Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
29-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Postępuje modernizacja linii kolejowej nr 97 pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja, która usprawni podróże pomiędzy Beskidem Żywieckim a Tatrami, ma zostać zakończona do końca przyszłego roku. 

Linia kolejowa nr 97, licząca ok. 83 kilometrów długości, łączy Skawinę z Żywcem. Fragment pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką, który zawsze był czynny w ruchu pasażerskim, stanowi fragment tzw. kolejowej zakopianki i został już zmodernizowany. W czerwcu 2024 PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły z kolei umowę na kompleksową modernizację trasy na 35-kilometrowym fragmencie pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką, który funkcjonalnie stanowi odrębną trasę. Wykonawcą inwestycji o wartości netto ok. 440 mln zł jest Strabag. Jak poinformował zarządca państwowej infrastruktury kolejowej, prace na rzeczonym odcinku weszły w decydujący etap. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, powinny zostać zakończone do końca przyszłego roku.

Ich efektem będzie m.in. skrócenie czasu przejazdu. Przed rozpoczęciem modernizacji prędkości szlakowe były bardzo niskie – oscylowały w przedziale 30-40 km/h. Po modernizacji prędkość szlakowa co do zasady wyniesie 100 km/h, choć na niektórych ostrzejszych łukach obowiązywać będzie ograniczenie do 60-80 km/h. Umożliwi to uruchomienie bezpośrednich pociągów pasażerskich z Krakowa do Żywca, czy też z Górnego Śląska do Zakopanego (ze zmianą kierunku jazdy w Żywcu) z względnie atrakcyjnym czasem przejazdu. Jak czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK, zakończono już rozbiórkę wyeksploatowanych elementów infrastruktury kolejowej (szyn, podkładów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym) oraz wzmacnianie podtorza oraz zabezpieczenie skarp. Obecnie trwają układanie nowych sieci teletechnicznych i zabudowa nowych urządzeń SRK.

Rozpoczęła się również modernizacja peronów w lokalizacjach Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum, Pewel Wielka. Po modernizacji perony usprawnią wsiadanie do pociągów, zwłaszcza w przypadku osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Powstaną na nich także nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie i oświetlenie. PKP PLK informują ponadto, że istotną częścią realizowanej inwestycji jest przebudowa 90 przepustów, remont 10 mostów i 1 wiaduktu, która zapewni odpowiedni stan techniczny wszystkich tych obiektów inżynieryjnych, co przełoży się na bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Przypomnijmy, że wymieniona zostanie także sieć trakcyjna, a 55 przejazdów kolejowo-drogowych przejdzie modernizację w różnym zakresie.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Infrastruktura

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Mikołaj Kobryński 14 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Infrastruktura

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Mikołaj Kobryński 04 października 2025

Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Zobacz również:

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Infrastruktura

Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji

Mikołaj Kobryński 14 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Infrastruktura

Praga z nowym obejściem dla pociągów towarowych?

Mikołaj Kobryński 04 października 2025

Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij