Jak informuje PKP PLK, warta blisko 145 mln zł netto rewitalizacja linii kolejowej między Toruniem a Chełmżą przekroczyła półmetek. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Efektem prac mają być m.in. wygodniejsze podróże z przebudowanych peronów w Łysomicach i Grzywnie. Powstanie także przystanek Toruń Jar w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla mieszkaniowego, zakładów pracy i drogi krajowej nr 91. Bliżej centrum miejscowości ma być przystanek Ostaszewo Toruńskie.
Prawie na całym, blisko 20 km odcinku przebudowywanej linii ułożono już nowy tor. W pracach wykorzystane są maszyny, m.in. wysokowydajna oczyszczarka tłucznia i podbijarki. Sprawny montaż rozjazdów zapewnia technika montażu rozjazdów w blokach. Wykorzystano także maszyny do demontażu starego toru, położenia nowych podkładów i szyn. Maszynowo przeprowadzono wymianę tłucznia, co skraca czas robót.
Zabudowano już 10 z 11 nowych rozjazdów. Budowane jest odwodnienie linii, infrastruktura teletechniczna. W kolejnej fazie prac wykonawca skoncentruje prace na budowie obiektów inżynieryjnych, nowych peronów i przebudowie przejazdów kolejowo – drogowych. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy wymiana urządzeń oraz nawierzchni na 14 przejazdach oraz przejściach dla pieszych. Nowa mijanka w Łysomicach oraz dodatkowy tor przed stacją Toruń Wschodni ułatwią sprawne mijanie się pociągów i zwiększą przepustowość linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów.
PLK informuje, że po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 km/h (obecnie 40 km/h). Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2022 r.
Obecnie z Torunia go Chełmży nie kursują pociągi, nie ma też komunikacji zastępczej. Arriva RP uruchamia tam regularne autobusy, których rozkład poprawiono.
Piszemy o tym tutaj.