kolej z Unią Europejską. Na początku będą to połączenia wielkich miast, a w dalszej kolejności będziemy rozszerzać ten projekt na całą Ukrainę – powiedział premier Ukrainy Denis Szmyhal. Zmiana szerokości torów z 1520 mm na 1435 mm byłaby olbrzymią inwestycją, niezwykle kosztowną i trudną do realizacji w czasie wojny, wymagającą odejścia od eksploatacji tysięcy jednostek taboru, który przygotowano do kursowania po torze szerokim, a także, np. przebudowy setek stacji kolejowych Deklaracja w tym zakresie jest jednak niezwykle ważna, także ze strategicznego i historycznego punktu widzenia. Oznaczałaby, w sensie nie tylko symbolicznym, ale też realnym, wyjście z postsowieckiej strefy gospodarczej.

Nowe kolejowe przejścia graniczne na 1435 mm?

W swojej wypowiedzi podkreślił, że w wkrótce na zachodniej granicy powstaną dwa nowe przejścia graniczne. Nie powiedział jednak, czy będą to przejścia kolejowe, chociaż stosunkowo łatwo takie przejścia odtworzyć w co najmniej trzech miejscach.

Już w lutym, tuż przed wojną, Koleje Ukraińskie zapowiedziały rozpoczęcie działań na rzecz reaktywacji pociągów łączących Hrebenne z Rawą Ruską po torze o europejskiej szerokości, co w przyszłości miałoby umożliwić uruchomienie nowych pociągów Warszawa – Lwów. Do Rawy istnieje zaniedbany tor o szerokości 1435 mm i do 2005 roku był wykorzystywany przez pociąg pospieszny z Warszawy. O planach dla tego odcinka piszemy tutaj.

Drugie i trzecie miejsce, gdzie po niewielkich pracach pociągi mogłyby wjechać na Ukrainę po torze normalnym znajduje się na linii 102, w Niżankowicach na południe od Przemyśla i w Bieszczadach – na linii 108, pomiędzy Krościenkiem i Starżawą. To w zasadzie jednak linia kolejowa przechodząca przez terytorium Ukrainy, przez którą jeszcze w latach 90. można było dojechać tranzytowym pociągiem z Warszawy. 
O planach dla Niżankowic piszemy tutaj. 

Plany na przebudowę tory szerokiego na normalny były już przed wojną

Warto przypomnieć, że budowa specjalnego splotu torowego, dzięki któremu pociągi z Przemyśla mogłyby dojechać do stacji Lwów Skniłów, planowana była już do realizacji w 2020 roku. Później projekt ten zaplanowano do realizacji na 2023 rok. Szerzej piszemy o tym w tekście "Budowa „europejskiego” toru z Mościsk do Lwowa priorytetem ukraińskiego rządu".
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (440)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (440)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5