Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje Ukraińskie: Nie będzie budowy szerokiego toru z Ukrainy do Wiednia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleje Ukraińskie: Nie będzie budowy szerokiego toru z Ukrainy do Wiednia
Fot. ms. rynek kolejowy
W nowych warunkach geopolitycznych wydłużanie szerokotorowych linii na Słowacji, w Austrii czy w Polsce jest pozbawione sensu. Ocenę tę podzielają niedoszli partnerzy Rosji w tych przedsięwzięciach. Zamiast tego ukraińska sieć kolejowa zostanie stopniowo przekuta na rozstaw 1435 mm – powiedział podczas konferencji Railway Direction Days dyrektor Kolei Ukraińskich ds. projektów międzynarodowych Wołodymyr Szemajew.

– Sygnatariusze postanowili niedawno zakończyć projekt linii szerokotorowej przez Słowację do Wiednia. Również rozważana niedawno budowa linii szerokotorowej do Gdańska nie dojdzie do skutku. Koncentrujemy się na standardowym rozstawie europejskim – zadeklarował Szemajew w odpowiedzi na pytanie z sali.

Zrywamy z Rosją, dołączamy do UE

Deklaracja przekucia sieci kolejowej w całej Ukrainie z rozstawu 1520 na 1435 mm padła po raz pierwszy w maju ubiegłego roku. Był to jeden z wyrazów chęci definitywnego przecięcia więzów z Rosją i związania swojej przyszłości z Europą Zachodnią. Sama operacja, ze względu na rozległość kraju i długość ukraińskiej sieci, będzie jednak musiała potrwać wiele lat. – Na początku będą to połączenia wielkich miast, a w dalszej kolejności będziemy rozszerzać ten projekt na całą Ukrainę – mówił wówczas premier Ukrainy Denis Szmyhal. – Będziemy działać stopniowo, zaczynając od zachodu, a kończąc w Mariupolu czy Doniecku – uzupełnił teraz Szemajew.

– Moim zdaniem na razie trzeba inwestować w sieć szerokotorową – ale to będzie powodowało ograniczenia w połączeniach z UE. Przejście na standard europejski oznacza bardzo duże koszty. Dobry przykład to Rail Baltica, wykorzystująca częściowo istniejącą infrastrukturę – rozważał dalej przedstawiciel Kolei Ukraińskich. Z drugiej strony – jak zaznaczył – na szerokim torze, odpowiednio utrzymanym i dostosowanym, maksymalna prędkość pociągów konwencjonalnych może wynosić nawet 200 km/h.

Szemajew wspomniał też o planach uruchomienia kolejnych kolejowych przejść granicznych. – Złożyliśmy w tej sprawie trzy wnioski do unijnego programu Solidarity Lanes: po jednym wspólnym z Polską, z Rumunią oraz ze Słowacją i Węgrami – poinformował. W fazie przejściowej, zanim dojdzie do przekucia całej ukraińskiej sieci, nie jest wykluczone wykorzystanie (na przejściach lub w głębi terytorium Ukrainy) polskiego systemu zmiany rozstawu kół POLSUW.

Kres rosyjskich dążeń

Linia szerokotorowa łącząca Koszyce przez Bratysławę z Wiedniem miała liczyć ok. 400 km długości. Argumentem za jej budową była chęć usprawnienia kolejowych przewozów towarowych między Azją a Europą, zwłaszcza po sukcesie kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku (miała to być alternatywa dla niewydolnych przewozów po trasie przebiegającej przez Białoruś i Polskę). Co może zaskakiwać – planowano ją jako trasę jednotorową. W 2019 r. przewidywano, że budowa będzie mogła rozpocząć się w roku 2025, a zakończyć – najpóźniej w 2033.

Pomysł, o którym mowa, był dyskutowany od szeregu lat. Mocno zaangażowane były weń rządy Rosji, Słowacji oraz Austrii, również – co warto podkreślić w odniesieniu do dwóch ostatnich – po bezprawnej aneksji Krymu przez Rosję w 2014 r. W pierwszej spółce joint venture, powołanej jeszcze w roku 2008, udział miały natomiast również... Koleje Ukraińskie.

Wielomiliardowa (koszty szacowano w 2018 r. na 6,5 mld euro) inwestycja na terenie Słowacji i Austrii, na której stronie rosyjskiej bardzo zależało, raczej nie wyjdzie już zatem ze sfery planów. Jest to kolejny przykład tego, że rosyjski agresor – atakując w lutym ubiegłego roku Ukrainę na pełną skalę – osiągnął cele odwrotne od zamierzonych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5