Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Sytuacja z Pendolino opanowana. Pojazdy unieruchamiał system ADD

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Sytuacja z Pendolino opanowana. Pojazdy unieruchamiał system ADD
fot. M. SzymajdaPantograf w Pendolino
11 stycznia tylko cztery z pociągów Pendolino zaplanowanych w rozkładzie jazdy nie wyjechały na tory. Spółka miała świadomość tej sytuacji, pociągi nie zostały więc odwołane, lecz zastąpiły je składy zastępcze.

Wygląda na to, że kilka dni problemów z kursowaniem ED250 mamy już za sobą. Nie były to awarie nagminne (stanęło pięć z dwudziestu posiadanych przez spółkę pojazdów), jednak w kilku przypadkach przyczyniły się do odwołania kursów pociągów.

– Było kilka takich przypadków, w sytuacji, gdy daną trasą, kilkadziesiąt minut później jechał nasz inny pociąg, lub pociąg regionalny, uzgadnialiśmy na bieżąco honorowanie biletów. Na szczęście na pokładzie odwołanych pociągów nie było wielu pasażerów, dlatego z powodzeniem mogliśmy ich relokować – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

ADD. Co to jest?

Co dokładnie psuło się przez trzy ostatnie dni w części posiadanych przez spółkę pociągach Pendolino?

Jak się dowiedzieliśmy, w pojazdach zadziałał system ADD, odpowiedzialny za automatyczne opuszczanie pantografu. Jak czytamy w literaturze specjalistycznej, system ADD jest po to „aby uszkodzony lub starty nadmiernie ślizg nie spowodował dalszych uszkodzeń, w nowoczesnych pantografach stosuje się często system awaryjnego opuszczania ADD (ang. Automatic Drop Device) (stosuje się też określenie ADS – ang. Automatic Drop System). Działanie tego systemu polega na podaniu sprężonego powietrza do specjalnego kanaliku w ślizgu. W przypadku przekroczenia maksymalnego starcia ślizgu albo jego mechanicznego uszkodzenia następuje rozszczelnienie tego kanaliku i ucieczka powietrza z niego, co powoduje przesterowanie zaworu szybkiego opuszczania ADD.

System zadziałał w taki sposób, w jaki powinien

– ADD w Pendolino zadziałało właściwie, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że nie doszło do większego uszkodzeniu pantografu, sieci lub pojazdu, np. przez zniszczony pantograf. System zareagował z wyprzedzeniem, ale niestety pociągów nie udało się już uruchomić, to oczywiście zła informacja dla pasażerów. Jeśli temperatura pantografu i nakładek jest wysoka, w stosunku do sieci trakcyjnej, ma miejsce odłączenie się pantografu – powiedział Jarosław Oniszczuk. 9 stycznia pięć ED250 wyłączono z ruchu właśnie ze względu na załączenie się ADD. Do takich sytuacji mogłoby nie dość, gdyby sieć trakcyjna była lepiej i skuteczniej odladzana. Nakładki na pantografach pociągów, które stale kursują z prędkością 160 i 200 km/h są bardziej narażone na szybkie ścieranie niż w pojazdach wolniejszych, zwłaszcza jeśli na sieci jest lód.

– Alstom bardzo szybko zabrał się za naprawdę pojazdów. My natomiast cały czas szukamy sposobu, aby rozwiązać problem systemowo. Chodzi też o to, aby lepiej zabezpieczyć sieć przed oblodzeniem. Jesteśmy w tej kwestii w kontakcie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czeskie Pendolino. Dlaczego jest wygodniejsze od polskiego? [zdjęcia]

Tabor i technika

Mróz wygrał z częścią Pendolino. Nie za wszystkie jest zastępstwo

Tabor i technika

Nie tylko dywaniki. Wymiana tapicerki w Pendolino będzie kosztować

Tabor i technika

Poważny wypadek kolejowy we Włoszech z udziałem Pendolino

Infrastruktura

Zobacz również:

Czeskie Pendolino. Dlaczego jest wygodniejsze od polskiego? [zdjęcia]

Tabor i technika

Mróz wygrał z częścią Pendolino. Nie za wszystkie jest zastępstwo

Tabor i technika

Nie tylko dywaniki. Wymiana tapicerki w Pendolino będzie kosztować

Tabor i technika

Poważny wypadek kolejowy we Włoszech z udziałem Pendolino

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5