NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Świętokrzyska KD w tym roku bez przewozów, ale w strukturze Parków Krajobrazowych

| Kasper Fiszer 17.06.2020 39

Świętokrzyska KD w tym roku bez przewozów, ale w strukturze Parków Krajobrazowych
Pociąg na trasie ŚKDfot. Kasper Fiszer
Choć wciąż nie ma konkretów dotyczących daty rozpoczęcia planowanych prac na trasie świętokrzyskiej wąskotorówki, losy tej kolei zdają się nieco bardziej pewne. Jest ona włączana w struktury parków krajobrazowych, a samorządy ustaliły podział bieżących kosztów działalności ŚKD. W tym roku na pewno nie ruszą jednak pociągi turystyczne.
Powoli rozstrzygają się losy dawnej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej, która w ostatnich latach funkcjonowała jako Świętokrzyska Kolejka Dojazdowa „Ciuchcia Express Ponidzie”. Powołanie Sekcji ds. Kolejki Wąskotorowej w strukturach Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych rozstrzyga najważniejszy dylemat organizacyjny, jaki stał przed lokalnymi samorządami. Te nie zdecydowały się więc na dalsze utrzymywanie formuły osobnej spółki zarządzającej wąskotorówką.

Na razie jest list intencyjny w sprawie rozpoczęcia współpracy. Kiedy kolejne kroki?

Zmiany organizacyjne nie niwelują jednak oczywiście problemów infrastrukturalnych. Tymczasem trasa Świętokrzyskiej Kolei Dojazdowej, jak również nazywana była sieć z bazą centralną w Jędrzejowie, pozostaje w bardzo złym stanie technicznym. Bez wątpienia inwestycji wymaga również tabor.

– 8 czerwca podpisany został list intencyjny pomiędzy województwem świętokrzyskim, powiatami pińczowskim i jędrzejowskim oraz gminą Kije spisany w celu podjęcia działań zmierzających do nawiązania współpracy dotyczącej realizacji zadania własnego województwa pod nazwą „Rewitalizacja oraz funkcjonowanie kolejki wąskotorowej Ponidzie” – mówi Rafał Wiśniewski, kierownik Sekcji ds. Kolejki Wąskotorowej ZŚiNPK. Do podjęcia realnych działań remontowych droga jest więc jeszcze bardzo długa. Tym niemniej, jak wynika ze słów przedstawiciela samorządowej jednostki budżetowej, dokonano wstępnego podziału ponoszonych kosztów funkcjonowania ŚKD.

Rok na uzyskanie nowego certyfikatu bezpieczeństwa

– Bieżąca działalność będzie finansowana przez powyższe samorządy, przy czym najwięcej, bo 60 proc. kosztów ponosić będzie województwo – informuje nasz rozmówca. Póki co pasażerowie nie mogą jednak liczyć na ponowne uruchomienie przewozów. – Będzie to możliwe po otrzymaniu certyfikatu bezpieczeństwa z Urzędu Transportu Kolejowego – usłyszeliśmy od Rafała Wiśniewskiego.

Tłumaczy on, że ze względu na czas potrzebny na procedurę uzyskania dokumentu oraz na obecną epidemię pociągi wrócą na trasę dopiero w maju przyszłego roku. Przewozy turystyczne na trasie ŚKD realizowane były od roku 1998. Wąskotorówka była jedną z nielicznych w kraju eksploatujących nawet wagon barowy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5