PKP PLK projektują modernizację linii nr 408 i 409 łączących Szczecin z Niemcami. W ramach inwestycji związanej z elektryfikacją i dobudową drugiego toru na obu odcinkach na stacji Szczecin Główny miał powstać nowy peron, oznaczony numer pięć. Jak na razie jednak platforma nie powstanie, a PLK tłumaczy to wieloma różnymi względami. Cała inwestycja złapała też kilka miesięcy opóźnienia już na etapie projektowania.
PKP PLK chcą
zmodernizować linie kolejowe nr 408 oraz 409, łączące Szczecin z Niemcami. Takie same plany ma strona niemiecka, co docelowo ma znacznie skrócić czas przejazdu pomiędzy Berlinem a Szczecinem, choć w ostatnim czasie inwestycja za naszą zachodnią granicą
nieco straciła impet. Opóźnione projektowanie trwa
Zadanie realizowane przez PKP PLK jest aktualnie na etapie tworzenia właściwej dokumentacji projektowej i wykonawczej, co relacjonuje nam Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK.
– Wykonawca prac projektowych przedłożył do zaopiniowania zamawiającego pierwszą wersję projektu wykonawczego. Procedury związane z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym m.in. decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej są w toku. Etap projektowania powinien zostać zakończony w pierwszym kwartale 2025 r. – mówi Pietrzykowski.
Pierwotne zapowiedzi mówiły jednak o tym, że
projektowanie całej inwestycji oraz rozpoczęcie prac budowlanych ma nastąpić w połowie 2024 roku.Elektryfikacja, drugi tor i odbudowa linii kolejowej do Dobrej
Prace
mają objąć budowę drugiego toru na liniach nr 408 oraz 409 wraz z ich elektryfikacją, co pozwoli na osiąganie prędkości 160 km/h przez pociągi pasażerskie. PKP PLK planują również odbudować lub zmodernizować stacje i przystanki na obu odcinkach.
Ponadto przewidziano odbudowę linii kolejowej nr 429, od Stobna do Dobrej, dzięki czemu pociągi ponownie dojadą do coraz bardziej rozwijającej się “sypialni” Szczecina.
Peronu piątego na razie nie będzie
W ramach zadania planowano także budowę nowego peronu na stacji Szczecin Główny, oznaczonego numerem 5, natomiast obecnie wiemy już, że jak na razie nowy peron nie powstanie.
– W rejonie planowanej lokalizacji peronu nr 5 obecnie realizowane są prace w ramach projektu pn.: „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351. Zadanie A pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police”. Analiza rozwiązań na etapie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej w ramach projektu „Prace na linii kolejowej 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409”, wskazała iż budowa peronu nr 5 na stacji Szczecin Główny wymagałaby przede wszystkim: kompleksowej przebudowy południowo-zachodniej głowicy rozjazdowej na stacji, elektryfikacji części torów na stacji Szczecin Główny, które obecnie nie są zelektryfikowane, znacznej ingerencji w istniejący peron nr 4, z racji konieczności przebudowy istniejącej wiaty celem zapewnienia bezpiecznego dojścia do peronu nr 5, które wymaga budowy nowego odcinka kładki nad peronem nr 4 – tłumaczy Bartosz Pietrzykowski.
Przedstawiciel PKP PLK dodał, że obecne oraz planowane prace w obrębie Szczecina Głównego oraz ich niezbędna koordynacja w celu minimalizacji tzw. prac traconych sprawiają, że ewentualna budowa peronu nr 5 będzie rozpatrywana dopiero po zakończeniu inwestycji związanych z SKM Szczecin - modernizacją linii nr 406 oraz planowanymi modernizacjami linii nr 408 i 409.
PLK liczy na środki unijne
Zarządca infrastruktury jak na razie jednak nie dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi do realizacji inwestycji, choć PLK liczą na
uzyskanie dofinansowania dla tego zadania z unijnego programu CEF2. Wyniki kolejnego naboru, do którego zgłoszono projekt dotyczący linii nr 408 i 409, mamy poznać w czerwcu bieżącego roku.