Słoweńcy są coraz bliżej znacznego skrócenia czasu przejazdu z Lublany do swojego jedynego portu morskiego w Koprze. To znacznie wzmocni jego i tak już ważną rolę na Adriatyku.
Rozwój portu w Koprze sprawił, że kwestia poprawy dojazdu koleją do terminalu stała się koniecznością. Obecnie przejazd pociągów odbywa się po jednotorowej linii poprowadzonej tam, gdzie górski teren pozwalał na położenie torów bez konieczności drążenia tuneli (jest tylko jeden, bardzo krótki). Z tego powodu przejazd z Kopru do miejscowości Divača trwa bardzo długo. Linia powstała w latach 60-tych XX wieku.
20 kilometrów tuneli
Słoweńcy postanowili temu zaradzić budując zupełnie nową dwutorową linię kolejową między miastami. Zdecydowana jej większość znajdzie się w siedmiu
tunelach, z których Tunel Lokev (od nazwy miejscowości przy jego wylocie) jest najdłuższym i zarazem najdłuższym w Słowenii. Ma 6714 metrów. Łącznie nowa linia będzie mieć długości 37,4 km, aż na ponad 20 jej kilometrach będą tunele. Maksymalne nachylenie toru nie przekroczy 1,7%, pokonana zostanie różnica wysokości 400 metrów. Dwa tory umożliwią przejazd 212 pociągów dziennie i przewożenie towarów o wadze 36,9 mln ton rocznie. To szczególnie ważne dla wzrostu ruchu kontenerowego z i do portu w Koprze.
Prace przy Tunelu Lokev rozpczęły się w listopadzie 2021 roku. Wiercono go zarówno od strony Kopru jak i Lokev.
– Wraz z wybiciem szóstego tunelu o długości 6714 metrów zbliżamy się do dnia, w którym dystans Divača- Koper skróci się z obecnych 44 km do 27 km, o połowę skróci się czas przejazdu pociągów pasażerskich, a przepustowość linii wzrośnie dwukrotnie. Pomimo złożoności całego projektu, realizujemy go w harmonogramie i w założonych ramach finansowe, z czego jestem niezwykle dumna – powiedziała ministra infrastruktury Słowenii Alenka Bratušek.
graf. openrailwaymap.org
Pociągi jeszcze w 2025 roku?
Drążenie wszystkich tuneli zakończy się wkrótce, po wydrążeniu ponad 250 metrów ostatniego z nich. Na istniejących odcinkach trwają już prace wykończeniowe. Otwarcie inwestycji dla pociągów ma mieć miejsce jeszcze w 2025 roku. Wykonawcą inwestycji prowadzonej 24-godziny na dobę jest słoweńsko-tureckie konsorcjum Kolektor CPG (Słowenia) oraz Yapi Merkezi Insaat i Ozaltin Insaat (Turcja).
Niezwykłe podczas drążenia tunelu było odkrycie aż 21 jaskiń krasowych. Największa z nich ma co najmniej 150 metrów głębokości i aż 450 metrów długości.
Do tej pory najdłuższym tunelem w Słowenii był tunel Bohinj o długości 6327 metrów. Na granicy słoweńsko-austriackiej jest też 7976 metrowy tunel kolejowy Karavanke, lecz jego połowa znajduje się po stronie sąsiada.