Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Słowenia kończy budowę najdłuższego tunelu kolejowy w kraju [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Słoweńcy są coraz bliżej znacznego skrócenia czasu przejazdu z Lublany do swojego jedynego portu morskiego w Koprze. To znacznie wzmocni jego i tak już ważną rolę na Adriatyku.

Rozwój portu w Koprze sprawił, że kwestia poprawy dojazdu koleją do terminalu stała się koniecznością. Obecnie przejazd pociągów odbywa się po jednotorowej linii poprowadzonej tam, gdzie górski teren pozwalał na położenie torów bez konieczności drążenia tuneli (jest tylko jeden, bardzo krótki). Z tego powodu przejazd z Kopru do miejscowości Divača trwa bardzo długo. Linia powstała w latach 60-tych XX wieku.

20 kilometrów tuneli

Słoweńcy postanowili temu zaradzić budując zupełnie nową dwutorową linię kolejową między miastami. Zdecydowana jej większość znajdzie się w siedmiu
tunelach, z których Tunel Lokev (od nazwy miejscowości przy jego wylocie) jest najdłuższym i zarazem najdłuższym w Słowenii. Ma 6714 metrów. Łącznie nowa linia będzie mieć długości 37,4 km, aż na ponad 20 jej kilometrach będą tunele. Maksymalne nachylenie toru nie przekroczy 1,7%, pokonana zostanie różnica wysokości 400 metrów. Dwa tory umożliwią przejazd 212 pociągów dziennie i przewożenie towarów o wadze 36,9 mln ton rocznie. To szczególnie ważne dla wzrostu ruchu kontenerowego z i do portu w Koprze.

Prace przy Tunelu Lokev rozpczęły się w listopadzie 2021 roku. Wiercono go zarówno od strony Kopru jak i Lokev.

– Wraz z wybiciem szóstego tunelu o długości 6714 metrów zbliżamy się do dnia, w którym dystans Divača- Koper skróci się z obecnych 44 km do 27 km, o połowę skróci się czas przejazdu pociągów pasażerskich, a przepustowość linii wzrośnie dwukrotnie. Pomimo złożoności całego projektu, realizujemy go w harmonogramie i w założonych ramach finansowe, z czego jestem niezwykle dumna – powiedziała ministra infrastruktury Słowenii Alenka Bratušek.


graf. openrailwaymap.org

Pociągi jeszcze w 2025 roku?


Drążenie wszystkich tuneli zakończy się wkrótce, po wydrążeniu ponad 250 metrów ostatniego z nich. Na istniejących odcinkach trwają już prace wykończeniowe. Otwarcie inwestycji dla pociągów ma mieć miejsce jeszcze w 2025 roku. Wykonawcą inwestycji prowadzonej 24-godziny na dobę jest słoweńsko-tureckie konsorcjum Kolektor CPG (Słowenia) oraz Yapi Merkezi Insaat i Ozaltin Insaat (Turcja).

Niezwykłe podczas drążenia tunelu było odkrycie aż 21 jaskiń krasowych. Największa z nich ma co najmniej 150 metrów głębokości i aż 450 metrów długości.

Do tej pory najdłuższym tunelem w Słowenii był tunel Bohinj o długości 6327 metrów. Na granicy słoweńsko-austriackiej jest też 7976 metrowy tunel kolejowy Karavanke, lecz jego połowa znajduje się po stronie sąsiada.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Roman Czubiński 22 października 2023

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Roman Czubiński 22 października 2023

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5