NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ukraińcy chcą naprawić tor z Rawy Ruskiej do Hrebennego

| Michał Szymajda 15.02.2022 6k

Ukraińcy chcą naprawić tor z Rawy Ruskiej do Hrebennego
Stacja kolejowa w Rawie Ruskiejfot. Kasper Fiszer
Koleje Ukraińskie zapowiedziały rozpoczęcie działań na rzecz reaktywacji pociągów łączących Hrebenne z Rawą Ruską po torze o europejskiej szerokości. W przyszłości ma to umożliwić otwarcie nowych pociągów Warszawa - Lwów.
– Ukrzaliznytsia, wraz z lokalnymi władzami, planuje uruchomienie ważnego projektu infrastrukturalnego w celu przywrócenia do Rawy Ruskiej pociągów mogących kursować po torze o szerokości 1435 mm. W dalsze perspektywie zapewni to dogodne połączenie Ukrainy z Unią Europejską – czytamy w komunikacie Kolei Ukraińskich.

Na razie memorandum

Do podpisania pierwszych porozumień doszło 15 lutego. Z krajowym zarządem UZ i regionalnymi zarządami kolei porozumiały się lokalne samorządy. Memorandum przewiduje realizację wspólnych działań w celu przywrócenia europejskiego toru na odcinku Rawa-Ruska – granica państwa, na odcinku około 8 kilometrów.

Na początek ma zostać przygotowany projekt rewitalizacji linii, gdzie tor 1435 mm już istnieje, ale nie jest używany od wielu lat. – Odcinek ten będzie wymagał szeregu prac, w tym remontu torów i torów dworcowych w „stylu europejskim”, remontu mostów, przejazdów i słupów, a także budowy peronu pasażerskiego i remontu budynku stacji – informują Koleje Ukraińskie. Szacuje się, że pochłonie to ok. 83 mln hrywien, czyli około 12 milionów złotych.

Najkrótsze połączenie Warszawy ze Lwowem. Są pewne "ale"

Ukraińcy chcą brać pod uwagę rewitalizację połączeń pasażerskich. Zwracają uwagę, że połączenie Warszawa – Lwów jest przez Rawę Ruską najkrótszym (339 km). Aby wykorzystać tą bliskość należałoby jednak przekuć cały tor do Lwowa (lub wprowadzić splot dwóch szerokości od Rawy do Lwowa) na 1435 mm. Należałoby przeprowadzić też remonty linii po polskiej stronie, tak by poprawić parametry szeregu linii od Hrebennego do Rejowca i dalej do Lublina. Takich planów jednak na razie nie ma.

Zapytaliśmy polskie ministerstwo infrastruktury jak zapatruje się na ukraiński pomysł. Warto zwrócić uwagę, że Ukraińcy planowali budowę ukraińskiego toru także na odcinku Lwów Skniłów – Mościska II. Do dzisiaj tego planu nie udało się zrealizować. 

Do 2005 r. z toru o szerokości 1435 mm pomiędzy Hrebennem a Rawą Ruską korzystał pociąg Roztocze z Rawy do Warszawy. O stacji w Rawie Ruskiej i atmosferze przygranicznego punktu można przeczytać tutaj. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5