Najdłuższy i najgłębszy. Wszystko o Tunelu Gotarda
| Łukasz Malinowski/ Marcin Żywiałkowski ⚫ 04.06.2016 ⚫21,1k
Fot. ABB
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
Źródło: AlpTransit Gotthard
To najdłuższy i najgłębszy tunel na świecie. Budowa 57-kilometrowego kolosa kosztowała 12,2 mld franków szwajcarskich. 1 czerwca w południe został uroczyście otwarty i przekazany w użytkowanie szwajcarskim kolejom. Do pełnego użytku komercyjnego wejdzie jednak dopiero wraz z nowym rozkładem jazdy w grudniu 2016 roku.
Od tysięcy lat Alpy stanowiły przeszkodę przy podróżach na południe kontynentu. Transport wartościowych dóbr przez górskie szlaki zawsze przynosił wiele ryzyka. Mimo wielu szwajcarskich inwestycji w infrastrukturę (m.in. drogowy tunel św. Gotarda o długości 16 kilometrów czy tunele Lötschberg), władze zadecydowały o budowie kolejnego. Celem budowy tunelu była troska o środowisko naturalne w Alpach. Władze Szwajcarii uznały, że dużo bardziej korzystne będzie przeprowadzenie ciężkiego tranzytu na południe Europy pod ziemią. Ma to uchronić unikalny alpejski ekosystem przed zniszczeniem oraz odciążyć drogowy tunel św. Gotarda. Pierwszy projekt tunelu opracowano już w 1947 roku – Inżynier Carl Eduardo Gurnera zaplanował budowę dwukondygnacyjnego tunelu drogowo-kolejowego z Amstego do Bodio, z podziemną stacją w Serdun. W następnych latach dyskutowano nad różnymi wariantami przebiegu podziemnej magistrali. W 1989 roku Rada Federalna zadecydowała o powstaniu transalpejskiego tunelu pod masywami Lotschberg oraz św. Gotarda z odnogą do Szwajcarii Wschodniej przez tunel Hirzel. Pierwszymi pracami przy Gotthard Base Tunnel były wiercenia testowe przeprowadzone 1993 roku.
Dwa lata później podjęto decyzję zatwierdzającą projekt i decydującą o rozpoczęciu inwestycji. Problemem pozostawało jednak finansowanie, nad którym jeszcze przez kilka lat toczyła się publiczna debata. W 1998 roku odbyło się referendum, które zatwierdziło model finansowania inwestycji. Zdecydowano o powołaniu specjalnego funduszu, który miał dysponować środkami pochodzącymi z wpływów z podatku VAT, opłaty paliwowej oraz specjalnej opłaty nałożonej na przewoźników drogowych, która stanowić miała aż 64% całości dostępnych środków. Fundusz ten odpowiada jednak nie tylko za projekt NRLA (New Rail Link through the Alps), w ramach którego zbudowany został tunel Gotarda, ale także za finansowanie innych projektów kolejowych. Pozwoliło to na zatwierdzenie kosztów budowy tunelu Gotarda na poziomie do 13,1 mld franków szwajcarskich. Realizację projektu powierzono spółce Alp Transit Gotthard Ltd. – Utrzymanie w ryzach kosztów tak ogromnego projektu jest jednym z naszych największych sukcesów. Udało się nam zmieścić we wszystkich założeniach i planach, pomimo ogromnej skali skomplikowania projektu i kilku poważniejszych problemów – mówił na tydzień przed otwarciem tunelu dr Renzo Simoni, prezes zarządu spółki.
Źródło: W.Rebel/Wikimedia Commons
Konstrukcja tunelu
Tunel składa się z dwóch oddzielnych rur o długości 57 kilometrów każda, łączonych ze sobą tunelami technicznym co 325 metrów. Każdy z korytarzy ma 9,14 m średnicy. Dodatkowo tunel został podzielony na trzy sekcje, które dzielą stacje techniczne w Faido i Sedrun. Oba obiekty zostały wyposażone w komory rozjazdowe, systemy wentylacyjne i wyjścia ewakuacyjne. W tunelu będzie mogło poruszać się codziennie 50-80 pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością 250 km/h oraz 220-260 towarowych z prędkością do 160 km/h. Wysoka prędkość podróżna pozwoli na skrócenie czasu jazdy z Zurychu do Mediolanu z czterech do nieco ponad dwóch i pół godziny dla pociągów pasażerskich.
Łącznie powstało 151 kilometrów podziemnych tuneli, wliczając w to obie nitki tunelu, łączniki, tunele ewakuacyjne oraz wentylacyjne i techniczne. Wydobyto niemal 25 milionów ton skał, z czego część została zatopiona w Jeziorze Czterech Kantonów, a reszta wykorzystana do budowy betonowych tubingów, czyli obudowy tuneli. Najwyższy punkt tunelu znajduje się na wysokości 549 metrów a najniższy na poziomie 312 metrów.
Drążenie
Za drążenie 80% tunelu odpowiadały cztery tarcze TBM o imionach Sissi, Heidi, Gabi 1 oraz Gabi 2. Każda z nich miała 10 metrów średnicy i ważyła ponad 2700 ton. Dzięki zastosowaniu najnowszej technologii, każda z nich mogła wydrążyć 20-25 metrów tunelu w litej skale dziennie. Budowniczowie niejednokrotnie natrafiali na geologiczne pułapki, takie jak pustki, czy nierozpoznane wcześniej wody podziemne pod dużym ciśnieniem, które wymuszały kontrolowane zawalenie części wydrążonego tunelu i budowę od nowa.
Źródło: Cooper.ch/Wikimedia Commons
W okolicach stacji Sedrun, ze względu na trudne warunki geologiczne konieczne było wykorzystanie materiałów wybuchowych i konwencjonalnych maszyn górniczych. Przejście przez 1100-metrowy odcinek gnejsu zajął budowniczym aż trzy lata.
Przebieg budowy
Nad budową pełni nadzór spółka Alp Transit Gotthard AG, będąca w pełni własnością kolei szwajcarskich SBB. Budowa od samego początku została podzielona na kilka odcinków, za które odpowiadali różni podwykonawcy. Pozwoliło to na skrócenie tempa prac oraz zmniejszenia ryzyka niepowodzenia budowy.
Pierwszą łopatę wbito w 2003 roku, by już po 6 latach budowy 15 października 2010 roku o godzinie 14: 17 odbyło się symboliczne spotkanie dwóch ekip budujących tunel z przeciwległych kierunków. Połączenie odbyło się nieopodal wioski Sedrun, 2 kilometry pod powierzchnią masywu we wschodnim tunelu. Oba odcinki tunelu, w momencie spotkania, były odchylone zaledwie o 8 cm w poziomie i 1 cm w pionie, co przy tak dużej długości tunelu jest doskonałym osiągnięciem. Tunel zachodni połączono 23 marca 2011 roku.
Infrastruktura kolejowa
Prace nad infrastrukturą kolejową w obu tunelach były prowadzone w latach 2010-2015. Wszystkie niezbędne materiały i urządzenia zostały dostarczone poprzez tunele, a prace były prowadzone z baz logistycznych w Erstfeld-Rynächt i Biasca. Za całość prac odpowiadało konsorcjum Transtec Gotthard, którego prace zostały wycenione na 1,7 mld franków szwajcarskich. To była największa spośród wszystkich umowa jaką podpisał AlpTransit z podwykonawcami.
Zasilanie
Za zasilanie i wentylację w tunelu odpowiada szwajcarska firma ABB. Aby uniknąć ryzyka pożaru, zamontowano rozdzielnice średniego napięcia w izolacji gazowej. W całym tunelu znajduje się około 900 punktów podłączenia sieci trakcyjnej do infrastruktury energetycznej, co gwarantuje stabilny odbiór prądu niezależnie od części tunelu i ponad 300 różnych transformatorów. Największym wyzwaniem było zagwarantowanie wysokiej sprawności w niekorzystnych warunkach klimatycznych – temperatura w tunelu może dochodzić aż do 40 stopni Celsjusza, a względna wilgotność powietrza sięga aż 70%.
ABB zastosowało również najsilniejszy system wentylacyjny na świecie, o mocy 15,6 MW. Jest to moc porównywalna z tą osiąganą przez 80 samochodów Formuły E (klasa wyścigów bolidów zasilanych wyłącznie energią elektryczną). Wraz z wielkimi wentylatorami pracują również systemy kontroli pożarowej, które potrafią samodzielnie znaleźć źródło pożaru i automatyczne dostosować moc obrotową wentylatorów i systemów gaśniczych do skali zagrożenia.
Ruch pasażerski
SBB szacuje, że w bezpośrednim otoczeniu tunelu mieszka około 20 mln ludzi zarówno w Szwajcarii, Niemczech jak i Włoszech. Docelowo pociągi mają poruszać się w ciągu dnia w takcie półgodzinnym początkowo z prędkością maksymalną 200 km/h, a po wprowadzeniu nowych składów 250 km/h. Docelowo, po wybudowaniu tunelu Ceneri, podróż pomiędzy Zurychem a Lugano ma trwać ok. 45 minut.
Tabor do obsługi połączeń tunelem Gotarda dostarczy szwajcarski Stadler. Spółka pracuje obecnie nad budową pociągu Stadler EC250. Jak informuje jej przedstawiciel, pojazd będzie dostosowany do prędkości 250 km/h i będzie to pierwszy niskopodłogowy pociąg dużych prędkości w historii firmy. Pierwsi pasażerowie pojadą nimi pod koniec 2019 roku. Budowa pierwsze składu trwa w zakładach w Bussnang.
Ruch towarowy
Ochrona środowiska poprzez stworzenie szybkiego i wygodnego połączenia kolejowego pod Alpami dla ruchu towarowego była od samego początku projektowania tunelu Gotarda głównym celem szwajcarskiego rządu. Sam tunel ma za zadanie nie tylko odciążyć drogi i skrócić trasę kolejową, ale także przyczynić się do zmniejszenia kosztów ponoszonych przez przewoźnika kolejowego.
Najwyższy punkt tunelu znajduje się na wysokości przekraczającej nieznacznie 500 m n.p.m., a więc o niemal 600 metrów niżej niż na dotychczasowych liniach kolejowych biegnących przez Alpy. Spłaszczenie trasy ułatwi prowadzenie ciężkich pociągów i ograniczy konieczność wykorzystywania lokomotyw w trakcji wielokrotnej. Zwiększona zostanie także przepustowość na samej trasie. Po otwarciu tunelu ma być to do 260 pociągów towarowych na dobę przy obecnych 180 pociągach na dobę.
Przebieg tunelu Gotarda, grafika Alp Transit Gotthard Ltd
Wielkie otwarcie dla publiczności
4 i 5 czerwca 2016 roku odbędą się wydarzenia związane z otwarciem w Erstfeld/ Rynächt po północnej stronie tunelu i w Pollegio/ Biasca po południowej. Planowane są specjalne przejazdy po tunelu oraz wystawa „Future Mobility”, na której prezentowane będą samochody autonomiczne, roboty i drony. Mniejsze wydarzenia odbędą się również na stacjach w Arau, Biel, Bernie, Genewie oraz Zurychu.
W punktach Stadlera w Erstfeld (kanton Uri) i Pollegio (Tessin) po raz pierwszy zostanie zaprezentowany symulator jazdy nowego pociągu EC250. Ponadto przy każdym stanowisku będzie można zasięgnąć informacji na temat pociągu i porozmawiać z pracownikami Stadlera.
Bilety na okolicznościowe przejazdy są do nabycia na stronie kolei szwajcarskich oraz w kasach. Bilet na przejazd promocyjny kosztuje 30 CHF, czyli około 118 złotych.
Tunelem Gotarda pojadą nowe pociągi dużych prędkości Giruno, które dla Kolei Szwajcarskich SBB buduje Stadler
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.
Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury!
Temat najnowszego raportu jest z jednej strony wakacyjny, a z drugiej – mocno rozgrzewający opinię publiczną – czyli kolej i rower. Jak zwykle, nie brakuje również ciekawych rozmów, tematu integracji komunikacji czy przyszłości technologicznej, takiej jak wodór i ETCS. Zapraszamy do lektury!
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej.
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.
Tematem najnowszego numeru miesięcznika jest infrastruktura kolejowa i sytuacja firm budowlanych. Trwa luka inwestycyjna - za kolejne lata przynieść mają kumulację inwestycji. Rozmawiamy na ten temat z organizacjami branżowymi i największymi firmami sektora. Poza tym piszemy m. in. o nowym rozkładzie jazdy pociągów, nowych Elfach Kolei Dolnośląskich i trzeciej linii warszawskiego metra. Zachęcamy do prenumeraty!
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!
Zapraszamy na podsumowanie TRAKO! To były bardzo udane targi - pomimo trwającej pandemii. W Gdańsku przedstawiciele wszystkich najważniejszych firm z branży kolejowej, a liczba odwiedzających pozytywnie zaskoczyła. Bardzo dobre wrażenie zrobiła ekspozycja zewnętrzna, co było zasługą nie tylko producentów, którzy pokazali kilka interesujących nowości, lecz także modernizacji torów wystawowych.
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne?
Ostatnie miesiące przyniosły spore zmiany na rynku napraw taboru kolejowego. PKP Cargo sfinalizowało zakup zakładów w Gniewczynie, PKP Intercity Remtrak przejęło ostatecznie zakład w Opolu, a nieco wcześniej zakończyło rozbudowę swoich głównych zakładów. Ostatnie lata przyniosły także budowę wielu zapleczy utrzymaniowych, przeważnie w ramach realizacji dużych kontraktów taborowych. Pomimo tego ciągle utrzymują się mniejsze podmioty oferujące usługi naprawcze oraz większe zakłady jak Olkol. W tym numerze staraliśmy się porozmawiać z możliwie największą liczbą firm działających na tym rynku, by pokazać, jakie są perspektywy jego rozwoju na najbliższe lata.
Kolej niestety na całej linii przegrywa z transportem drogowym. Widać to zwłaszcza na rynku przewozów ładunków, gdzie w ciągu ostatnich czterdziestu lat zyskiwał tylko transport kołowy. Kolej nie umiała, a po części też nie mogła skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Szeroko piszemy o tym w raporcie. Oprócz tego w numerze zapraszamy do rozmowów R. Banaszkiewiczem (PKP PLK), A. Drzewieckim (Koleje Śląskie), P. Motyką (Gülermak), S. Nalewajką (Alstom), M. Skuodisem (Litwa); prezentujemy też pomysł na krajowy system transportu intermodalnego.
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.
W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.
W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.
Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!
Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.
Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.
W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.
W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.
Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.
Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.
W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.
Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.
Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.
W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.
Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.
Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.
W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.
Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.
W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.
W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.
W majowym raporcie poruszamy najgorętszy obecnie temat związany z transportem szynowym w czasie pandemii. Zastanawiamy się, jak szalejąca epidemia wpłynęła na koleje w regionach, w całym kraju a także za granicą. Przyglądamy się, w jaki sposób kolej pomagała w akcji #LOTdoDomu. Ponadto, analizujemy scenariusze wyjścia kolei z kryzysu, pochylamy się nad przyszłością całej branży po powrocie do normalności.
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!
Tematem najnowszego numeru jest podsumowanie 2019 roku na kolei. Oprócz tego w numerze rozmowy z: Pauliną Matysiak, Dariuszem Blocherem, Krzysztofem Zdziarskim oraz Aleksiejem Gromem.
W dziale Infrastruktura dużo o wysokich cenach i inwestycjach tramwajowych. W numerze piszemy też o możliwej (?) konkurencji dla PKP Intercity i integracji Trójmiasta z koleją.
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.
W najnowszym numerze prezentujemy raport o węzłach przesiadkowych. Oprócz tego szereg ciekawych rozmów, w tym z A. Furgalskim, W. Nowakiem, S. Bobsienem, K. Celińskim, A. Beroud i J. Malinowskim. Piszemy również o restrukturyzacji finansowania Trakcji PRKiI, powrocie kolei do Jastrzębia Zdroju i kolizjach pociągów ze zwierzętami. Warto zwrócić uwagę na relację z funkcjonowania kolei w Albanii – to dobry przykład na to, że kolej w Polsce mogłaby być w dużo gorszej sytuacji, niż obecnie.
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską.
Numer 10/2019 miesięczniku "Rynek Kolejowy" ma rekordową objętość - aż 180 stron! Tematem numeru jest podsumowanie trzech dekad kolei w wolnej Polsce. Nie brakuje też jednak innych interesujących materiałów. Zapraszamy do lektury!
W numerze analizujemy sukces budowy Kolei Dużych Prędkości w Chinach, sprawdzamy jak się mają szybkie koleje w Europie. W dziale Infrastruktura opisujemy plany inwestycyjne PKP PLK i PKP SA dla Warszawy, sprawdzamy jak wygląda wymiana handlowa koleją na przejściach granicznych. Rozmawiamy na temat ważnych krajowych inwestycji kolejowych, pytamy NCBR i projekty rozwojowe dla polskiej kolei. Zastanawiamy się czy warto zapewnić całoroczny dojazd koleją do polskich kurortów w górach i nad morzem.
Tematem najnowszego numeru naszego miesięcznika są trwające inwestycje infrastrukturalne - nie tylko na kolei. Czerwiec był chyba rekordowym miesiącem pod względem liczby zagranicznych wyjazdów naszych dziennikarzy, dlatego nie brakuje ciekawych relacji. W numerze piszemy też o pięcioleciu ŁKA. Polecamy rozmowy z t. Prejsem i R. Masiulisem.
W raporcie znajdą Państwo najnowsze informacje z Kolei Wielkopolskich, Mazowieckich, Dolnośląskich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Piszemy także o pomyśle PKP Intercity na bezpośrednie połączenia z Łodzi na lotnisko im. F. Chopina i sposobie, w jaki może się ono odbić na funkcjonowaniu kolei w aglomeracji warszawskiej.W numerze także relacja z przyznanych pod koniec maja Polskich Nagród Kolejowych.
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.
W najnowszym numerze miesięcznika Grupa PKP podsumowuje 2018 rok. W kontekście gospodarki “narodowej” pytamy, jaka firma jest naprawdę polska. Poruszamy również najważniejsze aktualnie tematy: intermodalu, IV pakietu kolejowego oraz Krajowego Programu Kolejowego. Polecamy jak zawsze ciekawe rozmowy, m. in. z prezesem ŁKA Januszem Malinowskim.
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.
W tym numerze miesięcznika raport poświęciliśmy planom umożliwienia przewoźnikom jazdy z prędkością 160 km/h w pojedynczej obsdzie. Oprócz tego jak zawsze ciekawe rozmowy, w tym z prezesami ZUE i PKP Energetyki. Polecamy również dział tabor i technika, w którym m. in. podsumowujemy dotychczasowe dostawy taboru szynowego w tym roku. W numerze trzy organizacje pozarządowe prezentują swoją propozycję „Strategia kolejowa 2040”, dotyczącą między innymi budowy nowych linii kolejowych.
Wakacyjny numer naszego miesięcznika poświęcamy przede wszystkim problemom na rynku budowlanym - zarówno pod kątem wykonawców inwestycji kolejowych, jak i w szerszym kontekście. Warto przeczytać również obszerną prezentację modelu holdingowego w PKP SA autorstwa członka zarządu spółki, Mirosława Antonowicza. Oprócz tego polecamy rozmowy z prezesami Pesy i polskiego Siemensa. Piszemy również m. in. o rewolucji tramwajowej we Francji.
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży.
Zamieszanie wokół kontrowersyjnego projektu cennika PKP PLK stanowi ważną naukę na przyszłość. W miesięczniku znajdziemy również rozmowy z Prezesem Kolei Mazowieckich R. Stępniem i prezesem FPS H. Cegielski H. Stępniewiczem. Oprócz tego wiele miejsca poświęcamy projektom intermodalnym (w tym PKP SA i Portu Gdańsk), planowaniu objazdów na kolei oraz tematyce integracji biletowej. Pytamy również, czy PFR zbuduje narodowego czempiona z Pesy, Solarisa i Newagu?
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.
Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.
Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.
Dyskusja o przyszłości polskiej kolei jest ostatnio prowadzona głównie w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiadomo, że bez transportu szynowego funkcjonowanie nowego lotniska nie będzie możliwe. Kolej jest niezbędna do zapewnienia sprawnego funkcjonowania terminalu cargo, dostaw paliwa i przede wszystkim do umożliwienia szybkiego dojazdu dużej liczbie pasażerów. Niezależnie od tego, jakie jest wasze stanowisko w sprawie samego CPK, możemy zazdrościć lotnictwu śmiałości wizji i odwagi w ich promowaniu.
Tegoroczną edycję targów Trako mamy już za sobą. Dziesiątki spotkań i konferencji, w których brali udział nasi dziennikarze, zaowocowały wieloma materiałami na portal i licznymi wywiadami do tego wydania „Rynku Kolejowego”. Statystyki czytelnictwa naszych artykułów w internecie pokazują, że największe zainteresowanie wzbudził elektryczny „Gagarin” zaprezentowany przez Rail Polska. Dużą popularnością cieszyły się także informacje dotyczące planów taborowych PKP Intercity i Przewozów Regionalnych oraz teksty poświęcone pojazdom zaprezentowanym przez Pesę, Newag czy Stadlera.
W związku z targami Trako 2017 przygotowaliśmy trzy edycje „Rynku Kolejowego” z różnymi okładkami. Numer jest dostępny bezpłatnie na targach na naszym stoisku: nr 04 w hali B. Serdecznie zapraszamy! W tym wyjątkowym numerze postanowiliśmy podsumować aktualny stan polskiej kolei. Analizujemy zmiany w Krajowym Programie Kolejowym, pokazujemy, jakie zmiany czekają Centralną Magistralę Kolejową i jakie wyzwania stoją przez PKP Intercity i PolRegio. Nie brakuje ważnych rozmów, w tym z prezesami spółek: PKP SA, PKP Intercity, STK, OT Logistics, ZUE, KZN „Bieżanów”, Torprojektu, czy Pol-Miedź Trans. Ciekawej lektury nie zabraknie – objętość tego numeru wynosi ponad dwieście stron!
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów.
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.
W bieżącym numerze nasz raport poświęciliśmy odpowiedzi na pytanie, czy kolej ma szansę na dotrzymanie kroku szybko rozwijającym się miastom. Ponadto w tym wydaniu można znaleźć rozmowy z prezesami Przewozów Regionalnych, Urzędu Transportu Kolejowego, Pesy Bydgoszcz, Trakcji PRKiI oraz Kolei Ukraińskich. Obszernie podsumowujemy rok nowego zarządu PKP PLK a w dziale pasażer wyjaśniamy, dlaczego to Dolny Śląsk, a nie Mazowsze staje się najbardziej "kolejowym" regionem w Polsce. Nasi felietoniści zerkają natomiast na transport szynowy w Wielkiej Brytanii.
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.
Tematem numeru jest trwająca już od trzech lat perspektywa finansowa Unii Europejskiej. W raporcie sprawdziliśmy, jak przebiega wydawanie unijnych środków przez kolej i samorządy. O środkach UE rozmawialiśmy z dwoma kluczowymi osobami: Witoldem Słowikiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Przemysławem Gorgolem, dyrektorem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Oprócz tego, w numerze podejmujemy "Piekielnie trudny temat" nowej linii kolejowej w Małopolsce i przyglądamy się przyszłości wąskotorówek. Rozmawiamy również z Macieje Lignowskim oraz Philippem Müllerem. Czytelników zainteresuje również z pewnością taborowe podsumowanie 2016 roku oraz relacja z wizyty w zakładach utrzymania taboru grupy Colas Rail we Francji.
Tematem numeru jest przyszłość kolei. Piszemy więc o najnowszych zdobyczach kolejowej techniki w Europie i Azji, a także o tym, czy przyszłością szybkiego transportu lądowego może być Hyperloop. W Raporcie opisujemy najnowsze programy, które mają przyczynić się do wzrostu innowacyjności polskiej kolei zwłaszcza w obszarze taboru kolejowego. Skoro mowa o taborze - dokładnie opisujemy najnowszą konwersję popularnego w Polsce ezt EN57, którą wykonuje poznański FPS, piszemy też o najnowszych zakupach w Małopolsce, gdzie właśnie dotarły pierwsze Impulsy z Newagu. W nowym numerze publikujemy też trzy ciekawe rozmowy - z panią prezes SKM Warszawa Krystyną Pękałą, z Piotrem Pawłowskim, prezesem Fundacji Integracja, a także z Ignacym Górą, prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.
Tematem numeru jest ekspansja chińskich kolei. W związku z tym piszemy zarówno o chińskich wykonawcach w Polsce, jak i w Europie oraz - dla porównania - w Afryce. Rozmawiamy też z członkiem zarządu Hatrans Logistics o połączeniach kolejowych Polska-Chiny i piszemy o sytuacji kolei w samych Chinach. Poza tym w numerze jak zawsze ciekawe rozmowy z ważnymi przedstawicielami branży oraz artykuły techniki kolejowej, biznesu i prawa. Zapraszamy do lektury!
Tematem numeru są Targi Innotrans, które odbyły się we wrześniu w Berlinie. Przedstawiamy taborowe nowości i polskie akcenty. Nie brakuje też rozmów z największymi producentami taboru. Oprócz tego, rozmawiamy również z J. Bilińskim, K. Frąkiem, J. Królem i M. Libiszewskim. W numerze piszemy też o Centralnym Porcie Lotniczym i kolei na Kaszubach; szeroko opisujemy wielki projekt kolei obwodowej w Moskwie oraz plany taborowe Krakowa. Zajmujemy się również problemem kolei regionalnej. W dziale historia jak zwykle ciekawostka - tym razem piszemy o pociągu grawitacyjnym.
Tematem numeru są przewozy pasażerskie. Z tego względu Czytelnik znajdzie w nim dużo ciekawych rozmów, m. in. z M. Pawłowskim, J. Oniszczukiem, K. Mamińskim, P. Rachwalskim, W. Wilkanowiczem, A. Streckerem. Poza tym piszemy, jak przemysł kolejowy może stać się motorem innowacji i rozwoju. Opisujemy też najnowsze ustalenia w sprawie IV pakietu kolejowego i nowelizację prawa zamówień publicznych. W dziale techniki mocny punkt stanowi pierwszy pociąg KDP Stadlera.
Tematem numeru są tunele kolejowe. W numerze również rozmowy z Wojciechem Orzechem, Grzegorzem Fingasem, Krzysztofem Karosem, Grzegorzem Dymeckim oraz Przemysławem Janiszewskim.W miesięczniku piszemy też o infrastrukturze na linii Lublin - Zamość oraz nowym Prawie Zamówień Publicznych. Jest zapowiadana relacja z fabryki Siemensa w Monachium i przekazania Linka dla NEB.
Tematem numeru są związki kolei z gospodarką. Mówią o nich m. in. Janusz Zubrzycki z zarządu ZDG TOR i Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT. W naszym raporcie piszemy o słynnych "pustych szufladach". Poza tym w numerze rozmowy z Maciejem Libiszewskim, prezesem PKP Cargo, Michałem Beimem, z zarządu PKP SA, Wiesławem Nowakiem, prezesem ZUE oraz Grzegorzem Grabowskim, prezesem Torpolu. W dziale infrastruktura kontynuujemy nasz cykl propozycji inwestycyjnych - tym razem piszemy o możliwości wprowadzenia SKM-ki do serca Pruszkowa. Opisujemy również Nowy Jedwabny Szlak.
Tematem numeru są zbliżające się Światowe Dni Młodzieży. Przygotowaliśmy dla naszych Czytelników obszerną analizę przygotowań kolei do obsługi tego wydarzenia. Opowiedział o nich również Mirosław Pawłowski, prezes PKP SA. Poza tym w numerze rozmowy z Krzysztofem Mamińskim, prezesem Przewozów Regionalnych i Stefanem Jareckim, dyrektorem Departamentu Kolejnictwa w MIB. Zajmujemy się też perspektywami kolejowych transportów węgla.
Nowy "Rynek Kolejowy" już w Empikach! W numerze rozmowy z R. Leszczyńskim, L. Kuzajem i A. Masselem. W naszym raporcie piszemy, jak pasażerska kolej wstaje z kolan: opisujemy wyniki przewoźników za ubiegły rok, pierwsze półrocze działania PKM, czy podsumowujemy ubiegłoroczny "boom" na nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich. Opisujemy też szczegółowo nowelizację PZP i ustawy o transporcie kolejowym. W dziale Historia pozostajemy "na czasie", i piszemy o oryginalnej Luxtorpedzie.
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy" jest już w sprzedaży! W numerze wracamy do tematu zmian w Grupie PKP. Zapowiadamy też tegoroczną ofensywę dworcową. Poza tym analizujemy efektywność modernizacji pociągów EN57 i wracamy do tematu linii Podłęże – Piekiełko. W miesięczniku można znaleźć podsumowanie zmian rozkładu jazdy, zamówień taborowych w 2015 roku i przegląd nowootwartych linii tramwajowych. W numerze także rozmowy z P. Janiszewskim, P. Spuhlerem i T. Miszczukiem. Na koniec pytamy także, czy transport szynowy będzie rozwiązaniem problemów warszawskiego tzw. „Mordoru".
Nowy rząd, nowa kolej? – to temat raportu w najnowszym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy". Oprócz raportu przygotowaliśmy materiały dotyczące analizy nowego rozkładu jazdy, komunikacji miejskiej w Warszawie i Częstochowie oraz szansach na budowę Kolei Dużych Prędkości. Polecamy relacje ze spółek DB i Track Tec oraz analizę opinii UOKiK nt. dokapitalizowania PR. Poza tym jak zawsze rozmawiamy z ważnymi osobami, tym razem m.in. z J. Kwiecińskim, T. Zaboklickim, J. Biłasem, K. Rudzińskim, A. Nowakowskim oraz C. Warsewiczem.
W tym numerze przygotowaliśmy raport o przewozach towarowych oraz obszerne relacje z Kongresu Kolejowego, Kongresu Infrastruktury Polskiej i Kongresu Transportu Publicznego. W numerze znalazły się rozmowy z G. Brzezinem, J. Malinowskim, Z. Klepackim, F. Schuhholzem. K. Bernatowiczem. Kontynuujemy również cykl, w którym zaprezentujemy propozycje inwestycji kolejowych, które naszym zdaniem należy zrealizować, a które dotąd pozostawały poza zapowiedziami politycznymi.
W tym numerze przygotowaliśmy raport podsumowujący targi Trako. Odpowiadamy też na pytanie, czy strategia PKP SA została zrealizowana. Szczegółowo opisujemy „Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych" PKP PLK. Rozpoczynamy również nowy cykl, w którym zaprezentujemy propozycje inwestycji kolejowych, które naszym zdaniem należy zrealizować, a które dotąd pozostawały poza zapowiedziami politycznymi. W numerze również rozmowy z J. Leonkiewiczem, J. Pawlukiem, W. Nowakiem, Z. Konieczkiem, C. Sulimą, C. Grabarczykiem, oraz K. Tchórzewskim.
To największy numer w historii miesięcznika „Rynek Kolejowy" - liczy blisko 230 stron, Był dostępny w trakcie targów TRAKO na naszym stoisku. Tematem przewodnim jest infrastruktura – piszemy m.in. o Krajowym Programie Kolejowym, przepustowości kolejowych przejść granicznych czy modernizacji linii do Radomia. W numerze mnóstwo rozmów, w tym z minister Marią Wasiak.
W tym numerze przygotowaliśmy raport tramwajowy. Piszemy również o sprzedaży PKP Energetyki, budowie pudeł szybkich pociągów ICx w Polsce, odejściu Wrocławia od projektu metrobusa, zmianach w dopuszczaniu do ruchu pojazdów kolejowych i połączeniach Łódź - Chengdu. Ponadto polecamy rozmowę z Andrzejem Żurkowskim, dyrektorem Instytutu Kolejnictwa.
Tematem numeru są systemy kolei w mieście. Ponadto w numerze rozmowa z byłym prezesem PKP Intercity Januszem Malinowskim, a także Piotrem Rachwalskim, Piotrem Rybotyckim, Andrzejem Chańko. Poza tym piszemy o węzłach przesiadkowych na kolei, integracji taryfowej oraz o testach nowego pociągu PKP Intercity.
Tematem numeru są nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Ponadto w numerze rozmowa z prezesem PKP Intercity Jackiem Leonkiewiczem, a także Henrykiem Grucą, Grzegorzem Langem i Przemysławem Schmidtem. Prezentujemy również problemy producentów automatyki kolejowej, podejmujemy temat integracji transportu w małych miastach, piszemy o skutkach wprowadzenia na tory pociągów Pendolino. Zwracamy też uwagę na problemy osób niepełnosprawnych w polskich pociągach.
Tematem numeru jest infrastruktura kolejowa. Ponadto w numerze rozmowy m.in. z J. Kućminem i L. Pecicanem. Z lektury będzie się również można dowiedzieć, jak uratować Przewozy Regionalne, jakie wyzwania infrastrukturalne czekają Ukrainę, w jaki sposób można zaoferować pasażerom tanie pociągi dużych prędkości. Prezentujemy również pełną analizę rewolucyjnych propozycji PKP Intercity na najbliższe rozkłady jazdy.
Tematem numeru są przewozy towarowe. Opisujemy również lukę inwestycyjną w zamówieniach publicznych na lata 2016-2017. Ponadto w numerze rozmowy z J. Batorem, T. Pasikowskim, S. Skalskim, C. Karpińskim. Prezentujemy również "za i przeciw" budowie metra w Krakowie, analizujemy rok Dragonów w Lotos Kolej, restrukturyzację Przewozów Regionalnych i kampanię medialną PKP SA.
Tematem numeru jest rola transportu pasażerskiego. Ponadto w numerze rozmowy z H. Klimkiewiczem, T. Szubą, T. Besztakiem, N. Halamkiem, M. Mochockim, M. Kaczorkiem. Dużo uwagi poświęciliśmy nowej perspektywie finansowej UE, sytuacji taborowej PKP Intercity, a także przewoźnikom samorządowym.
Tematem numeru jest rola transportu szynowego w budowie metropolii. Ponadto w numerze rozmowy z J. Czerniawski, K. Dylem, T. Freislerem, S. Meislem, K. Niemcem, K. Pękałą, O. Wyszomirskim. Nie zabrakło obszernych relacji z Kongresu Transportu Publicznego i Kongresu Infrastruktury Polskiej. Będzie można zapoznać się z prezentacją Białej Księgi Mobilności, dyskusją na temat metra w Krakowie i restrukturyzacją Przewozów Regionalnych. Analizujemy również nowy rozkład jazdy oraz rynek budowlany u progu nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.