NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Budowa „europejskiego” toru z Mościsk do Lwowa priorytetem ukraińskiego rządu

| Michał Szymajda 07.02.2021 6,5k

Budowa „europejskiego” toru z Mościsk do Lwowa priorytetem ukraińskiego rządu
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Z końcem 2020 roku rząd Ukrainy przedstawił listę priorytetowych, strategicznych inwestycji, które będą realizowane przez państwo. Aż 40% z nich dotyczy infrastruktury, a trzy z nich bezpośrednio wpłyną na przepływ towarów i ludzi pomiędzy Polską a Ukrainą.
Na liście znajduje się 100 projektów, które mają być zrealizowane w latach 2021–2023. Projekty obejmują branżę energetyczną, transportową, służbę zdrowia, pocztę, kulturę, sport oraz edukację. Aż 40% to projekty związane z transportem. Oprócz przebudowy portu w Berdiańsku czy Odessie, a także obok budowy nowej obwodnicy Kijowa czy budowy nowego lotniska na Zakarpaciu, na liście są duże projekty kolejowe.

Dwa z czterech najważniejszych dotyczą kompleksowej przebudowy stacji w Dnieprze, Winnicy, Mikołajowie, Czopie, Kijowie, Charkowie i Chmielnickim. Kolejny zakłada zakup dużej liczby lokomotyw elektrycznych do przewozów cargo, gdyż większość obecnie używanych dochodzi właśnie do śmierci technicznej. Dwa ostatnie projekty powinny żywo zainteresować Polaków.

Pierwszy dotyczy budowy europejskiego toru na trasie od stacji Mościska II do lwowskiej dzielnicy Skniłów. Tam miałaby powstać pasażerska stacja kolejowa zdolna przyjmować pociągi od strony Polski, a także terminal towarowy. Przypomnijmy, że inwestycję zapowiedziano już do realizacji na 2020 rok i miała być ona realizowana „w rok”. Budowa splotu torowego nie udała się jednak w roku minionym, zaplanowano ją do realizacji do roku 2023. Jewhen Krawców, były już prezes UZ chciał, by nowy odcinek torów o szerokości 1435 mm pozwalał na pokonanie pociągiem dystansu ze Lwowa do Krakowa w 3,5 godziny. – Dzięki dobudowie toru możliwe będzie też szybkie dotarcie, z wykorzystaniem istniejących linii, bezpośrednimi pociągami do Pragi i Wiednia – mówił.

Kolejny projekt, którego realizacje gwarantuje ukraińska strategia, dotyczy elektryfikacji odcinków linii Kowel – Jagodzin – granica państwa oraz Kowel – Izow – granica państwa (ta inwestycja również jest opóźniona). Obie inwestycje mają znacząco wpłynąć na ruch pociągów towarowych i przyczynić się do rozwoju intermodalu. Połączone mają być również z wymianą torowiska tam, gdzie to niezbędne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5