Stadler i FNM zawarły umowę ramową na dostawę hybrydowych składów dla kolei regionalnej. Czas obowiązywania kontraktu to osiem lat. Od razu zamówiono pierwsze 30 pociągów, a kontrakt umożliwia dostawy kolejnych 20 pojazdów.
Spółka FNM (Ferrovie Nord Milano), notowana na giełdzie już od 1926 r., w 57,57 proc. należy do włoskiego Regionu Lombardii, a w 14,5 proc. do Kolei Włoskich (FS). Jest przedsiębiorstwem i jednocześnie integratorem transportu. W sektorze mobilności to jeden z największych niepaństwowych inwestorów.
Ferrovie Nord Milano posiadają strategię zakupu nowych pociągów wartą aż 1,6 mld euro, która zostanie sfinansowana przez Region Lombardii. W ubiegłym roku w ramach jej realizacji FNM ogłosił przetarg na dostawę do 50 pojazdów w ramach umowy ramowej, który wygrał Stadler. Umowa ramowa będzie obowiązywać przez osiem lat i przewiduje dostarczenie hybrydowych pociągów z napędem spalinowo-elektrycznym, przeznaczonych do ruchu na odcinkach mieszanych – z siecią trakcyjną oraz niezelektryfikowanych. Gwarantowana minimalna wielkość zamówienia to 30 pociągów, maksymalna 50.
Dwukierunkowe, trójczłonowe pojazdy o długości 66,8 metrów pomieszczą 328 pasażerów, w tym 168 na miejscach siedzących, a ich maksymalna prędkość wyniesie 140 km/h. Pojazdy będą wyposażone w toaletę, oświetlenie LED, Wi-Fi, gniazdka zasilania 230 V i USB oraz system informacji pasażerskiej. Zabudowany zostanie również system oświetlenia ostrzegawczego, sygnalizującego otwieranie i zamykanie drzwi. Wysuwane stopnie zrównane z poziomem peronu ułatwią wsiadanie i wysiadanie osobom o ograniczonej mobilności. W pojeździe przewidziane są również miejsca na przewóz rowerów. Cena za jeden pojazd zaproponowana przez Stadlera wyniosła ponad 6,3 mln euro. Umowa ramowa obejmuje również planowe usługi utrzymania na poziomie P1, ponowne uruchomienie pojazdów po aktach wandalizmu oraz po naprawach powypadkowych.
Jest umowa realizacyjna
Wraz z zawarciem umowy ramowej spółka córka FNM, Ferrovienord, podpisała ze Stadlerem pierwszą umowę wykonawczą na dostawę 30 pojazdów, opiewającą na łączną kwotę ponad 190 mln euro. Pierwsze pociągi będą dostarczane w 2021 roku.
Spółka Ferrovienord zarządza siecią kolejową obejmującą 331 km i 124 stacje z pięcioma liniami zlokalizowanymi w prowincjach Mediolan, Brescia, Como, Monza e della Brianza i Novara. Oprócz działalności związanej z przewozami kolejowymi, Ferrovienord jest odpowiedzialne za planowe i pozaplanowe działania utrzymania sieci kolejowej, prace dostosowawcze, działania modernizacyjne oraz budowę nowych obiektów.
Wyższa wydajność i rozwiązania proekologiczne
Jak podkreśla producent, podczas opracowywania dokumentacji przetargowej szczególny nacisk położono na wpływ pojazdów na środowisko, jak również na innowacyjne rozwiązania spełniające wysokie wymagania przewoźnika. Napęd pojazdu umieszczony jest w specjalnym module (Power Pack) i zawiera dwa niskoemisyjne silniki spalinowe najnowszej generacji (poziom V z katalizatorem SCR) oraz dwa zestawy baterii. Dzięki bateriom nowy pociąg będzie kursował na trasach podmiejskich, emitując mniej spalin, a na stacjach poziom emisji będzie spadał do zera. Nowe technologie zapewniają lepszą wydajność pojazdów: o 20% większe przyspieszenie skutkujące znacznie krótszym czasem przejazdu. To bardzo korzystne dla Regionu Lombardii, charakteryzującego się bardzo gęstą siecią położonych blisko siebie stacji. Ponadto nowe pociągi będą odzyskiwać energię podczas hamowania i będą miały o 19% mniejszy nacisk na oś, co przyczyni się do zmniejszenia kosztów utrzymania infrastruktury – podaje Stadler.
W porównaniu z dotychczasową flotą zużycie paliwa ma zostać obniżone o 30 procent, co daje szacunkową oszczędność w wysokości 3 mln euro rocznie. Bardzo duże znaczenie ma również mniejsza emisja CO2: -12 400 ton rocznie (co odpowiada emisji 8 600 samochodów). Umiejscowienie silników w odseparowanym członie w środku pociągu przyczyni się również do zwiększenia komfortu podróży: hałas i wibracje nie będą przenoszone do części pasażerskiej. Dzięki jeździe w trybie elektrycznym na stacjach znacząco obniży się hałas i emisja zanieczyszczeń. Bardzo wysoki jest również stopień zastosowania materiałów podlegających recyklingowi (współczynnik ponownego wykorzystania wynosi 93%) – informuje producent.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.