Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Serbia zaczyna modernizacje korytarza kolejowego Belgrad - Nisz

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Serbia zaczyna modernizacje korytarza kolejowego Belgrad - Nisz
Fot. M. SzymajdaLinia kolejowa z Niszu do Belgradu
W przyszłym roku mają rozpocząć się prace modernizacyjne przy kompleksowej modernizacji linii kolejowej z Belgradu do Niszu w Serbii. Prace realizowane głównie z pieniędzy Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju pozwolą kursować pociągom towarowym z prędkością 120 km/h, a pasażerskim – 200 km/h.

Wygląda na to, że zaledwie w kilka lat, dzięki olbrzymim inwestycjom, Serbia podniesie z kolan swoje korytarzowe linie kolejowe. Do końca roku zakończą się bowiem prace na linii Belgrad – Nowy Sad – Subotica. Na większości tej linii można będzie osiągnąć prędkość 200 km/h, a Serbowie właśnie kupili od Chińczyków tabor do jej obsługi. Linia to element szlaku Belgrad – Budapeszt, ale na razie węgierski odcinek jest zamknięty. Trwa tam mozolna, bardzo opóźniona modernizacja, która być może zakończy się w grudniu 2025 i przyniesie gorsze od serbskich parametry. Po węgierskim odcinku będziemy bowiem jeździć z prędkością 160 km/h.

Tymczasem zapał do remontowania linii kolejowych po stronie serbskiej nie ustaje.

Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Serbii Goran Vesić zapowiedział, że modernizacja 230-kilometrowej linii korytarzowe Belgrad – Nisz (będącej przedłużeniem linii Subotica – Nowy Sad – Belgrad na południe) rozpocznie się w 2025 roku. Serbski rząd ma uruchomić przetarg na budowę jeszcze w 2024 roku. Także ta linia ma umożliwiać rozpędzanie się pociągów pasażerskich do 200 km/h. Co ważne – linia będzie tak przebudowana, aby mogła przyjmować ciężkie i długie pociągi towarowe. Wszystkie większe stacje otrzymają tory do postojów składów towarowych długie przynajmniej na 750 metrów.

Ważne są efekty dla kolei pasażerskiej. Czas przejazdu ma skrócić się z obecnych prawie 6 godzin do zaledwie godziny i 40 minut!

Odbudowa ważnego korytarza

Zakończenie prac przy tej linii przewidywane jest do końca 2028 roku. Wówczas przez niemal cały kraj Serbia będzie posiadać szybką linię kolejową. Co więcej – trwają już prace od Niszu do bułgarskiej granicy i od granicy do Sofii, prowadzone przez Bułgarów. Tutaj pociągi będą rozpędzać się do 120 km/h (profil linii jest trudniejszy). W 2028 roku ma być więc gotowy nowoczesny korytarz od Budapesztu przez Belgrad do Sofii. Intencją EBOR i Unii Europejskiej (która przekazała Serbii pakiet finansowy o wartości 2,2 mld euro) jest w głównej mierze rewitalizacja korytarza do greckiego portu w Salonikach.

Zachęcamy do lektury rozmowy „Rynku Kolejowego” z prezesem Kolei Serbskich.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5