NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Słowacka wąskotorowa kolej przez stadion zagrożona likwidacją przez dewelopera

| Michał Szymajda 05.08.2022 4,2k

Nie tylko polskie miasta zmagają się z deweloperami, którzy za wszelką cenę chcąc realizować inwestycje, za nic mają lokalne uwarunkowania czy zabytki. Najlepszym tego przykładem jest sytuacja, która ma miejsce u naszych południowych sąsiadów, na Czernohrońskiej Kolei.
Czeski portal zdopravy.cz informuje o niezwykłej sytuacji, jaka ma miejsce w słowackich Rudawach. Największą atrakcją wąskotorowej Čiernohronská železnicy, działającej na torach o rozstawie 760 mm, jest możliwość przejazdu przez jeden z lokalnych stadionów. Bywa i tak, że pociągi przejeżdżają przez stadion zlokalizowany w dzielnicy w Čiernym Balogu podczas rozgrywanego na nim meczu lokalnych drużyn. Kibice przyzwyczaili się już do takich sytuacji, ale dzięki temu mecze drużyn ligi okręgowej cieszą się obecnością miłośników kolei z całego świata.

Niestety obecnie przejazdy przez stadion nie są realizowane. Deweloper Jozef Gabriar nabył grunt pod częścią torów na 4-kilometrowym odcinku linii do stacji Dobroč. Chce wybudować 50 domów jednorodzinnych. Gabriar mógł nabyć teren, gdzie odbywają się przewozy, ponieważ oficjalnie odcinek Čierny Balog – Dobroč został zlikwidowany w latach 80. Choć w praktyce nigdy do tego nie doszło, bo torowisko zostało uratowane przez miłośników kolei, którzy od 30 lat realizują na nim okolicznościowe przewozy, także z wykorzystaniem parowych lokomotyw. Co więcej – odcinek linii znajduje się na liście zabytków państwowych.

Choć jest to krótki fragment wąskotorowej kolei, to jest z pewnością najbardziej znany z uwagi na przejazd przez stadion. Deweloper już zasypał część torów żwirem, co uniemożliwia ich używanie. Redakcja zdopravy.cz zwraca uwagę na postawę burmistrza Františka Budovca, który zamiast wspierać lokalną kolej informuje w pismach ministerstwo, że linia kolejowa leży obecnie na prywatnej ziemi. Spór dotyczący tego, czy kolej może działać na ziemi sprzedanej deweloperowi, rozstrzygnie słowackie Ministerstwo Infrastruktury.

Warte uwagi jest to, że w ostatnich latach przy pomocy unijnych środków udało się naprawić sporą część torowiska, w Austrii udało się kupić wagony. Przewozy odbywają się łącznie na 20 kilometrach linii, są jednak plany dotyczące nawet jej częściowej elektryfikacji i włączenia w regularny system przewozowy regionu Bańska Bystrzyca.

Reportaż na temat problemów słowackiej kolei wąskotorowej można obejrzeć tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Słowacja (148)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Słowacja (148)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5