Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Świętokrzyska KD: Udrażnianie odcinka do Stawian

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Miłośnicy świętokrzyskiej kolei wąskotorowej rozpoczęli wycinkę roślinności na szlaku Stawiany Pińczowskie – Hajdaszek. Ma ona umożliwić jazdę po linii drezynami rowerowymi. Akcję zorganizowało Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej oraz Fundacja „Zwrotnica”.

Wycinka roślinności ma objąć cały odcinek Stawiany – Hajdaszek. Na razie wolontariusze uporali się z zadaniem na stacji w Stawianach oraz na bezpośrednio przyległym do niej odcinku. – Wyczyszczono ok 1400 metrów bieżących torów – czytamy w relacji zamieszczonej na facebookowym profilu „Ponidzie po torach”.

Właśnie najpopularniejszy portal społecznościowy odegrał ważną rolę, jeśli chodzi o popularyzację akcji. – Post dotarł do ponad 13 000 osób. Zgłosiło się 22 wolontariuszy (m. in. z Krakowa, Kielc, Dąbrowy Tarnowskiej, Łodzi, Jędrzejowa, Buska-Zdroju i ja z Pińczowa – informuje autor notatki.

Ostatni pojazd szynowy odjechał ze stacji 15 lat temu. Od tego czasu na torowisku zdążyły już wyrosnąć gęste zarośla, a nawet młode drzewa. Miłośnicy kolei z wykaszarkami, siekierami i piłami pod koniec dnia wykarczowali jednak zarośla, odsłaniając układ torowy. Zabezpieczono także trzy otwarte studzienki, tworzące zagrożenie dla osób poruszających się po stacji.

Po zakończeniu prac zorganizowano symboliczny przejazd drezyną rowerową oraz ognisko. Karczowanie ma być kontynuowane w kolejne soboty. Zbiórki ochotników wyznaczono na 10 rano na stacji Stawiany Pińczowskie Wąskotorowe. Organizatorzy podkreślają, że w kolejnych terminach – dzięki mniejszemu stopniowi zarośnięcia oraz coraz dłuższym dniom – tempo prac powinno być szybsze.

Społecznicy chcą, by docelowo odcinek stał się dostępny dla turystycznych jazd drezynowych, a po koniecznym remoncie – także dla pociągów wąskotorowych. Zdaniem miłośników kolei skomunikowanie z normalnotorowymi pociągami Kielce – Stawiany – Busko Zdrój pozwoliłoby na stworzenie zupełnie nowej jakości (o szczegółach tej wizji pisaliśmy przed kilkoma laty). Odległość między Stawianami a Hajdaszkiem, w którym ma kończyć się trasa pociągów turystycznych według planów świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego, to ok. 4 km. Na normalnotorowej stacji Stawiany (linia 73) w drugiej połowie bieżącego roku ma rozpocząć się przebudowa peronu i budowa parkingu.

Grupa „PoNidzie po torach” jest inicjatywą społeczną, organizującą przejazdy wąskotorowymi drezynami rowerowymi po sieci Świętokrzyskiej (dawniej: Jędrzejowskiej) Kolei Dojazdowej. Przyświecający temu cel to zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony zabytkowej linii wąskotorowej, zwłaszcza na odcinku Pińczow – Młodzawy – Chroberz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5