Nowe regulacje w zakresie interoperacyjności, aktualności w zakresie specyfikacji technicznych interoperacyjności, rynek taboru kolejowego przed i po wejściu w życie TSI, zagadnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego w aspekcie taboru kolejowego oraz kwestie związane z poprawnym tworzeniem specyfikacji na zakup i modernizację taboru kolejowego - to tematy poszczególnych sesji, które wchodzą w skład programu seminarium organizowanego przez RBF, SITK o. w Łodzi oraz Wydawnictwo Rynek Kolejowy w dniach 9-10 października.
W bieżącym 2012 r. mamy do czynienia z sukcesywnym wdrażaniem najnowszych unijnych regulacji prawnych w zakresie budowy, modernizacji i eksploatacji elementów systemu kolejowego. Zmieniane są zarówno zapisy ustawy o transporcie kolejowym, jak i wiele uzupełniających tę ustawę rozporządzeń. Ma to znaczące konsekwencje dla sektora kolejowego, przemysłu i sektora usług dla kolei, a także dla samorządów, które planują zakupy taboru. Celem Seminarium jest prezentacja nowych regulacji, ocena skutków ich wdrożenia oraz wskazanie kierunków działań dla zainteresowanych podmiotów. Referaty będą prezentowane przez ekspertów biorących bezpośrednio udział w pracach instytucji unijnych.
Seminarium podzielone będzie na pięć sesji. Każda z nich poświęcona zostanie osobnej tematyce związanej z najnowszymi unijnymi regulacjami prawnymi. Celem wydarzenie jest ich prezentacja, ocena skutków wdrożenia oraz wskazanie działań dla zainteresowanych podmiotów.
W pierwszej sesji (9 października) przedstawione zostaną informacje na temat okresów przejściowych dla wdrażania specyfikacji TSI i ich wpływu na projekty modernizacji taboru oraz specyfikacji na zakup nowego taboru. Podjęte zostaną również kwestie procedur dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych oraz procedury oceny zgodności składników interoperacyjności i certyfikacji innych elementów współtworzących tabor w świetle znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym.
Druga sesja poświęcona będzie aktualnościom w TSI Lokomotywy i tabor pasażerski, Sterowanie ruchem, Infrastruktura oraz Energia. Przedstawione zostaną także informacje na temat wymagań w zakresie konstrukcji i badań taboru kolejowego wg TSI Hałas oraz przewidywane zmiany w TSI Tabor kolejowy - wagony towarowe.
Sesja trzecia to kwestie związane z rynkiem taboru kolejowego przed i po wejściu w życie specyfikacji TSI. Przedstawione zostaną dane na temat zapotrzebowania na nowy tabor kolejowy i modernizacje w najbliższych latach w Polsce. Zaprezentowana zostanie również analiza ofert producentów krajowych w zakresie nowego i modernizowanego kolejowego taboru trakcyjnego.
Drugi dzień seminarium (10 października) rozpocznie się od sesji poświęconej zagadnieniom bezpieczeństwa ruchu kolejowego w aspekcie taboru kolejowego. Podjęta zostanie tematyka unijnych regulacji prawnych w zakresie bezpieczeństwa kolei, problematyka utrzymania taboru kolejowego odnośnie wagonów towarowych, jak również wymagań technicznych w TSI Udogodnienia dla osób z ograniczona mobilnością w podsystemie tabor. Mowa będzie także o kwestia ochrony środowiska w unijnych regulacjach prawnych.
Ostatnia sesja poświęcona będzie odpowiedzi na pytanie, jak poprawnie napisać specyfikację na zakup i modernizację taboru kolejowego. Przedstawione zostaną informacje na temat tego, co powinno zawierać studium wykonalności, jaka powinna być jego zawartość i metodyka oraz jakie mogą być źródła finansowania zakupów i modernizacji taboru.
Poszczególne wystąpienia prowadzone będą przez ekspertów z m.in.: PKP PLK, Instytutu Kolejnictwa, PKP Intercity, Instytutu Pojazdów Szynowych "Tabor", ZDG TOR i RBF.
Więcej na temat seminarium, program oraz formularz zgłoszeniowy - tutaj.