Bardzo interesujący kontrakt podpisał Stadler w Hiszpanii. Dostarczy aż 22 lokomotywy tamtejszemu zarządcy infrastruktury kolejowej – Adif.
Adif to spółka zajmująca się budową, modernizacją i zarządzaniem infrastrukturą kolejową w kraju Hiszpanii – odpowiednik polskiej PKP PLK. Przetarg na 22 lokomotywy do prac ratunkowych, wsparcia utrzymania, odśnieżania i prowadzenia pociągów do masy 600 ton rozstrzygnięto pod koniec lipca. Wygrała firma Stadler w konsorcjum z Erionem – spółką joint venture Stadlera i hiszpańskiego narodowego przewoźnika Renfe; teraz podpisano umowę o wartości 115 milionów euro.
Przetarg o budżecie ok. 167,8 miliona euro zakładał ośmioletnie utrzymanie i dostawę dwóch pierwszych lokomotyw w ciągu trzech lat. Prędkość maksymalną określono na 160 km/h. Zamówione zostały czteroosiowe lokomotywy spalinowo-elektryczne o dużej mocy, z przekładnią AC/AC i niskim naciskiem na oś. W specyfikacji jest napęd z rozruchem IGBT, innowacyjny system kontroli przyczepności oraz systemy sygnalizacyjne ETCS i ASFA i komunikacyjny GSM-R. Maksymalna moc wyjściowa silnika wynosi 2,8 MW.
Stadler nie podał nazwy lokomotyw, ale można wnioskować że chodzi o platformę Eurolight opracowaną przez hiszpańskiego
producenta Vossloh, należącego do Stadlera. Producent podaje, że dostarczone zostaną lekkie lokomotywy, przeznaczone na rozstaw szyn hiszpańskiej sieci kolejowej oraz do prowadzania kontroli na liniach kolejowych dużych prędkości. Lokomotywy będą w stanie pracować w zakresie temperatur od +45ºC do -25ºC.