NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Tunel pod przełęczą Brenner: Początek budowy kolejnego odcinka

| Roman Czubiński 04.11.2020 4,1k

Tunel pod przełęczą Brenner: Początek budowy kolejnego odcinka
Zdjęcie ilustracyjneFot. Alptransit Gotthard
Po wielomiesięcznych przygotowaniach pod rzeką Isarco w północnych Włoszech rozpoczęło się drążenie tunelu kolejowego. To część wartej 8,8 mld euro inwestycji, mającej usprawnić ruch między Austrią a Włochami oraz między północą a południem Europy. Zakończenie prac przewidziano na rok 2028.
64-kilometrowy tunel połączy Innsbruck z położonym po włoskiej stronie granicy miastem Fortezza. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt na świecie (obecnie tytuł ten należy do 57-kilometrowego szwajcarskiego Tunelu Gottharda).

Przejście pod Isarco, mimo niewielkiej długości (4,5 km), należy do najtrudniejszych odcinków. Ze względu na skomplikowaną strukturę geologiczną wykonawcy musieli opracować nowe metody pracy specjalnie dla potrzeb tej inwestycji. Konieczne było – między innymi – wzmocnienie warstw ziemnych poniżej łożyska rzeki. Choć początkowo rozważano zmianę jej przebiegu, w końcu zdecydowano się na zamrożenie gruntu przy pomocy wtłoczonego pod ziemię ciekłego azotu. Rozmrożenie nastąpi dopiero po ukończeniu odcinka tunelu przebiegającego pod rzeką.

Przełęcz Brenner jest dziś jednym z najbardziej ruchliwych przejść granicznych w Europie zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym. Odgrywa ono ważą rolę w transporcie towarowym między północą a południem Europy. Parametry obecnej linii kolejowej (maksymalna prędkość z powodu profilu i geometrii trasy nie przekracza 70 km/h) ograniczają jednak jej przepustowość. Efektem jest nadmierny ruch na niebezpiecznym – zwłaszcza zimą – przejściu drogowym. Według danych sprzed kilku lat przejeżdżało nim ok. 2 milionów ciężarówek rocznie.

Poprowadzony pod przełęczą tunel ma rozwiązać ten problem. Będzie on ważnym ogniwem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jego oddanie do użytku skróci trasę z Niemiec do Włoch (tunel znajduje się w europejskim korytarzu towarowym nr 5 Bałtyk – Adriatyk oraz w korytarzu kolei dużych prędkości Berlin – Palermo). Inwestorzy spodziewają się w związku z tym dużego przyrostu ruchu towarowego na torach.

Oddanie tunelu do użytku będzie też miało duże znacznie dla przewozów pasażerskich. Według planów czas podróży na trasie Innsbruck – Bolzano skróci się przeszło dwukrotnie (z 2 godzin do mniej niż 50 minut). Nie wiadomo jednak, czy uda się dotrzymać zaplanowanego terminu – w kwietniu prace na wszystkich odcinkach zostały na pewien czas wstrzymane z powodu pandemii COVID-19. Tuż przedtem zaawansowanie prac sięgnęło 50%.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5