Partnerzy serwisu:
Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty
fot. AlpTransit
Po 15 latach budowy na południu Szwajcarii otwarto tunel kolejowy skracający drogę przez Alpy. Nowy odcinek będzie odgrywał ważną rolę zarówno w ruchu pasażerskim (regionalnym i dalekobieżnym), jak i towarowym, w tym - międzynarodowym. Czas przejazdu między najważniejszymi miastami kantonu Ticino z jego wykorzystaniem skróci się o blisko połowę.

Nowy tunel o długości 15,4 km jest trzecim pod względem wielkości tego typu obiektem w Szwajcarii (dłuższe są tunele: św. Gottharda i Lötschberg). Stanowi on kluczową część Nowego Połączenia Kolejowego przez Alpy (NRLA) – magistrali Altdorf – Lugano, wchodzącej w skład europejskiego korytarza transportowego Morze Północne – Morze Śródziemne. Tworzące ją linie mają parametry umożliwiające ruch pociągów pasażerskich dużej prędkości (maksymalna prędkość w tunelu to 250 km/h) i ciężkich składów towarowych. Właśnie przejęcie dużej części ruchu towarowego z alpejskich dróg było jednym z celów jego budowy.

Tunel pod przełęczą Ceneri składa się z dwóch jednotorowych nitek, oddalonych od siebie w najszerszych miejscach o ok. 40 metrów. Ze względów bezpieczeństwa co 325 metrów połączono je przejściami, mogącymi w razie potrzeby służyć ewakuacji pasażerów i personelu. Budowa obiektu trwała aż 15 lat. Wcześniej – począwszy od przeprowadzonego w 1992 r. referendum – toczyły się prace przygotowawcze. W celu powiązania go z dotychczasową siecią kolejową zrealizowano też inwestycje towarzyszące, z których największą była budowa czterotorowego wiaduktu nad autostradą A2 w Camorino.

Oprócz pociągów towarowych i dalekobieżnego ruchu pasażerskiego tunel będzie wykorzystywany także przez regionalne połączenie Locarno – Lugano. Dzięki wykorzystaniu nowej infrastruktury czas przejazdu między oboma ośrodkami skróci się niemal o połowę – z 58 do 30 minut. Pociągi te uruchomiono na specjalne życzenie władz kantonu Ticino. Terytorium kantonu jest rozdzielone przez przełęcz Ceneri na dwie części: północną, górzystą Sopraceneri i bardziej równinną, położoną nad Jeziorem Lugano południową Sottoceneri. Oddanie do użytku tunelu kolejowego otwiera więc zupełnie nowe możliwości rozwoju społecznego i gospodarczego.

Początkowo planowano otwarcie tunelu do końca bieżącego roku. Jego uruchomienie już na początku września oznacza więc wyprzedzenie harmonogramu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij