NUMER 10/2021
NUMER 11/2021
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Koniec połączeń Kielce – Katowice przez CMK. „Skończył się projekt unijny”

| Kasper Fiszer 09.11.2021 8,2k

Koniec połączeń Kielce – Katowice przez CMK. „Skończył się projekt unijny”
Jednostka Polregio w Katowicachfot. Kasper Fiszer
Samorządy wojewódzkie z Kielc i Katowic zadecydowały o zmianie trasy przyspieszonych pociągów z Buska-Zdroju i Kielc do Katowic. Zamiast przez Zawiercie kursy te pojadą przez Jędrzejów, co istotnie wydłuży ich czas przejazdu. Regiony nie muszą już utrzymywać dotychczasowego przebiegu, bo skończył się okres trwałości projektu unijnego, w ramach którego zakupiły tabor do obsługi linii międzywojewódzkich.
Dziś z Kielc do Katowic dojechać można m.in. szybkimi pociągami Regio kursującymi po linii kolejowej nr 61 i Centralnej Magistrali Kolejowej. Podróż trwa w tym przypadku ok. 2,5 godz., więc jest porównywalna czasowo z pociągami pospiesznymi i o około godzinę krótsza niż innymi kursami regionalnymi. Za miesiąc kursy te znikną jednak z rozkładu jazdy.

Skończył się okres trwałości projektu taborowego POIiŚ


– Pociągi „Łysica” i „Ostaniec” zostały uruchomione w porozumieniu z województwem śląskim w związku z zakupem nowego taboru kolejowego w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013 – mówi Agnieszka Kołacz-Sarnowska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Przypomina, że projekt unijny obejmował połączenia międzywojewódzkie realizowane przez samorządy ze Świętokrzyskiego, Śląskiego, Podkarpackiego i Małopolskiego. – Likwidacja połączeń nastąpiła w wyniku zakończenia trwałości projektu POIiŚ i rezygnacji z obsługi i finansowania tych kursów przez województwo śląskie – dodaje.

Podkreśla także, że w okresie pokrywającym się z datami obowiązywania nowego rocznego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, planuje prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 1 pomiędzy Zawierciem a Dąbrową Górniczą, a więc na odcinku wykorzystywanym obecnie przez pociągi „Ostaniec” i „Łysica”. – Spowoduje to znaczne ograniczenie przepustowości linii – ocenia nasza rozmówczyni. Wskazuje, że oba pociągi musiałyby jeździć drogą okrężną z pominięciem prawie wszystkich przystanków pomiędzy Katowicami a Zawierciem.

Dłużej do Katowic, ale bez przesiadki do Częstochowy


Przedstawicielka świętokrzyskiego urzędu marszałkowskiego zapewnia, że utrzymane zostanie bezpośrednie połączenie kolejowe do Katowic zarówno z Kielc, jak i z Buska-Zdroju. Pociągi zostaną skierowane po linii nr 62, a więc przez Jędrzejów i Sędziszów, co istotnie wydłuży czas przejazdu – podróż ma być dłuższa o ok. 40 minut. – Pociąg będzie zatrzymywał się jednak na niemal dwukrotnie większej liczbie stacji i przystanków osobowych – zaznacza rzecznik, wskazując na większą dostępność kursów.

– Ponadto rozkład jazdy pociągów wzbogaci nowe połączenie Buska-Zdroju z Częstochową – zapowiada Agnieszka Kołacz-Sarnowska. Wszystkie kursy z Buska na teren województwa śląskiego wciąż realizować będzie Polregio.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2021
NUMER 11/2021
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5