Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje Ukraińskie: Nie będzie budowy szerokiego toru z Ukrainy do Wiednia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleje Ukraińskie: Nie będzie budowy szerokiego toru z Ukrainy do Wiednia
Fot. ms. rynek kolejowy
W nowych warunkach geopolitycznych wydłużanie szerokotorowych linii na Słowacji, w Austrii czy w Polsce jest pozbawione sensu. Ocenę tę podzielają niedoszli partnerzy Rosji w tych przedsięwzięciach. Zamiast tego ukraińska sieć kolejowa zostanie stopniowo przekuta na rozstaw 1435 mm – powiedział podczas konferencji Railway Direction Days dyrektor Kolei Ukraińskich ds. projektów międzynarodowych Wołodymyr Szemajew.

– Sygnatariusze postanowili niedawno zakończyć projekt linii szerokotorowej przez Słowację do Wiednia. Również rozważana niedawno budowa linii szerokotorowej do Gdańska nie dojdzie do skutku. Koncentrujemy się na standardowym rozstawie europejskim – zadeklarował Szemajew w odpowiedzi na pytanie z sali.

Zrywamy z Rosją, dołączamy do UE

Deklaracja przekucia sieci kolejowej w całej Ukrainie z rozstawu 1520 na 1435 mm padła po raz pierwszy w maju ubiegłego roku. Był to jeden z wyrazów chęci definitywnego przecięcia więzów z Rosją i związania swojej przyszłości z Europą Zachodnią. Sama operacja, ze względu na rozległość kraju i długość ukraińskiej sieci, będzie jednak musiała potrwać wiele lat. – Na początku będą to połączenia wielkich miast, a w dalszej kolejności będziemy rozszerzać ten projekt na całą Ukrainę – mówił wówczas premier Ukrainy Denis Szmyhal. – Będziemy działać stopniowo, zaczynając od zachodu, a kończąc w Mariupolu czy Doniecku – uzupełnił teraz Szemajew.

– Moim zdaniem na razie trzeba inwestować w sieć szerokotorową – ale to będzie powodowało ograniczenia w połączeniach z UE. Przejście na standard europejski oznacza bardzo duże koszty. Dobry przykład to Rail Baltica, wykorzystująca częściowo istniejącą infrastrukturę – rozważał dalej przedstawiciel Kolei Ukraińskich. Z drugiej strony – jak zaznaczył – na szerokim torze, odpowiednio utrzymanym i dostosowanym, maksymalna prędkość pociągów konwencjonalnych może wynosić nawet 200 km/h.

Szemajew wspomniał też o planach uruchomienia kolejnych kolejowych przejść granicznych. – Złożyliśmy w tej sprawie trzy wnioski do unijnego programu Solidarity Lanes: po jednym wspólnym z Polską, z Rumunią oraz ze Słowacją i Węgrami – poinformował. W fazie przejściowej, zanim dojdzie do przekucia całej ukraińskiej sieci, nie jest wykluczone wykorzystanie (na przejściach lub w głębi terytorium Ukrainy) polskiego systemu zmiany rozstawu kół POLSUW.

Kres rosyjskich dążeń

Linia szerokotorowa łącząca Koszyce przez Bratysławę z Wiedniem miała liczyć ok. 400 km długości. Argumentem za jej budową była chęć usprawnienia kolejowych przewozów towarowych między Azją a Europą, zwłaszcza po sukcesie kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku (miała to być alternatywa dla niewydolnych przewozów po trasie przebiegającej przez Białoruś i Polskę). Co może zaskakiwać – planowano ją jako trasę jednotorową. W 2019 r. przewidywano, że budowa będzie mogła rozpocząć się w roku 2025, a zakończyć – najpóźniej w 2033.

Pomysł, o którym mowa, był dyskutowany od szeregu lat. Mocno zaangażowane były weń rządy Rosji, Słowacji oraz Austrii, również – co warto podkreślić w odniesieniu do dwóch ostatnich – po bezprawnej aneksji Krymu przez Rosję w 2014 r. W pierwszej spółce joint venture, powołanej jeszcze w roku 2008, udział miały natomiast również... Koleje Ukraińskie.

Wielomiliardowa (koszty szacowano w 2018 r. na 6,5 mld euro) inwestycja na terenie Słowacji i Austrii, na której stronie rosyjskiej bardzo zależało, raczej nie wyjdzie już zatem ze sfery planów. Jest to kolejny przykład tego, że rosyjski agresor – atakując w lutym ubiegłego roku Ukrainę na pełną skalę – osiągnął cele odwrotne od zamierzonych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Zobacz również:

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Innowacje

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Łukasz Malinowski, opr. Roman Czubiński 29 lipca 2025

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Infrastruktura

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Przemysław Farsewicz 07 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Zobacz również:

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Innowacje

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Łukasz Malinowski, opr. Roman Czubiński 29 lipca 2025

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Infrastruktura

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Przemysław Farsewicz 07 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij