To co prawda niewielkie, ale już drugie zamówienie Azerbejdżanu na tabor firmy Stadler. Tym razem szwajcarski producent dostarczy pięć piętrowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wcześniej Stadler otrzymał zamówienie na dostawę wagonów sypialnych i barowych.
Umowę na dostawę pięciu piętrowych ezt „Kiss" podpisał szef grupy Stadler Rail Peter Spuhler oraz Jawid Gubanow – prezes państwowych kolei ADY. Piętrowe pociągi „Kiss" przystosowane do sieci 3,3 kV prądu stałego zostały zakupione z myślą o linii Baku – Sumgait.
Pierwsze pociągi już na igrzyska
Jak informują koleje państwowe ADY, pociągi zapewnią pasażerom podniesienie komfortu podróży, spełniając w ten sposób oczekiwania pasażerów. Czteroczłonowe zespoły będą miały po 396 miejsc siedzących, z czego 84 znajdą się w klasie biznesowej. Negocjacje w sprawie zamówienia, którego szacunkowa wartość waha się od 60 do 70 mln euro, trwały już od kilkunastu miesięcy. Pierwsze dwa pociągi zostaną dostarczone już w przyszłym miesiącu – tak, aby mogły być eksploatowane w dniu inauguracji Igrzysk Europejskich, które od 12 do 28 czerwca będą odbywały się w Baku. Pozostałe trzy ezt zostaną dostarczone w styczniu przyszłego roku.
Kolejowy biznes w Azerbejdżanie
To już kolejny kontrakt Szwajcarskiej grupy dla Azerbejdżanu. W połowie 2014 roku firma podjęła decyzję o stworzeniu wspólnie z lokalnym partnerem – firmą International Railway Distribution LCC – joint venture, która pozwoli szwajcarskiemu producentowi przybliżyć się do nowego potencjalnego rynku zbytu. Nieco wcześniej Stadler podpisał swój pierwszy kontrakt na dostawy taboru dla Azerbejdżanu. Zamówienie obejmuje dostawę 30 wagonów do obsługi międzynarodowej trasy Baku – Tbilisi – Stambuł, wyposażonych w wózki o zmiennym rozstawie kół, pozwalające na obsługę połączeń pomiędzy Gruzją a Turcją bez przerwy. W skład zamówienia wchodzi pięć różnych typów wagonów z wnętrzem o wysokim standardzie wykończenia. Wartość zamówienia to około 115 mln euro.
2015-05-15 11:20:28 Autor: Fikuś
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A nie TINES?
2015-05-15 12:36:22 Autor: Bolek USA
---.72.162.107
negocjacje trwaly kilkanascie miesiecy ale jak juz podpisano kontrakt to w niecaly miesiac dostarcza dwa sklady i puszcza do obslugi regularnych polaczen. Gdzie taki Stadler to raczej nie radziecka lokomotywa w ktorej wystarczy stuknac dwa razy mlotkiem i pojedzie ;)
2015-05-15 14:43:50 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
Dobrze, że dostarczą konstrukcję taką jak ЭШ2 na trasę АЭРОЭКСПРЕСС, pod względem założeń jest to bardzo dobra konstrukcja.
Z drugiej strony mam obawy o te pojazdy jako, że w Azerbejdżanie pod względem techniki zatrzymali się na poziomie ВЛ10 i ВЛ8 przez co te pojazdy długo sprawne nie będą.
2015-05-15 17:03:12 Autor: jatal.
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Każdy kto zdał podstawówkę powinien wiedzieć że dostarcza się (komu/czemu) czyli poprawny językowo tytuł powinien brzmieć...
Stadler dostarczy piętrowe zespoły trakcyjne Azerbejdżanowi.
2015-05-16 00:41:02 Autor: ep40
---.rzeszow.mm.pl
Tak czy siak istotne jest, że Azerbejdżan dostanie bardzo dobre pojazdy.
2015-05-16 07:42:11 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
3300V??? Chyba 3000?
2015-05-16 12:11:55 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
Akurat oni mają 3300V, podobnie jest na zelektryfikowanym odcinku normalnotorowym łączącym Polskę z Brześciem, z tego powodu jeździły tam jedynie EN57, EU07 i ET22 gdyż nowocześniejsze loki takiego napięcia nie tolerują.
2015-05-16 14:39:29 Autor: Filu
---.109.35.131
ciekawostka, nowy pociag polaczy dwa najwieksze centra rzezi ormian w latach 90.
2015-05-16 15:52:24 Autor: turbokibel
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dwa pociągi już w przyszłym miesiącu? toć to nic innego jak przemalowany moskiewski KISS na którego Areoexpress nie ma pieniędzy.
2015-05-16 16:13:14 Autor: jatal.
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ ep40:
"Stadler do Azerbejdżan 5 pociąg piętro"
też da się zrozumieć. ;)
@ SP45-116
@ ep40
Nie spieram się bo nie wiem jak tam mają, ale...
myślę że jest to jednak zwykłe nieporozumienie.
W Polsce napięcie znamionowe w stacjach wynosi 3300 V, a dopuszczalne długotrwale 3600V choć sieć nazywamy siecią na 3000 V.
2015-05-17 08:12:03 Autor: zeus04
---.play-internet.pl
Wszelkie zespoły prostownikowe podające napięcie na sieć trakcyjną PKP są na 3300V i mają to uwzględnione nawet w nazwie np. PK-17/3,3...
2015-05-17 14:25:14 Autor: marcin_wr
---.dynamic.chello.pl
piętrowe zespoły trakcyjne? co to jest za język? czy nie można napisać piętrowe pociągi?
2015-05-17 17:53:05 Autor: jatal.
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ marcin_wr
"Zespół" - dla odróżnienia od zestawienia składu z pojedynczych wagonów.
"Trakcyjny" - dla zaznaczenia że z własnym napędem.
"Pociąg" - nie wchodząc w szczegóły, może być zestawiony albo z zespołów albo z lokomotywy i wagonów.
2015-05-18 02:02:27 Autor: erto
---.play-internet.pl
@jatal.
Miło, że ktoś zwraca na 'to' uwagę :) Gwoli ścisłości, nazwę "KISS" należy pisać z dużych liter, bo każda z nich oznacza skrót słowa (komfortabler innovativer spurtstarker S-Bahn). To samo dotyczy skrótu: "FLIRT"; swoją drogą nie podejrzewałbym Szwajcarów o taką frywolność, pozdrawiam.
2015-05-18 08:30:18 Autor: Gdynianin
---.19.245.178
W odpowiedzi na post turbokibel:
"Dwa pociągi już w przyszłym miesiącu? toć to nic innego jak przemalowany moskiewski KISS na którego Areoexpress nie ma pieniędzy."
Stadler uczy się obracania pojazdami w sposób praktykowany przez Pesę i Newag
2015-05-18 16:34:39 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
Nie uważam, żeby takie obracanie było czymś złym o ile robi się to z głową