NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

| Roman Czubiński 08.09.2020 214

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty
fot. AlpTransit
Po 15 latach budowy na południu Szwajcarii otwarto tunel kolejowy skracający drogę przez Alpy. Nowy odcinek będzie odgrywał ważną rolę zarówno w ruchu pasażerskim (regionalnym i dalekobieżnym), jak i towarowym, w tym - międzynarodowym. Czas przejazdu między najważniejszymi miastami kantonu Ticino z jego wykorzystaniem skróci się o blisko połowę.
Nowy tunel o długości 15,4 km jest trzecim pod względem wielkości tego typu obiektem w Szwajcarii (dłuższe są tunele: św. Gottharda i Lötschberg). Stanowi on kluczową część Nowego Połączenia Kolejowego przez Alpy (NRLA) – magistrali Altdorf – Lugano, wchodzącej w skład europejskiego korytarza transportowego Morze Północne – Morze Śródziemne. Tworzące ją linie mają parametry umożliwiające ruch pociągów pasażerskich dużej prędkości (maksymalna prędkość w tunelu to 250 km/h) i ciężkich składów towarowych. Właśnie przejęcie dużej części ruchu towarowego z alpejskich dróg było jednym z celów jego budowy.

Tunel pod przełęczą Ceneri składa się z dwóch jednotorowych nitek, oddalonych od siebie w najszerszych miejscach o ok. 40 metrów. Ze względów bezpieczeństwa co 325 metrów połączono je przejściami, mogącymi w razie potrzeby służyć ewakuacji pasażerów i personelu. Budowa obiektu trwała aż 15 lat. Wcześniej – począwszy od przeprowadzonego w 1992 r. referendum – toczyły się prace przygotowawcze. W celu powiązania go z dotychczasową siecią kolejową zrealizowano też inwestycje towarzyszące, z których największą była budowa czterotorowego wiaduktu nad autostradą A2 w Camorino.

Oprócz pociągów towarowych i dalekobieżnego ruchu pasażerskiego tunel będzie wykorzystywany także przez regionalne połączenie Locarno – Lugano. Dzięki wykorzystaniu nowej infrastruktury czas przejazdu między oboma ośrodkami skróci się niemal o połowę – z 58 do 30 minut. Pociągi te uruchomiono na specjalne życzenie władz kantonu Ticino. Terytorium kantonu jest rozdzielone przez przełęcz Ceneri na dwie części: północną, górzystą Sopraceneri i bardziej równinną, położoną nad Jeziorem Lugano południową Sottoceneri. Oddanie do użytku tunelu kolejowego otwiera więc zupełnie nowe możliwości rozwoju społecznego i gospodarczego.

Początkowo planowano otwarcie tunelu do końca bieżącego roku. Jego uruchomienie już na początku września oznacza więc wyprzedzenie harmonogramu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5