Fot. StadlerLokomotywa Class 93 będzie rozwinięciem serii Class 88
Dostawę 30 lokomotyw trimodalnych Class 93 przewiduje umowa ramowa, podpisana przez Stadlera i brytyjskiego przewoźnika Rail Operations. Dostawa pierwszych 10 egzemplarzy ma rozpocząć się na początku 2023 r. Przeznaczeniem lokomotyw ma być zarówno prowadzenie pociągów z prędkością ok. 180 km/h, jak i praca manewrowa.
Lokomotywa Class 93 jest opartym na dwóch dwuosiowych wózkach pojazdem o uniwersalnej charakterystyce. Jej konstrukcja stanowi ewolucję wcześniejszych serii Class 68 i Class 88. Nowa seria może jednak rozwijać większą prędkość maksymalną – 110 mil na godzinę (177 km/h) zamiast 100 (161 km/h). Class 93 to pierwszy w gamie Stadlera pojazd trimodalny: może pobierać prąd sieci trakcyjnej 25kV (moc silników: 4000 kW), jest też wyposażony w agregat spalinowy (900-kilowatowy turbodoładowany Caterpillar C32, spełniający najnowsze europejskie normy emisji) oraz pakiet baterii litowo-tytanowych. Ostatnie z wymienionych źródeł zasilania może pracować zarówno we współpracy z silnikiem Diesla, jak i samodzielnie (na krótkich odcinkach tzw. ostatniej mili lub podczas manewrów).
– Branża kolejowa rozumie i wypełnia swoje zadania w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz poprawy jakości powietrza – zapewnia współzałożyciel i prezes Rail Operations Karl Watts. Wprowadzenie nowoczesnych lokomotyw do służby ma w założeniu znacząco zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, generowanego przez przewozy Rail Operations. Na razie jest to wyłącznie ruch towarowy i techniczny, jednak w grę wchodzi również uruchomienie w przyszłości przewozów pasażerskich.
Nowo zamówione lokomotywy będą dostosowane do jego prowadzenia. Ich parametry mają też poprawić efektywność kosztową przewoźnika, zwiększyć atrakcyjność jego oferty i pozwolić mu na pozyskanie nowych klientów. Wspomniana już podwyższona prędkość maksymalna pozwoli łączyć lokomotywę z posiadanymi już wagonami towarowymi, również przystosowanymi do szybkiej jazdy, i uruchamiać pociągi towarowe poruszające się z prędkością porównywalną do pasażerskich. Efektem będzie lepsze wykorzystanie przepustowości na liniach pasażerskich oraz zwiększenie elastyczności w układaniu rozkładu jazdy.
Rail Operations to przewoźnik specjalizujący się w dość wąskiej niszy, jaką jest transportowanie taboru kolejowego. Szybki w minionej dekadzie rozwój brytyjskiego sektora kolejowego, liczne zakupy nowego i modernizacje posiadanego już przez operatorów taboru, popularność leasingu pojazdów, a także częste zmiany franczyzobiorców i przenoszenie się ich między regionami kraju pozwoliło jednak firmie osiągnąć dość duże zyski i rozwinąć się. Uruchomienie wspomnianych szybkich połączeń towarowych ma być częścią dywersyfikacji przychodów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.