Konsorcjum firm Stadler i Siemens zostało wyłonione jako dostawca pociągów dla szybkiej kolei miejskiej w Berlinie. Początkowo producenci dostarczą nieco ponad 100 pociągów, jednak ramowy kontrakt opiewa na około 1300 składów.
W ramach podpisanego właśnie kontraktu na tory berlińskiej S-Bahn trafi 85 pociągów czteroczłonowych oraz 21 dwuczłonowych. Dziesięć pierwszych przedseryjnych pociągów zostanie dostarczonych w roku 2020. Pozostałych 96 składów zostanie włączonych do eksploatacji w ciągu następnych trzech lat. Nowe pociągi będą eksploatowane m. in. na tzw. kolei Ringbahn (linia obwodowa), w tym na trasach S41, S42, a także S8, S46 i S47.
Szwajcarski producent będzie odpowiedzialny głównie za montaż pociągów, podczas gdy Siemens zajmie się przede wszystkim wózkami, elementami napędu, hamowania, systemem sterowania oraz informacji pasażerskiej.
- Pierwszych dziesięć pociągów będzie egzemplarzami przedseryjnymi. Przejdą one liczne testy - zanim zostaną włączone do eksploatacji. Testy pozwolą na wyciągnięcie odpowiednich wniosków i ulepszenie kolejnych składów, które powstaną dla Berlina - powiedział Ulf Braker, członek zarządu w Stadler Pankow.
Nowe pociągi, które powstaną w zakładach w Berlinie, będą bezprzedziałowe oraz będą wyposażone w system informacji pasażerskiej. Sukcesywnie będą one zastępować najstarsze składy kursujące w barwach berlińskiej S-Bahn.