Tradycyjne wagony restauracyjne w składach pociągów pasażerskich są coraz rzadszym zjawiskiem na europejskich torach. Współcześnie usługa gastronomiczna przeważnie koncentruje się w wydzielonej części bistro w elektrycznych lub spalinowych zespołach trakcyjnych, lub po prostu ogranicza się do automatów vendingowych.
Są jednak kraje, gdzie klasyczne wagony restauracyjne z bogatą ofertą dań mają się dobrze i są cenione przez pasażerów. Takim przykładem jest Polska z wagonami restauracyjnymi Wars, w których wciąż serwuje się przygotowywane na miejscu posiłki.
Od wielu lat klasyczną usługę gastronomiczną świadczy również Słowenia. W międzynarodowym pociągu EuroCity Emona z Wiednia do Lublany kursuje wagon restauracyjny kolei SŻ, oferujący co tylko dusza zapragnie.
Jeden pociąg, jeden wagon
Międzynarodowy ekspres Emona od 1995 roku zapewnia komfortowe dzienne połączenie między stolicami Austrii i Słowenii. Przez pierwsze lata miał kategorię InterCity, a od 2004 r. kursuje jako EuroCity. Od tego czasu z małymi przerwami w składzie pociągu znajduje się wagon restauracyjny kolei słoweńskich SŻ.
Jest to wagon wyprodukowany na początku lat 90. ubiegłego wieku przez wiodącego jugosłowiańskiego producenta pojazdów szynowych, fabrykę Goša. Koleje Słoweńskie zakupiły w 1991 r. w zakładach 6 wagonów typu UIC-Z do obsługi międzynarodowych pociągów EuroCity. W ramach zamówienia powstały wagony pasażerskie 1 i 2 klasy oraz jeden wagon restauracyjny.
Klimatyzowany wagon przystosowany do jazdy z prędkością 200 km/h podzielony jest na dwie części. Po jednej stronie jest część bufetowa z jednym stolikiem do konsumpcji na stojąco i barem. Dalej za oddzieloną korytarzem kuchnią znajduje się sala restauracyjna. W eleganckiej restauracji jest miejsce do konsumpcji dla 30 osób przy stolikach dwu- i czteroosobowych. Wnętrze jest bardzo przytulne i oddaje klimat tradycyjnej restauracji. Stoliki nakryte są obrusami, jest miękka wykładzina na całej długości wagonu i firanki w oknach. Pasażerowie mają do dyspozycji wygodne kanapowe fotele i obsługę kelnerską.
Zróżnicowane menu
Karta dań i napojów w słoweńskim wagonie restauracyjnym jest dość rozbudowana ze szczególnym uwzględnieniem napojów wyskokowych.
Na śniadanie Słoweńcy proponują talerz wędlin i serów z pieczywem i ciepłym napojem za 8,50 €. Na mniejszy głód w ofercie są sałatki (5-8 €) i rozmaite kanapki (także na ciepło), które kosztują od 4,50 do 14 €.
Na obiad można zamówić jedną z trzech zup (grzybowa, gulaszowa, mięsna) w cenie 5-7,50 € i danie główne. Tu do wyboru jest między innymi sznycel po wiedeńsku, indyk lub stek. Dania te wraz z dodatkami kosztują 15 €. Za 8,50 € można zjeść omlet z szynką lub kiełbasę z chlebem. Na deser proponowane są naleśniki
pancakes (8,50 €) lub sałatka owocowa (6 €).
Zimne napoje kosztują od 2,80 € (woda mineralna) do 3,80 € (fanta, coca-cola). Napoje gorące sprzedawane są w rozsądnych cenach (2,80-4,50 €). Tu ciekawymi pozycjami są: herbata z miodem i kawa po wiedeńsku z bitą śmietaną.
Amatorzy mocniejszych trunków znajdą w menu słoweńskie piwa w cenie 4 € za pół litra. Wódki, koniaki, rum wyceniane są od 3,80 do 4,80 € za kieliszek. Międzynarodową podróż przez alpejską przełęcz Semmering można uczcić butelką białego wina (23 €) lub szampanem, za który trzeba zapłacić 88 €.
431 kilometrów w 6 godzin
EuroCity Emona to na razie jedyny bezpośredni pociąg, łączący Wiedeń z Lublaną. Już wkrótce rozkład jazdy wzbogaci się o
nowe sezonowe połączenie Warszawa – Rijeka, które uruchomią PKP Intercity.
Słoweński pociąg pozostanie jednak bezkonkurencyjny, jeśli chodzi o czas przejazdu, dogodne godziny kursowania i usługi oferowane w czasie kilkugodzinnej podróży. Skład EuroCity 151 odjeżdża z dworca Wien Hauptbahnhof codziennie o godz. 7:58. Na terenie Austrii wyznaczonych jest 9 stacji pośrednich, między innymi w Wiener Neustadt, Bruck an der Mur, Grazu i Spielfeld-Strass na granicy Austrii i Słowenii. W Słowenii Emona ma 7 międzypostojów. Są to stacje: Maribor, Pragersko, Celje, Laško, Zidani Most, Trbovlje i Zagorje. Do Lublany pociąg dojeżdża o 14:00 po 6 godzinach jazdy.
W drogę powrotną EuroCity 150 odjeżdża o godz. 16:05. Podróż powrotna trasą o długości 431 kilometrów trwa również 6 godzin. Do stolicy Austrii Emona przyjeżdża o 22:02 i kończy bieg na tamtejszym dworcu głównym Wien Hbf.