Partnerzy serwisu:
Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty
fot. AlpTransit
Po 15 latach budowy na południu Szwajcarii otwarto tunel kolejowy skracający drogę przez Alpy. Nowy odcinek będzie odgrywał ważną rolę zarówno w ruchu pasażerskim (regionalnym i dalekobieżnym), jak i towarowym, w tym - międzynarodowym. Czas przejazdu między najważniejszymi miastami kantonu Ticino z jego wykorzystaniem skróci się o blisko połowę.

Nowy tunel o długości 15,4 km jest trzecim pod względem wielkości tego typu obiektem w Szwajcarii (dłuższe są tunele: św. Gottharda i Lötschberg). Stanowi on kluczową część Nowego Połączenia Kolejowego przez Alpy (NRLA) – magistrali Altdorf – Lugano, wchodzącej w skład europejskiego korytarza transportowego Morze Północne – Morze Śródziemne. Tworzące ją linie mają parametry umożliwiające ruch pociągów pasażerskich dużej prędkości (maksymalna prędkość w tunelu to 250 km/h) i ciężkich składów towarowych. Właśnie przejęcie dużej części ruchu towarowego z alpejskich dróg było jednym z celów jego budowy.

Tunel pod przełęczą Ceneri składa się z dwóch jednotorowych nitek, oddalonych od siebie w najszerszych miejscach o ok. 40 metrów. Ze względów bezpieczeństwa co 325 metrów połączono je przejściami, mogącymi w razie potrzeby służyć ewakuacji pasażerów i personelu. Budowa obiektu trwała aż 15 lat. Wcześniej – począwszy od przeprowadzonego w 1992 r. referendum – toczyły się prace przygotowawcze. W celu powiązania go z dotychczasową siecią kolejową zrealizowano też inwestycje towarzyszące, z których największą była budowa czterotorowego wiaduktu nad autostradą A2 w Camorino.

Oprócz pociągów towarowych i dalekobieżnego ruchu pasażerskiego tunel będzie wykorzystywany także przez regionalne połączenie Locarno – Lugano. Dzięki wykorzystaniu nowej infrastruktury czas przejazdu między oboma ośrodkami skróci się niemal o połowę – z 58 do 30 minut. Pociągi te uruchomiono na specjalne życzenie władz kantonu Ticino. Terytorium kantonu jest rozdzielone przez przełęcz Ceneri na dwie części: północną, górzystą Sopraceneri i bardziej równinną, położoną nad Jeziorem Lugano południową Sottoceneri. Oddanie do użytku tunelu kolejowego otwiera więc zupełnie nowe możliwości rozwoju społecznego i gospodarczego.

Początkowo planowano otwarcie tunelu do końca bieżącego roku. Jego uruchomienie już na początku września oznacza więc wyprzedzenie harmonogramu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Witold Urbanowicz 10 maja 2022

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Witold Urbanowicz 10 maja 2022

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5