Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata
fot. Semnoz, lic. GNU 1.2, Wikimedia Commons
Firma Herrenknecht ukończyła drugą tarczę TBM, przeznaczoną do drążenia tunelu kolejowego pod Alpami na granicy francusko-włoskiej. Sekcja, w której będzie pracowała maszyna, stanie się częścią najdłuższej podziemnej linii kolejowej na świecie. Tunel wraz z całą linią Lyon – Turyn ma zostać oddany do użytku w 2032 r.

Złożona z 10 segmentów tarcza ma 180 metrów długości, średnicę 10,4 m oraz masę 2300 ton. Jej moc wynosi 8100 kW. Głowicę wyposażono w 61 wałków skrawających skały. Do transportu urządzenia w częściach zostanie zaangażowanych aż 120 ciężarówek, w tym 20 pojazdów specjalnych z przekroczoną skrajnią. Maszyna zostanie zmontowana w bazie w Saint-Martin-la-Porte.

Podziemna linia pod Alpami będzie drążona przez aż siedem tarcz TBM. Dostarczona przez Herrenknecht maszyna jest drugą z nich. Zostanie ona wykorzystana do wywiercenia ok. 9 km nitki północnej. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum VINCI Construction Grands Projets, Webuild, Dodin Campenon Bernard i Campenon Bernard Centre Est. Dodatkowe dwie tarcze, którym nadano imiona Gea i Frederica, wydrążyły już wcześniejsze, krótsze tunele po stronie francuskiej.

Nowa linia Lyon – Turyn ma liczyć ok. 270 km długości. Cel jej budowy, oprócz samego skrócenia czasu podróży między obiema metropoliami (z ok. 7 do 4 godzin), to połączenie francuskiej i włoskiej sieci kolei dużych prędkości, choć sama nie jest formalnie uznawana za taką linię. Głównym powodem jest prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich (220 km/h), niższa o 30 km/h od przyjmowanego dziś w UE progu.

Ponadto nowa trasa będzie służyła również pociągom towarowym, które będą mogły pokonywać ją z prędkością 100 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między Lyonem a wlotem tunelu po stronie francuskiej, gdzie ruch pasażerski zostanie odseparowany. Ruch towarowy dopuszczono w celu ograniczenia wykorzystania ciężarówek do przewozu ładunków między Francją a Włochami.

Centralną, a zarazem najtrudniejszą w budowie częścią linii będzie Tunel Bazowy Mont d'Ambin. Jego początek znajdzie się po stronie francuskiej w Saint Jean de Maurienne, a koniec – w miejscowości Susa we Włoszech. Długość obiektu – 57,7 km – będzie minimalnie większa od najdłuższego dziś na świecie Tunelu Bazowego św. Gottharda w Szwajcarii (57,1 km). To właśnie tunel ma pochłonąć blisko jedną trzecią przewidywanych kosztów budowy (8 mld z 25 mld euro).

Budowana infrastruktura stanie się częścią korytarza śródziemnomorskiego sieci TEN-T. Inwestycja jest finansowana w 40% z funduszy Unii Europejskiej (instrument CEF).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Infrastruktura

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Roman Czubiński 08 września 2020

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Infrastruktura

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Roman Czubiński 08 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5