Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ukraina chce budować „europejski” tor w całym kraju

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
25-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ukraina chce budować „europejski” tor w całym kraju
fot. M. Szymajda
Ukraina rozpocznie budowę torów kolejowych o „europejskiej” szerokości. Zapowiedział to premier tego państwa, Denis Szmyhal.

– Ukraina rozpocznie etapami budowę torów kolejowych w standardzie europejskim, aby połączyć ukraińską kolej z Unią Europejską. Na początku będą to połączenia wielkich miast, a w dalszej kolejności będziemy rozszerzać ten projekt na całą Ukrainę – powiedział premier Ukrainy Denis Szmyhal. Zmiana szerokości torów z 1520 mm na 1435 mm byłaby olbrzymią inwestycją, niezwykle kosztowną i trudną do realizacji w czasie wojny, wymagającą odejścia od eksploatacji tysięcy jednostek taboru, który przygotowano do kursowania po torze szerokim, a także, np. przebudowy setek stacji kolejowych Deklaracja w tym zakresie jest jednak niezwykle ważna, także ze strategicznego i historycznego punktu widzenia. Oznaczałaby, w sensie nie tylko symbolicznym, ale też realnym, wyjście z postsowieckiej strefy gospodarczej.

Nowe kolejowe przejścia graniczne na 1435 mm?

W swojej wypowiedzi podkreślił, że w wkrótce na zachodniej granicy powstaną dwa nowe przejścia graniczne. Nie powiedział jednak, czy będą to przejścia kolejowe, chociaż stosunkowo łatwo takie przejścia odtworzyć w co najmniej trzech miejscach.

Już w lutym, tuż przed wojną, Koleje Ukraińskie zapowiedziały rozpoczęcie działań na rzecz reaktywacji pociągów łączących Hrebenne z Rawą Ruską po torze o europejskiej szerokości, co w przyszłości miałoby umożliwić uruchomienie nowych pociągów Warszawa – Lwów. Do Rawy istnieje zaniedbany tor o szerokości 1435 mm i do 2005 roku był wykorzystywany przez pociąg pospieszny z Warszawy. O planach dla tego odcinka piszemy tutaj.

Drugie i trzecie miejsce, gdzie po niewielkich pracach pociągi mogłyby wjechać na Ukrainę po torze normalnym znajduje się na linii 102, w Niżankowicach na południe od Przemyśla i w Bieszczadach – na linii 108, pomiędzy Krościenkiem i Starżawą. To w zasadzie jednak linia kolejowa przechodząca przez terytorium Ukrainy, przez którą jeszcze w latach 90. można było dojechać tranzytowym pociągiem z Warszawy. 
O planach dla Niżankowic piszemy tutaj. 

Plany na przebudowę tory szerokiego na normalny były już przed wojną

Warto przypomnieć, że budowa specjalnego splotu torowego, dzięki któremu pociągi z Przemyśla mogłyby dojechać do stacji Lwów Skniłów, planowana była już do realizacji w 2020 roku. Później projekt ten zaplanowano do realizacji na 2023 rok. Szerzej piszemy o tym w tekście "Budowa „europejskiego” toru z Mościsk do Lwowa priorytetem ukraińskiego rządu".
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij