Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem
By Markus Giger - Own work, CC BY-SA 2.5 ch, commons.wikimedia.org
Od 11 grudnia między Lucerną a Interlaken kursuje luksusowy pociąg, uruchamiany wspólnie przez Montreux-Oberland Bahn (MOB) i BLS Lötschbergbahn. Podróż pociągiem między dwoma znanymi szwajcarskimi kurortami pozwala podziwiać – jak zapewniają operatorzy – jedne z najpiękniejszych alpejskich krajobrazów. Dzięki nowatorskiemu systemowi zmiany rozstawu kół oraz wysokości wagonów wyeliminowano konieczność przesiadki.

Pociąg pokonuje po drodze trzy przełęcze, mija osiem jezior (w tym Jezioro Genewskie), z okien widać także szczyty górskie o wysokości ponad 4 tysięcy metrów nad poziomem morza. W Interlaken można przesiąść się na skład do Montreux – taki przejazd trwa łącznie 3 godziny i 15 minut. Z punktu widzenia miłośników kolei największą atrakcją jest jednak fakt, że po drodze Golden Pass Express zmienia rozstaw szyn.

Zmiana lokomotywy

Wykorzystywane przez pociąg tory od strony Interlaken mają szerokość 1435 mm, a między Zweisimmen a Lucerną – 1000 mm (odcinek przez Przełęcz Brünig jest w dodatku zębaty). Uruchomienie bezpośrednich pociągów okazało się jednak możliwe bez budowy nowych linii ani przekuwania istniejących. MOB i BLS kupiły w zakładach Stadlera luksusowe wagony push-pull wyposażone w dostarczone przez Alstom wózki o zmiennym rozstawie kół.

Specjalne przejście do zmiany ich prześwitu w trakcie jazdy wybudowano na stacji Zweisimmen. Choć sama technologia zmiennego rozstawu była znana już wcześniej – stosowano ją m. in. w hiszpańskich składach Talgo, na kolejach japońskich, a także w polskim systemie SUW2000 – w Szwajcarii różnica między rozstawami po obu stronach (435 mm) jest największa w historii. Zastosowanie odpowiedniego mechanizmu w wózkach napędnych okazało się z tego powodu (przynajmniej na razie) niemożliwe – w Zweisimmen do składu podczepia się więc inną lokomotywę.

Podczas operacji zmiany prześwitu skład ciągnie lub pcha lokomotywa wąskotorowa MOB. Między normalnotorową lokomotywą BLS a wagonami doczepia się natomiast specjalny wagon przejściowy, wyposażony w dwa różne komplety sprzęgów. Wraz ze zmianą szerokości zestawów kołowych zmianie ulega też wysokość wózków: perony na odcinku normalnotorowym są o 20 cm wyższe, niż na wąskotorowym (całości dopełniają elektrycznie wysuwane stopnie). W czasie operacji zmiany rozstawu pasażerowie mogą oglądać na monitorach wewnątrz wagonów film wyjaśniający zasadę działania systemu.

Ręczna zmiana napięcia

Dwa odcinki trasy Lucerna – Interlaken różnią się od siebie nie tylko prześwitem toru, ale również napięciem w sieci trakcyjnej. Nie zdecydowano się jednak na zakup wąskotorowych lokomotyw wielosystemowych. Zamiast tego na czas przeprowadzania manewrów w Zweisimmen pracownicy kolei ręcznie zmieniają napięcie w przewodach z 15 kV prądu przemiennego na 900 V prądu stałego.

Nowy tabor kosztował w przeliczeniu ok. 95 milionów dolarów. Część kwoty pochodzi ze szwajcarskiego funduszu rozwoju infrastruktury kolejowej. Choć Golden Pass Express już kursuje, nie wszystkie z 23 zamówionych jednostek już dostarczono. Część z nich – specjalne wagony niskopodłogowe dla pasażerów o ograniczonej mobilności – dotrze do zamawiających dopiero w przyszłym roku. Wtedy też będzie można zwiększyć dzienną liczbę kursów do 4, co zaplanowano na czerwiec.

Jedna przesiadka zamiast dwóch

W fazie planowania inwestycji zastanawiano się nad zamontowaniem stanowiska do zmiany rozstawu także w Interlaken, co pozwoliłoby na uruchamianie bezpośrednich pociągów na całej trasie Lucerna – Montreux. Pomysł ten został jednak odrzucony ze względu na konieczność dalszych, jeszcze kosztowniejszych inwestycji w infrastrukturę i tabor.

Nowe wagony wyposażono – między innymi – w panoramiczne okna. Wnętrze podzielono na trzy klasy: drugą (przeznaczoną głównie dla mieszkańców, korzystających z pociągu w codziennych podróżach), pierwszą i osobne pojedyncze, przeznaczone dla najbogatszych turystów siedzenia „Prestige”. Na pokładzie będzie można skorzystać z usługi gastronomicznej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

Wypadek na torze testowym w Czechach. 80 mln koron strat

Tabor i technika

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Infrastruktura

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Mikołaj Kobryński 18 lipca 2023

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Świat

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?

Infrastruktura

Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?

Roman Czubiński 01 września 2022

Zobacz również:

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Roman Czubiński 20 lipca 2023

Wypadek na torze testowym w Czechach. 80 mln koron strat

Tabor i technika

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Infrastruktura

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Mikołaj Kobryński 18 lipca 2023

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Świat

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?

Infrastruktura

Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?

Roman Czubiński 01 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5