NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h

| Przemysław Farsewicz 25.03.2022 4,5k

Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Fot. RŻD International
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h
Ruszyły szybkie połączenia 200 km/h pomiędzy Belgradem a Nowym Sadem. To pierwszy odcinek międzynarodowego kolejowego korytarza dużych prędkości między stolicą Serbii i Węgier. Nowa usługa została nazwana „Sokół” (Soko).
Serbia oficjalnie otworzyła zmodernizowaną i przystosowaną do jazdy z prędkością 200 km/h linię kolejową na odcinku Belgrad – Stara Pazova – Nowy Sad. To odcinek szybkiej trasy, która połączy w przyszłości Belgrad z Budapesztem. Łącznie w ramach pierwszego etapu inwestycji powstało ok. 77 km podwójnego toru. Dotychczas na większości trasy jeździło się tu zaledwie 60 km/h.

18 pociągów między miastami

Każdego dnia między Belgradem a Nowym Sadem będzie kursowało 18 pociągów. Na trasie będą kursować elektryczne jednostki trakcyjne Stadler Kiss dostosowane do jazdy z prędkością 200 km/h (taka prędkość jest możliwa do osiągnięcia między Starą Pazową a Sremskim Karlowcem - to jedna trzecia odcinka Belgrad - Nowy Sad). Pociągi mają jeden przystanek na trasie – Novi Beograd – dzięki czemu czas podróży wynosi 36 minut. Połączenia Regio-Express i Regio będą realizowane z kolei przez Flirty Stadlera (których Koleje Serbskie kupią jeszcze więcej od Polaków) z prędkością 160 km/h, które zaoferują podróżnym więcej postojów, a czas przejazdu wyniesie od 49 do 57 minut.

Prace do Nowego Sadu zostały sfinansowane przez rząd serbski, a w części także przez rosyjskie i chińskie pożyczki. Inwestycja na odcinku Stara Pazowa – Nowy Sad rozpoczęła się w 2017 roku. Była prowadzona przez budowlaną spółkę córkę Kolei Rosyjskich – RŻD International. Na odcinku między Belgradem a Starą Pazową roboty prowadziły natomiast chińskie spółki China Railway International, China Communications & Construction Co.

RŻD International pochwaliło się nawet konstrukcyjnymi osiągnięciami i zwróciło uwagę, że w Serbii powstał we wsi Čortanovci pierwszy dwutorowy tunel kolejowy na torze bez podsypki. W ramach inwestycji wybudowano także najdłuższy dwutorowy most kolejowy na Bałkanach – 3-kilometrowy obiekt powstał na terenach zalewowych Dunaju.

Kolejne prace na linii do Budapesztu już się toczą

Przed Serbią jeszcze modernizacja kolejnego odcinka – między Nowym Sadem a Kelebią na granicy serbsko-węgierskiej. Prace na 108 kilometrach linii mają kosztować 1,2 mld dolarów. W całości zostaną sfinansowane z pożyczki udzielonej przez Chiny. Rozpoczęcie robót zaplanowano w kwietniu, a zakończenie w 2025 roku. Węgrzy już modernizują linię kolejową po swojej stronie i deklarują, że również zakończą ją w 2025 roku.

– Modernizacja całego międzynarodowego korytarza Budapeszt – Belgrad o długości 163 kilometrów będzie ukończona do 2025 roku. Inwestycja ta jeszcze bardziej zbliży do siebie Serbów i Węgrów. Budapeszt i Belgrad zyskają połączenie w czasie 2-2,5 godziny – podkreślił obecny podczas inauguracji Viktor Orban, premier Węgier. Trasę 19 marca otwierał również prezydent Serbii, Aleksandar Vučić.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Świat (114)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Świat (114)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5