Partnerzy serwisu:

Szeroki tor do Wiednia konieczny dla większej konkurencyjności kolei?

Witold Urbanowicz 18.03.2019 80

Szeroki tor do Wiednia konieczny dla większej konkurencyjności kolei?
Fot. Никонико962, CC BY-SA 3.0
Pomysł budowy szerokotorowej linii między Koszycami a Wiedniem nie umarł. Zdaniem przedstawicieli Austrii i Rosji jest on konieczny, by kolej mogła odgrywać większą rolę w transporcie towarów między Azją i Europą. – Tonaż transportowanych towarów będzie rósł w każdym wariancie, bez względu na to, co zrobimy. Pytanie jest, jaki udział będzie należał do kolei – wskazuje Władimir Tokariew, wiceminister transportu Rosji.
W najbliższych latach spodziewany jest dalszy wzrost transportu towarów między Azją a Europą. To duża szansa dla kolei, która w tej chwili odgrywa relatywnie niewielką rolę. – 95% transportu towarów odbywa się za pomocą statków, co zajmuje 30-35 dni. To krytycznie długi okres dla transportu niektórych dóbr wysokiej jakości. Tutaj, w przewozie towarów z Chin, lepiej sprawdza się kolej, gdyż czas transportu można skrócić do 15 dni – mówi Andrea Reichhardt, wiceminister transportu Austrii, który wziął udział w odbywającym się w Wiedniu Międzynarodowym Kongresie Kolejowym.

Już teraz widać sukcesywny wzrost znaczenia kolei. – W zeszłym roku było 400 pociągów towarowych między Europą a Chinami, a w tym roku spodziewamy się 600 pociągów – dodaje wiceminister Reichhardt. – Tonaż transportowanych towarów między Europą a Azją będzie rósł w każdym wariancie, bez względu na to, co zrobimy. Pytanie jest, jaki udział będzie należał do kolei – wskazuje Władimir Tokariew, wiceminister transportu Rosji.

Państwa, leżące na szlaku między Chinami i dalszą Azją a Europą, podejmują działania na rzecz zwiększenia konkurencyjności kolei. – Koleje Rosyjskie przewożą obecnie 600 tys. kontenerów rocznie. Zaobserwowaliśmy 30% wzrost względem roku poprzedniego Naszym celem jest osiągnięcie poziomu co najmniej 2 mln. Realizujemy projekt, by do 2025 r. czas transport przez Rosję zajmował siedem dni. Właśnie w tym celu przebudowujemy odcinki linii BAM i kolei transsyberyskiej. Dzięki takim projektom będziemy mogli zwiększyć prędkość pociągów kontenerowych z obecnych 1150 km na dzień do 1500 km na dzień. Bez szybkiej budowy i rozwoju infrastruktury przegramy konkurencję z innymi – wskazuje Oleg Bieloziorow, szef Kolei Rosyjskich RŻD. Problemów jest jednak więcej. – Musimy szybciej przekraczać granice. Ważne, by unifikować dokumenty graniczne i celne – dodaje prezes RŻD.

Zdaniem przedstawicieli Rosji i Austrii konieczne są dalsze inwestycje w nową infrastrukturę, by umożliwić sprawne transportowanie towarów. Przykładem takich działań jest budowa linii szerokotorowej z Koszyc do Bratysławy i Wiednia. – Na ten projekt trzeba zwrócić uwagę i przyspieszyć jego realizację – podkreśla Bieloziorow.

Austria pozytywnie zapatruje się na umieszczenie w okolicach Wiednia intermodalnego terminala. – Ten węzeł znajdować się będzie u zbiegu trzech paneuropejskich korytarzy transportowych. Na wytyczeniu tego nowego korytarza skorzysta 30 państw – wskazuje Reichardt.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony